NA DANAŠNJI DAN

Prije 48 godina predstavljena legendarna OPEL ASCONA


1886. rođen britanski konstruktor Noel Macklin, osnivač četiri automobilske tvrtke, 1918. osnovana slavna češka tvrtka Tatra, 1936. rođen Bernie Ecclestone, najznačajnija osoba u povijesti Formule 1, 1970. predstavljena Opel Ascona, puneći mjesto između Kadetta i Rekorda

Sir Albert Noel Campbell Macklin, rođen u Australiji, nakon selidbe u Englesku postaje vrstan sportaš, reprezentativac u hokeju na ledu, uspješan džokej i vozač autoutrka. 1919. je jedan od osnivača automobilske tvrtke Eric-Campbell, a godinu potom i marke Silver Hawk. 

Sve je vještiji kao konstruktor, te treća tvrtka koju osniva 1925., Invicta, postaje uspješna, jedan od najpoznatijih britanskih međuratnih proizvođača sportskih automobila. Tvrtku prodaje 1933. te iste godine osniva danas također cijenjenu marku Railton.  

Najuspješniju tvrtku osniva 1939., no ta se ne bavi automobilima: Fairmile Marine konstruira i proizvodi čamce i manje brodove za britanski Admiralitet, a s obzirom na povijesne okolnosti to se pokazalo kao vrlo potreban posao. 

 

Zbog Macklinovog nedostatka financija, vojska preuzima tvrtku te do kraja rata proizvode oko 1400 plovila. Za te zasluge dobiva titulu Sir, no ne uživa u njoj dugo, jer umire već 1946. Njegov sin Lance (1919. - 1952.) bio je uspješan vozač utrka 1950-ih, a ponajprije ga pamtimo po ulozi u najvećoj nesreći u povijesti utrka, u Le Mansu 1955.

Krajem I. svjetskog rata došlo je do velikih promjena na karti Europe, a najveću je svakako izazvao raspad stoljetnog Habsburškog carstva, u završnici poznatog kao Austro-Ugarska. Jedna od tako nastalih država bila je i Čehoslovačka, a novoprobuđena nacionalna svijest dovela je i do lokalizacije njemačkih naziva i toponima. 

Grad Nesselsdorf u Moravskoj u nove je zemljovide uveden pod imenom Kopřivnice, pa je bilo jasno i da prva tvornica automobila u tom dijelu svijeta, Nesselsdolfer Wagenbau, treba hitnu promjenu imena. 

Prvi model tvrtke Nesselsdorfer, motorna kočija Präsident, proizveden je još 1897., a vrlo je vjerojatno da je i prvi automobil ikada dovezen u Hrvatsku, godinu dana potom, bio Nesselsdorfer. 

Ogromna tvornica lokomotiva, vagona, automobila, kamiona, kočija... zauzimala je gotovo pola Kopřivnica (još i danas zauzima) i na brzinu je, dobila novo ime, Kopřivnická vozovka, direktan prijevod dotadašnjeg njemačkog naziva. 

No Česima je bilo jasno ono što Christianu Koenigseggu nije, da dobro automobilsko ime mora biti čitko i lagano za izgovor u čitavom svijetu, pa su prvo automobili, a 28. listopada 1918. i čitava tvornica, dobili ime pod kojim će postati svjetski poznati, Tatra.

Tatre (u množini na našem jeziku) su najviši dio Karpata, planinski lanac na razmeđi Slovačke i Poljske. To možda dijelom objašnjava žalosnu sudbinu Tatre nakon raspada Čehoslovačka, to ime je u Češkoj analogno imenu Avala ili Kozara u Hrvatskoj, ništa doli toponim iz susjedne države. 

No Tatra je nakon preimenovanja procvjetala, pod vodstvom genijalnog konstruktora Hansa Ledwinke, za vrijeme dok je u Kopřivnicama odrastao najveći atletičar dvadesetog stoljeća Emil Zátopek. Za cjenovno pristupačni model 11 često govore da je motorizirao Čehoslovačku.

Aerodinamični T77 i T87 među najrevolucionarnijim su automobilima u povijesti, a danas se primjerci nalaze u najprestižnijim svjetskim kolekcijama automobila.

Kod nas se nekoliko Tatri može razgledati u međimurskom Muzeju oldtimera Šardi, a neuništivi i za rad na najtežim terenima sposobni kamioni (između ostaloga, diče se i sa šest pobjeda na reliju Pariz-Dakar) ponekad i u redovnom prometu.

28. listopada 1936. rođen je Bernie Ecclestone, najznačajnija osoba u povijesti Formule 1. Kako dječak jutrom je ustajao i kretao u školu ranije, kako bi usput u pekari nakupovao onoliko krafni, slanaca i pereca koliko mu je džeparac dopuštao, a onda bi ih u školi skuplje preprodavao drugim klincima, kojima se nije dalo ustajati ranije. 

U dvadesetoj je već bio vlasnik jedne od dvije najveće trgovine rabljenim motociklima u Engleskoj, a kasnije je proširio biznis i na automobile i na nekretnine. Usput je vozio utrke, a kada je shvatio da nije najbolji u tome, posvetio se organiziranju momčadi i menadžerskom radu s drugim vozačima. 

Iz šezdesetih datiraju i nagađanja o njegovoj povezanosti s Velikom pljačkom vlaka, na koja on lakonski odgovara 'zar uistinu mislite da bih išao pljačkati vlak u kojem je samo dva i pol milijuna funti?' 

Nakon što su obojica vozača kojima je bio menadžer, Stewart Lewis-Evans i Jochen Rindt, poginula - Rindt usput postavši prvi i jedini posthumni F1 prvak - Bernie se uključio u utrke direktnije, kupnjom momčadi Brabham. 

Nelson Piquet osvojit će dva naslova za njega, no on će tijekom narednih petnaestak godina lagano povezivati končiće političke moći i utjecaja i od šefa jedne momčadi postati šef čitavog oktanskog cirkusa. Kojeg će u potpunosti promijeniti: od zabave dokonih playboya uz po nekoliko poginulih vozača svake sezone do današnje industrije za zgrtanje milijuna petrodolara.

Uvijek odjeven u blještavo bijelu košulju one nijanse za koju mislite da je moguća samo u reklamama za deterdžente, Bernie je biznismen starog kova. Poslove i danas ugovara direktno i smatra ih zaključenim sa stiskom ruke. 

Radi uvijek i stalno, od jutra do mraka, organski mrzeći godišnje odmore. I danas ćete ponekad vidjeti Bernieja kako po ulasku u prostoriju poravnava sliku na zidu ili uzima komad selotejpa i nešto lijepi u boksu. 

Jer svijet Formule 1 njegovo je carstvo i ondje sve mora biti uredno, a svi koji su uz Bernieja ostaju nagrađeni i dobivaju svoj dio kolača. Sklonost da o svemu govori bez dlake na jeziku ono je što ga najčešće uvali u nevolju. 

Kada je komentirajući izglede Danice Patrick za ulazak u F1 rekao kako bi po njegovom mišljenju žene trebale biti odjevene u bijelo, poput ostalih kućanskih aparata, navukao je bijes svih organizacija za ženska prava. Mnogo je većih problema, međutim, imao kad je optužen za simpatiziranje Hitlera i fašizma. 

To je dodatno nezgodno s obzirom na to da je njegov glavni pobočnik u usponu na vrh F1, Max Mosley, sin britanskog fašističkog vođe, a nije neznano ni da u svojoj kolekciji u Gstaadu Bernie uz trkaće automobile ima i Lanciju u kojoj je Mussolini vozio Hitlera tijekom njegovog posjeta Rimu. 

Jedan od dvadesetak najbogatijih ljudi u iznimno bogatoj zemlji, Bernie vlada Formulom 1 željeznom rukom i planira to nastaviti još barem desetak godina, premda danas slavi već osamdeset i treći rođendan.

28. listopada 1970. predstavljena Opel Ascona, puneći mjesto između Kadetta i Rekorda. Inicijalno je razvijana kao sljedeća generacija Kadetta, no u Opelu su u zadnji tren odlučili pozicionirati je malo više te predstaviti kao zaseban model, koji će ponijeti ime po poznatom švicarskom ljetovalištu. 

U prvoj generaciji rađena je kao limuzina s dvoja i četvera vrata te trovratni karavan, dok je coupe inačica postala zaseban model pod imenom Manta. Klasičan koncept s motorom sprijeda i stražnjim pogonom preuzet je od Kadetta B, kao i motorizacija. 

Na vrhu ponude bio je Rekordov 1.9-litarski motor s 90 KS, pa je Ascona u SAD prodavana kao Opel 1900. Walter Röhrl je 1974. osvojio Europsko prvenstvo u reliju, a do predstavljanja druge generacije modela 1975. proizvedeno je oko 692.000 primjeraka. 

Treća je generacija dobila suvremenije podvozje i prednji pogon, a model je 1988. zamijenjen Vectrom. (Dino MILIĆ JAKOVLIĆ/Autoportal)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter