PIŠE ALEN HASIKIĆ, MAGISTAR PEDAGOGIJE

Kutak za roditelje: ŠTO SU TO TANTRUMI I ZAŠTO SE POJAVLJUJU KOD DJECE?

| Autor: Alen Hasikić, magistar pedagogije
Ilustracija (Pixabay)

Ilustracija (Pixabay)


Tantrumi ili izljevi bijesa kod djece se prepoznaju po ponašanju koje oscilira od plakanja, vrištanja pa sve do udaranja, bacanja na pod i zadržavanje daha.

Javlja se u dobi od jedne do najčešće treće ili četvrte godine, te ih podjednako imaju i djevojčice i dječaci. Učestalost ovisi i osobnosti djeteta (temperamentu). Kod neke djece su češći, dok kod nekih se manifestiraju rijetko s dugim pauzama između pojava.

Zašto dolazi do izljeva bijesa?

Izljevi bijesa predstavljaju emocionalni izljev koji se događa kada dijete osjeća da nema kontrolu. Često su odraz dječje frustracije (unutarnje napetosti) zbog mentalne ili fizičke nesposobnosti da dijete postigne ono što u tom trenutku želi.

Djeca nemaju razvijen sustav suzdržavanja i kontrole te se oslobađaju frustracije kroz izljev bijesa. Uz to, valja uzeti u obzir da često u tom životnom razdoblju područje govora kod djeteta nije na razini pri kojoj bi dijete kroz komunikaciju moglo izraziti svoje potrebe.

Kada se govori o uzrocima, oni su raznovrsni, a često se može uočiti da se pojavljuje kada:

  • Dijete traži pažnju
  • Kod promjene životnog ritma. Djeca prihvaćaju ustaljeni ritam, kod promjene ritma npr. vrijeme za igru, vrijeme za spavanje djeca često ne prihvaćaju olako promjenu, te reagiraju bijesom.
  • Kod umora djeteta
  • Nezadovoljenih fizioloških potreba (glad…)
  • Kada se djetetu oduzimaju predmeti za koje je vezano…

Možemo li utjecati na izljeve bijesa kod djeteta?

Iako se ne mogu spriječiti, izljeve bijesa možemo reducirati kroz:

  • smanjivanje podražaja iz okoline ukoliko djetetu smetaju (jaka buka, svjetlost)
  • Održavanja ujednačenog ritma djetetovih aktivnosti (odmor/spavanje)
  • Prepoznavanje i uvažavanje djetetovog emocionalnog stanja (izražavanje emocija na prihvatljiv način)
  • Dosljednost – postavljanje jasnih granica djetetu i pridržavanje istih
  • Odgađanje reakcije na izljev bijesa – pričekajte nekoliko trenutaka, pritom pazite da se dijete ne može ozlijediti u tim trenucima
  • Ne povisujte ton na dijete
  • Nagla promjena atmosfere ili odvraćanje pozornosti – pokušajte započeti igru s djetetovom omiljenom igračkom, zaplešite ili pjevajte njegovu najdražu pjesmu
  • Nakon djetetove reakcije, razgovarajte s djetetom – dijete u tim trenucima može imati potrebu za fizičkim dodirom (zagrljaj)
  • Promatranje i opažanje okidača koji dovode do reakcije izljeva bijesa kod djeteta. Ukoliko uspijemo unaprijed prepoznati potencijalne okidače koji dovode do ovakve djetetove reakcije u budućnosti ćemo moći spriječiti slične situacije.

 

Važno je shvatiti da su izljevi bijesa dio razvojne faze kod djece, te da najčešće prestaju do školske dobi djeteta. Roditelji bi trebali naučiti dijete izraziti svoja emocionalna stanja na prihvatljiv način. Pritom, valja uzeti u obzir da su roditelji modeli svojoj djeci – te da djeca modeliraju ponašanja svojih roditelja. U slučaju da se izljevi bijesa s odrastanjem djeteta ne smanjuju ili postaju sve češći, valjalo bi uputiti dijete psihologu i pedijatru.

Alen Hasikić

Alen Hasikić rođen je u Puli 1986. godine. Završio je studij pedagogije na Sveučilištu u Rijeci 2017. godine te studij hrvatskog jezika i književnosti na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli.

Trenutno je doktorand na Poslijediplomskom sveučilišnom doktorskom studiju pedagogije na Sveučilištu u Rijeci. Radi kao stručni suradnik pedagog u Osnovnoj školi Joakima Rakovca Sveti Lovreč Pazenatički te kao vanjski suradnik (asistent) na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli na Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti.

Uz to, voditelj je radionice za djecu s teškoćama pri Labin zdravom gradu. Cijeli svoj radni vijek radi u odgojno-obrazovnom ustanovama, vrtiću, osnovnoj i srednjoj školi te na fakultetu.

Tijekom rada, redovito se usavršava na stručnoj i znanstvenoj razini. Tijekom studija dobio je stipendiju za sve razine obrazovanja: preddiplomsku, diplomsku i poslijediplomsku. Na studiju pedagogije ostvario je uspjeh među 10 posto najboljih. Piše prikaze knjiga te stručne i znanstvene radove.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter