Enoteka Emila Perdeca
Približava se kraj godine i svode se završni računi, osvrćemo se da vidimo kakva nam je bila 2021. Na kraju se nameće zaključak da je ova godina još dobro i završila s obzirom na to kako je započela. Ljudski rod je jako prilagodljiva vrsta i brzo se privikne živjeti uz razne probleme pa tako i s covidom-19. Po tradiciji u ovo božićno-novogodišnje vrijeme diljem svijeta nazdravlja se svršetku godine uz čašu pjenušavog vina koji se toči iz milijuna butelja. U vlastitom neznanju ljudi sve vole nazivati šampanjac, čak i gazirana vina.
Prema podacima centralne organizacije specijalizirane za šampanjac CIVC (Comité Interprofessionnel du vin de Champagne), po prodaji šampanjca godina 2019. bila je u svijetu povijesna, jer je postignut godišnji rekord prodaje od pet milijardi eura. No, u 2020. godini uslijedio je golem pad prodaje od 70 posto, prvenstveno zbog zatvaranja restorana i barova u kojima se šampanjci većinom i troše.
Na opće iznenađenje, 2021. je donijela odličan oporavak i najave su bile izvrsne jer su trgovine i restorani obnovili zalihe nakon višemjesečnih ograničenja povezanih s covidom. Precizni analitičari su izradili prognozu za 2021. da bi potrošnja mogla biti bolja od povijesne 2019. te dostići 5,5 milijardi eura. Nažalost, umiješao se novi soj virusa omicron donijevši neizvjesnost i ponovna zatvaranja na eminentnim tržištima gdje se šampanjac najviše troši pa će krajnja prognoza o godišnjoj potrošnji biti neizvjesna.
Najpoznatiji svjetski brend šampanjca je Moët & Chandon, koji je davne 1743. osnovao Claude Moët sa sjedištem u srcu Champagne, u gradiću Épernayu. Prije pola stoljeća, 1971. godine, Moët & Chandon je zbog zajedničkog nastupa na tržištu luksuznih pića spojen s Hennessyjem, najpoznatijim svjetskim proizvođačem cognaca. A godine 1987. taj se brend spojio s Louis Vuittonom te je nastao LVMH (Louis-Vuitton-Moët-Hennessy), udruženje luksuznih brendova koje danas okuplja 75 kuća i ima 150.000 zaposlenika. Na hrvatskom tržištu Moët & Chandon prisutan je već dugi niz godina, a od 2009. vrlo uspješno ga distribuira jedan od najboljih vinskih trgovaca u regiji, zagrebačka MIVA.
Najprodavaniji brend Moët & Chandona je Brut Imperial koji je tržištu predstavljen još davne 1860. godine, a na tržište izlazi pod desetak različitih izdanja. Najrazvikaniji je, naravno, Dom Perignon.
Danas bih s vama podijelio moje viđenje šampanjca Moët & Chandon Grand Vintage iz berbe 2012. Grand Vintage ili velika berba na tržište se pušta samo iz boljih sezona te je ovo njihova 74. takva berba. Ovaj Grand Vintage je iz tople berbe 2012. pa je udio crnih sorti bio veći od bijele, što je dosta neobično. Krajnji omjer bio je 41 posto chardonnaya, 33 posto pinota crnoga i 26 posto meuniera. Ovaj je šampanjac odležavao na kvascima pet godina da bi nakon degoržiranja još šest mjeseci proveo u boci pred puštanje na tržište.
Vino krasi lijepa slamnato žuta boja, kristalno je bistro i djelomično gusto. Po točenju u čašu iz nje izvire mnoštvo brzih i sitnih mjehurića. Na prvo mirisanje javlja se nota korice kroasana koju prati voćna nota nektarine, korice grejpa, suhog lješnjaka, malo kvasca i na kraju malo livadnog cvijeća, dakle kompleksnost mirisa je bogata. Vino je suho, djelomično toplo i mekano, a s druge strane krasi ga ugodna svježina, vino je ukusno sa srednjim tijelom. Ima solidnu ravnotežu, intenzivnost okusa je izražena, a trajnost okusa je veoma dobra. Kakvoća okusa je fina, vino je ukusno, lijepo se pije, a na aftertasteu javlja se nota bijele breskve.
Vino je u jako dobroj formi, no šampanjce ne treba previše čuvati, već ih treba trošiti. Enogastronomski ovakav tip vina može pokriti široku paletu hrane od hladnih predjela do kremastih rižota sa škampima. No, ja sam ga kušao uz sirovu platu koja se sastojala od svježih škampi, oštriga i dondola.
Ime vina: Moët & Chandon Grand Vintage
Godina berbe: 2012.
Proizvođač: Moët & Chandon
Lokacija: Épernay / Champagne
Temperatura serviranja: 6 - 8°C
Gastro preporuka: Sirovi škampi, oštrige i dondole
Ocjena: 9,4/10
Čaša: Riedel : Riedel Extreme Restaurant Rose Champagne Glass
Cijena (mpc): 475,50 kuna (www.miva.com.hr)