Svima poručujem, uzmite si 15 minuta dnevno, to svatko može. Pogledajte svoj dan i shvatit ćete da možete ukrasti za sebe tih 15 minuta. Ono što će se dogoditi je da će se i s tako malo vježbanja dobrobiti pokazati. Osjećati se bolje ostatak dana, biti efikasniji, bolje raspoloženi i shvatit ćete da si može s vremenom odvojiti možda još malo više vremena, kaže učitelj joge
Kao gost pulske udruge Iyengar Yoga Pula pod vodstvom Nataše Sršen, certificirane Iyengar joga učiteljice, ovih je dana prvi puta u Hrvatskoj boravio indijski učitelj joge po Iyengar metodi Uday Bhosale.
U Puli je naime održao vikend radionicu za čak 50-ak zainteresiranih polaznika koji su za ovu jedinstvenu prigodu pristigli s raznih strana svijeta, osim iz Hrvatske, stigli su i iz Slovenije, Italije, iz Moskve, Kolumbije… učili su ono što je Uday i sam naučio izravno od svog učitelja B.K.S. Iyengara, u rodnom indijskom gradu Pune. Uday se upoznao s metodom Iyengar joge i, kako sam kaže, imao je sreće što je mogao učiti izravno od gurua i njegove djece od 1998. godine u njegovom Institutu. Sada prenosi stečeno znanje na radionicama koje redovito održava u Velikoj Britaniji, Francuskoj, Irskoj, Njemačkoj, Kini i Sjedinjenim Američkim Državama.
Joga je samo jedna
Inače, 2011. prvi je puta otišao u Veliku Britaniju, gdje se 2015. i preselio. Tamo vodi praksu i prenosi svoja znanja, a u procesu je, kako kaže i nada se, otvaranja vlastitog centra u gradu Readingu. Govoreći o svojem boravku u Puli, kaže da je ovo njegov prvi dolazak u Hrvatsku koji ga je ugodno iznenadio.
- Komegod sam rekao da idem u Hrvatsku, svi su mi govorili da su ljubomorni na mene zbog toga. Čuo sam da je to jako lijepa zemlja, a sada kada sam došao doista sam se u to i uvjerio. Žao mi je da nisam mogao duže ostati, ali nadam se da ću opet doći, kaže Uday.
Tijekom radionice Iyengar joge u Puli uvjerio se, kaže, da su i ljudi doista ljubazni, da su bili zadovoljni samim tijekom radionice te da su i naučili nešto što će moći i sami prakticirati ubuduće.
- To je uostalom i moja namjera kada držim radionice, da ljudi nešto korisno naprave, da steknu iskustvo koji će ih voditi kroz jedan proces, od tada za ubuduće, i mislim da smo to i uspjeli, što me čini izuzetno sretnim, istaknuo je Uday.
Na upit u čemu je razlika Iyengar i nekih drugih stilova joge, naglašava da je prvo i osnovno pravilo da je joga samo jedna.
- Ishodište je samo jedno. I kada pričamo o jogi, mislimo na tradicionalnu jogu koja prati Patanjalijeve Yoga Sutre. Ljudi u posljednje vrijeme imaju različite koncepte i ubacuju neke joga elemente u svoje vježbanje i odmah dolaze razni, pa i smiješni nazivi. Joga je sada sve popularnija i u želji da se izdvoje od ostalih miješa se sve i svašta. Ti različiti stilovi, nazivi i ostalo što postoji danas u svijetu više je marketinški trik da se pokaže kako je netko drugačiji ili bolji u nečemu, da bi se ljudi privukli u ovu ili onu školu.
Praksa je za svakog
Govoreći pak o Iyengar jogi, Uday ističe da taj način učenja pristupa svakom pojedincu posebno i prilagođava mu se. To je ono što dotad nitko nije imao i što ga čini jedinstvenim. Guru B.K.S. Iyengar je radio s različitim ljudima, iz svih društvenih slojeva, od članova kraljevske obitelji, djece, sportaša, starijih, radnika, do biznismenima, bolesnih… Zapravo podučavao je sve one koji su mu pristupili. No, ono što je učio djecu, razlikovalo se od onoga što je učio odrasle. Iyengar joga je prilagodljiva, ovisi dakle o učenicima, njihovim godinama, mogućnostima, fizičkim ograničenjima pa čak i o raspoloženju, prakticiranje se mijenja i prilagođava da bi se u konačnici ljudi osjećali bolje, osjećali dobrobiti Iyengar joge, osjećali dobrobiti u svakodnevnoj praksi. Pritom učitelj mora biti domišljat te imati dovoljno znanja i iskustva da svaki sat prilagodi upravo učenicima koje ima pred sobom. Ono što se podučava tinejdžere i 40, 50-godišnjake mora biti različito, jer oni nisu isti i njihove mogućnosti nisu iste. Pritom želim naglasiti da nikada nije kasno početi prakticirati jogu, samo je pristup i tijek prakse drugačiji. Ali svi, baš svi, mogu vježbati! A onda, kako osoba postaje jača, elastičnija, prakticiranje se mijenja i opet prilagođava. Nema žurbe, razvoj, odnosno napredak je postepen. Po ovoj sposobnosti prilagođavanja u podučavanju Iyengar joga je jedinstvena. No, ukoliko netko ipak želi prigrliti neku drugu tradicionalnu školu, odlično. Ako vam neka druga metodologija učenja više odgovara, apsolutno je u redu. Joga je za svih i svakoga - ako si živ i dišeš, bez obzira na sve ostalo, možeš i moraš prakticirati, ističe Uday.
Uvođenje rekvizita
Iyengar joga ističe se i po uvođenju raznih rekvizita. Uday objašnjava da je upravo to proizašlo iz potrebe da se vježbanje omogući svima.
- S obzirom da je guru učio svih i svakog, tijekom asana prakse razmišljao je kako da se što više približi svakom posebnom učeniku i njegovim boljkama. Prije svega, sam B.K.S. Iyengar je bio dosta bolestan kao dijete i imao jako puno bolesti tako da je počeo s promišljanjem razvoja i prilagodbe vlastite prakse, a onda je otuda gradio nova saznanja i bilježio sve dobrobiti koje su iz toga proizlazile. Shvaćajući to, odlučio je na isti način pomagati i ostalim ljudima koji su mu dolazili. No, shvatio je također da bolesni ljudi ne mogu izvoditi asane na isti način kao i zdravi. I tada je počeo razrađivati načine da im pomogne. Shvatio je da se uz laganu podršku, učenik osjeća bolje i lakše vježba. Stoga je najprije ljudima pomagao podržavajući ih vlastitim tijelom – pridržavanjem, guranjem, povlačenjem, istezanjem… Međutim, tu su postojala ograničenja. Ako radi s jednim učenikom, to funkcionira, ali ako ih je više, kako jedan učitelj može svima pomoći?
Zato je uveo različite rekvizite i to iz onog što je uočio oko sebe. Uočio je tako cigle, stolce, trake koje su se koristile, primjerice, za vezivanje prtljage, klupice, užad, potom ljepljivu podlogu (sticky mat) bez koje je danas nezamislivo prakticiranje joge. Prije se joga prakticirala direktno na podu ili na dekama i različitim tepisima koji su jako klizali i trebalo je naučiti izvoditi poze (joga asane) na njima. No, tada je B.K.S. Iyengar uočio da se tepisi u kućama ne kližu jer imaju neklizajući, gumeni sloj ispod i tako je i to preuzeo. Ti rekviziti i danas izuzetno pomažu, pogotovo ljudima koji počinju vježbati i koji ne mogu odraditi neke asane, ali uz pomoć tih rekvizita uspijevaju i polako idu k sve lakšoj izvedbi. Rekviziti nas također uče da pravilno izvodimo joga položaje. I iako su se razvili kao pomoć za osobe koje nisu bile u stanju izvoditi određene asane, rekviziti su namijenjeni svima. Koristeći ih čak i iskusni praktikant joge može popraviti i produbiti svoju praksu i osvijestiti specifične dijelove tijela, disanje, stanje uma, što bi inače bilo teško bez rekvizita. To je jedinstveno ovoj praksi, naglašava Uday.
Oslobađanje stresa
Na upit kako u današnjem svakodnevnom užurbanom životu izdvojiti još i vrijeme za jogu, Uday s osmijehom kaže da i za to postoji jednostavan odgovor.
- Ljudi se doista danas pitaju kada će vježbati kada su ionako stalno u žurbi i imaju puno obveza. Treba krenuti s asanama jer one pomažu da se osoba oslobodi stresa i da se osjeća bolje. Redovnom praksom nepobitno se počinju osjećati dobrobiti i osoba može s vremenom ulaziti u sve dublje i dublje sfere. Međutim, ako netko nema vremena, može početi s 15 minuta. Ne treba imati pretjerano velika očekivanja ili misliti kako treba odvojiti dva sata dnevno da bi osjetio dobrobiti, a u startu smo svjesni da se to neće uopće dogoditi jer smo ionako u stisci sa svakodnevnim obvezama, stresom i jurnjavom. Zato svima poručujem, uzmite si 15 minuta dnevno, to svatko može. Pogledajte svoj dan i shvatiti ćete da možete "ukrasti" za sebe tih 15 minuta. Ono što će se dogoditi je da će se, i s tako malo vježbanja, dobrobiti pokazati. Osoba će se osjećati bolje ostatak dana, bit će efikasnija, učinkovitija, bolje raspoložena i shvatit će da si može s vremenom odvojiti možda još malo više vremena. Ako izdvojiš samo tako malo vremena za svoju praksu, osjećat ćeš se bolje i to će u konačnici značiti da ćeš lakše i sretnije prolaziti kroz život. A za ono što nosi sreću, uvijek će se naći sve više i više vremena, kaže na kraju Uday Bhosale.
Joga omogućava bolje shvaćanje svoje religije, bez obzira o kojoj je riječ
Na upit da pojasni utječe li joga na velike svjetske religije kao što se mnogi plaše, Uday Bhosale kaže da to nije točno.
- Joga ne znači da ne možeš vjerovati u boga. Joga, bez obzira na religiju ili vjeru, nastavlja se na to. To znači da, uz joga praksu koja ti nosi dobrobiti za tijelo i duh, osoba pritom i vlastitu religiju shvaća i prihvaća bolje. Joga praksa te osnažuje, pročišćava, donosi razne druge dobrobiti u životu, i automatski, kako se bolje osjećaš, drugačija ti je i perspektiva mnogih događaja iz tvog života. Postaješ bolji čovjek, a idealno svaka religija na svijetu očekuje upravo to od tebe - da budeš bolji čovjek! Da daješ, pomažeš, da budeš bolji sebi i svojoj obitelji, pa onda i cijeloj zajednici. I upravo to je svrha prakse. Ako ti uspiješ tijekom dana zadržati svoj pozitivan stav, svoj dobar osjećaj koji praksa nosi, bit ćeš bolji i u životu i to prenositi na druge oko sebe. Krivo je shvaćanje da joga praksa mijenja religiju. Guru B.K.S. Iyengar je isticao da joga nije religija već znanost koja će ti omogućiti da bolje shvatiš svoju religiju, bez obzira o kojoj religiji i o vjerovanju u kojeg Boga je riječ, zaključuje Uday.