Ilustracija (Pixabay)
Tantrumi ili izljevi bijesa kod djece se prepoznaju po ponašanju koje oscilira od plakanja, vrištanja pa sve do udaranja, bacanja na pod i zadržavanje daha.
Javlja se u dobi od jedne do najčešće treće ili četvrte godine, te ih podjednako imaju i djevojčice i dječaci. Učestalost ovisi i osobnosti djeteta (temperamentu). Kod neke djece su češći, dok kod nekih se manifestiraju rijetko s dugim pauzama između pojava.
Zašto dolazi do izljeva bijesa?
Izljevi bijesa predstavljaju emocionalni izljev koji se događa kada dijete osjeća da nema kontrolu. Često su odraz dječje frustracije (unutarnje napetosti) zbog mentalne ili fizičke nesposobnosti da dijete postigne ono što u tom trenutku želi.
Djeca nemaju razvijen sustav suzdržavanja i kontrole te se oslobađaju frustracije kroz izljev bijesa. Uz to, valja uzeti u obzir da često u tom životnom razdoblju područje govora kod djeteta nije na razini pri kojoj bi dijete kroz komunikaciju moglo izraziti svoje potrebe.
Kada se govori o uzrocima, oni su raznovrsni, a često se može uočiti da se pojavljuje kada:
Možemo li utjecati na izljeve bijesa kod djeteta?
Iako se ne mogu spriječiti, izljeve bijesa možemo reducirati kroz:
Važno je shvatiti da su izljevi bijesa dio razvojne faze kod djece, te da najčešće prestaju do školske dobi djeteta. Roditelji bi trebali naučiti dijete izraziti svoja emocionalna stanja na prihvatljiv način. Pritom, valja uzeti u obzir da su roditelji modeli svojoj djeci – te da djeca modeliraju ponašanja svojih roditelja. U slučaju da se izljevi bijesa s odrastanjem djeteta ne smanjuju ili postaju sve češći, valjalo bi uputiti dijete psihologu i pedijatru.
Alen Hasikić rođen je u Puli 1986. godine. Završio je studij pedagogije na Sveučilištu u Rijeci 2017. godine te studij hrvatskog jezika i književnosti na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli.
Trenutno je doktorand na Poslijediplomskom sveučilišnom doktorskom studiju pedagogije na Sveučilištu u Rijeci. Radi kao stručni suradnik pedagog u Osnovnoj školi Joakima Rakovca Sveti Lovreč Pazenatički te kao vanjski suradnik (asistent) na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli na Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti.
Uz to, voditelj je radionice za djecu s teškoćama pri Labin zdravom gradu. Cijeli svoj radni vijek radi u odgojno-obrazovnom ustanovama, vrtiću, osnovnoj i srednjoj školi te na fakultetu.
Tijekom rada, redovito se usavršava na stručnoj i znanstvenoj razini. Tijekom studija dobio je stipendiju za sve razine obrazovanja: preddiplomsku, diplomsku i poslijediplomsku. Na studiju pedagogije ostvario je uspjeh među 10 posto najboljih. Piše prikaze knjiga te stručne i znanstvene radove.