NA DANAŠNJI DAN

Prije pola stoljeća predstavljen Porsche 917, 'TRKAĆI AUTO STOLJEĆA'

| Autor: Dino MILIĆ JAKOVLIĆ / Autoportal

Na današnji dan, 12. ožujka 1969., predstavljen Porsche 917, 'trkaći auto stoljeća'


50. je rođendan 'oca svih suvremenih trkaćih automobila', čije osnovne konture prepoznajemo i na današnjim 'gridovima', model koji je od Le Mansa do američke Can Am serije početkom 1970-ih pokorio sve što se pokoriti dalo

 

Želite li da vam automobil uđe u legendu, poželjno je da ga predstavite 12. ožujka. Tog je datuma, primjerice, 1947. zgotovljen prvi Ferrari, model 125S, kojim je počela priča o odnedavno i službeno najjačem automobilskom brendu na svijetu.

Pet godina kasnije Mercedes-Benz je predstavio 300 SL, fantastičan trkaći model koji će pokoriti staze, a kasnije u cestovnoj inačici postati jedan od najpoznatijih sportskih automobila na svijetu. 

Da je Ferrari odabrao isti datum 1987. za predstavljanje jubilarnog modela F40 nije pretjerano iznenađenje. 

No kako ovdje ipak moramo odabrati samo jedan događaj, odlučili smo se za 1969. i predstavljanje automobila koji će i službeno biti proglašen najznačajnijim trkaćim autom dvadesetog stoljeća, Porschea 917. 

Na današnji je dan prije 50 godina predstavljen je 'otac svih suvremenih trkaćih automobila', čije osnovne konture prepoznajemo i na današnjim 'gridovima', evoluirane kroz razvoj tehničkih i aerodinamičkih spoznaja, model koji je od Le Mansa do američke Can Am serije pokorio sve što se pokoriti dalo



Porsche 917 nastao je kao odgovor na promjene koje je FIA unijela u natjecanja sportskih automobila, ograničivši obujam motora prototipova na tri litre (što je dokinulo vladavinu Forda GT40 i Ferrarija serije P), uz smanjenje broja proizvedenih primjeraka, za dobivanje homologacije u obujmom neograničenoj klasi sportskih automobila, na 25. 

Premda je imao osnove opreme potrebne za cestovnu legalnost, ovo je nedvojbeno bio jedino i isključivo trkaći stroj. No pravila su pravila, te je homologacija udijeljena u travnju 1969., samo deset mjeseci nakon početka rada na projektu. 

Uistinu je napravljeno 25 primjeraka, svi su poredani ispred tvornice kad je FIA došla u inspekciju, iako nisu svi još bili u voznom stanju. Porsche 917 je u Ženevi predstavljen s cijenom deset puta većom od one modela 911, no ni ona nije uspijevala pokriti razvojne troškove. 

Prvi Porscheov 12-cilindarski motor, ekstenzivna upotreba titana i magnezija, ultralaka šasija mase samo 42 kg... sve je to pridonosilo troškovima. Nitko nije kupio 917 kao cestovni automobil, iako su dva vrlo hrabra čovjeka kasnije konvertirala trkaće modele za cestu.

Na pisti snaga je poletjela 'u nebo', u probnim verzijama 917-ica je ispaljivala čak 1700 KS!

Više vijesti iz automoto svijeta čitajte na Autoportalu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter