PIŠE ALEN HASIKIĆ, MAGISTAR PEDAGOGIJE

Kutak za roditelje: RAZVOJ EMPATIJE KOD DJECE

| Autor: Alen Hasikić, magistar pedagogije
Ilustracija (Pixabay)

Ilustracija (Pixabay)


Pojam empatije prvi je u današnjem značenju upotrijebio američki psiholog E. B. Titchener dvadesetih godina dvadesetog stoljeća. Grč. en = u, pathos = osjećaj, uživljavanje; empatheia = „osjećanje iznutra“. Empatija predstavlja uživljavanja u određene osjećaje u doslovnom prijevodu. Ovaj termin su prvi upotrijebili teoretičari estetike kada su željeli osnažiti sposobnost percipiranja subjektivnog iskustva neke druge osobe.

Empatija za osjećaje drugih javlja se s početkom preuzimanja uloge drugog, između 2. i 3. godine života. Budući da postaje svjesno da druge osobe imaju vlastite osjećaje koji su različiti od njegovih, dijete prikladnije odgovara na znakove koji ukazuju na osjećaje drugih. S razvojem govora, dijete je u stanju se empatizirati sa sve složenijim emocionalnim stanjima te reagirati ili ostati po strani.

Prema M. Sue Bergin (1978) čini se da neka djeca razvijaju empatiju prirodnije i brže od ostalih, međutim svi trebaju pomoć u tome. Roditelji bi ju trebali razvijati kod djece što je ranije moguće. Ova činjenica se može dovesti u vezu s podatkom da su, prema Golemanu (1997) djeca emotivno hladnih roditelja i sama sklona nepokazivanju emocija i zatomljivanju empatičnosti prema drugima. Empatija za nečije životne uvjete počinje se javljati u kasnom djetinjstvu. Dijete postaje svjesno da druge osobe doživljavaju zadovoljstva i neugodu ne samo u neposrednim situacijama, nego i u širim životnim okolnostima i iskustvima.

Kako razvijati empatiju kod djece?

  • Pokažite djetetu da se suosjećate s njim. Djeca kao i mi veliki, vole osjetiti da se netko suosjeća s njima. Istraživanja pokazuju da roditeljstvo sa uključenom empatijom i brigom potiče zdrav emocionalni razvoj.
  • Budite dobar model. Djeca su najbolji imitatori, i vrlo vjerojatno će se odnositi prema ljudima iz svoje okoline na način na koji vi to radite.
  • Kada primijetite prve znakove empatije, pohvalite vaše dijete. Oni jasno pokazuju da vaše dijete uči kako da se suosjeća i kako da se brine o drugim ljudima. Kada vaše dijete ustupi igračku mlađem bratu ili sestri koje plače, jasno pokažite da cijenite njegov postupak.
  • Dajte jednostavna i jasna objašnjenja o tome kako se drugi ljudi osjećaju kada su tužni ili povrijeđeni. Ovo je posebno važno ako je vaše dijete prouzročilo takve osjećaje kod druge djece (npr. kada uzme igračku drugom djetetu). Kada se ovako nešto dogodi budite odlučni i pojasnite kako se drugo dijete osjeća. Također, recite djetetu da mu može pomoći da se osjeća bolje ako mu vrati igračku.

Alen Hasikić

Alen Hasikić rođen je u Puli 1986. godine. Završio je studij pedagogije na Sveučilištu u Rijeci 2017. godine te studij hrvatskog jezika i književnosti na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli.

Trenutno je doktorand na Poslijediplomskom sveučilišnom doktorskom studiju pedagogije na Sveučilištu u Rijeci. Radi kao stručni suradnik pedagog u Osnovnoj školi Joakima Rakovca Sveti Lovreč Pazenatički te kao vanjski suradnik (asistent) na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli na Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti.

Uz to, voditelj je radionice za djecu s teškoćama pri Labin zdravom gradu. Cijeli svoj radni vijek radi u odgojno-obrazovnom ustanovama, vrtiću, osnovnoj i srednjoj školi te na fakultetu.

Tijekom rada, redovito se usavršava na stručnoj i znanstvenoj razini. Tijekom studija dobio je stipendiju za sve razine obrazovanja: preddiplomsku, diplomsku i poslijediplomsku. Na studiju pedagogije ostvario je uspjeh među 10 posto najboljih. Piše prikaze knjiga te stručne i znanstvene radove.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter