(Snimio Duško Marušić Čiči)
Simpatičan kutak, pomno osmišljen za istinske ljubitelje kave. Tako bi se mogao opisati novootvoreni Specialty Coffee Bar na Punta Verudeli, mjesto u kojem caruje priznata barmenica Gordana Muktić.
Ova specijalistica za pića Arena Hospitality Groupe u ovom je zanatu već dugi niz godina, a za predani rad osvojila je mnoštvo profesionalnih priznanja i nagrada. Početkom prošlog tjedna u novom je baru održala edukativno predavanje u kojemu je pojasnila glavne razlike između aroma kave te otkrila na koji je način najbolje piti ovaj, mnogima omiljeni napitak.
- Nešto što je već jako veliki pokret u svijetu, a duže vrijeme se dosta razvija u Zagrebu, to je specialty coffee, istaknula je barmenica Muktić pojašnjavajući po čemu je neka kava specialty, zašto to nije craft i zašto je drugačija od bilo koje druge komercijalne kave.
(Snimio Duško Marušić Čiči)
- Prvenstveno, sama kava dolazi iz grmolike biljke, a što je drugo kava nego napitak koji nastaje estrakcijom svježe mljevenih zrnaca kave? Svi znamo za izraze arabica i robusta, ako ste imalo u svijetu kave, kaže barmenica pojašnjavajući razlike.
(Snimio Duško Marušić Čiči)
- Robusta kava raste na 300 do 800 metara nadmorske visine i samim time je otpornija na mikroklimatske uvjete, ima puno više kofeina i gorča je. Arabica kava raste na nadmorskoj visini od 800 do 2.400 metara. Nedavno mi je kolega pričao o jednoj komercijalnoj kavi i pitao me zašto ne osjeća to i to. Upravo zato što najveći dio specialty kava čini arabica, što ne znači nužno da robusta nije dobra. Arabice su bliže suncu, kvalitetnije su i imaju vremena razviti svoja esencijalna ulja. Tu onda arabica postaje nježnija, blaža i kiselija. To je razlika, recimo, između nekih komercijalnih kava koje su vrlo poznate, kod kojih osjetite kiselost, ali imate i kava koje, dok sjedite u kafiću, osjetite kao teške, čokoladne i imaju debelu pjenu. To znači da je unutra mješavina udjela robuste dosta visoka u odnosu na arabicu, objašnjava.
(Snimio Duško Marušić Čiči)
Muktić navodi da čak 60 posto tržišta zauzimaju arabice iz kojih je najveći dio specialty svijeta, a 40 posto su robuste koje ili idu u blend, iako to nužno ne znači da robusta sama po sebi ne može biti specialty. Ističe i da postoji 140 vrsta biljaka koje možemo nazivati kavom te dodaje da ljudi često specialty kavu nazivaju craft kavom.
- No, specialty i craft nisu isto. Craft priča podrazumijeva malo, lokalno, ručno rađeno, u malim serijama i na mikro-lokaciji od istih sirovina s te mikro-lokacije. Specialty je jedan ogroman svijet koji kreće od početka, a to je od malih proizvođača, ističe Muktić. Navodi da su najveći proizvođači kave s mikro-lokacija koji se smatraju specialty kavama Južna Amerika, Brazil, Etiopija, Kenija, Afrika, područje Indonezije i u zadnje vrijeme se počela razvijati Indija te nešto malo Sjeverna Amerika koja je, kako kaže Muktić, sve više počela cijeniti kvalitetnu kavu.
(Snimio Duško Marušić Čiči)