VIŠE OD HOBIJA

FOTO/Vatrogasac Dražen Fantinić iz Mlini ima punu garažu oldtimera. Fiat Balilla star je 86 godina i prošao je cijelu Europu. Uskoro će opet na cestu!

| Autor: Gordana ČALIĆ ŠVERKO


Kupio sam je prije godinu i pol i sada je polako restauriram. Karoseriju još nisam ni taknuo. Treba je ponovo prefarbati jer zadnji je puta prefarbana devedesetih godina prošlog stoljeća u Ljubljani, ali nikada nije ponovno sastavljena. Prvo sam počeo sakupljati dijelove. U cijelosti ću je obnoviti za dvije, tri godine, kazao nam je ponosni vlasnik

U Buzetu, gradu oktana, puno njih bavi se restauracijom vremešnih vozila, onako za svoj gušt. Pa i europarlamentarac Valter Flego ponosni je vlasnik očuvanog BMW-a "kockica" iz 1988. godine kojeg je naslijedio od pokojnog rođaka i polako restaurirao. Pitanje je ima li mu u političkom miljeu ikoga ravnoga. No, zato se sa sigurnošću može reći da je najbolji restaurator oldtimera među vatrogascima i najbolji vatrogasac među restauratorima metalnih ljepotana starijih godišta proizvodnje, Dražen Fantinić, vatrogasac iz Mlini. Barem kada je o istarskom sjeveru riječ. - Možda ipak ima još koji bolji, skromno će ovaj vlasnik nekoliko oldtimer vozila i restaurator te sakupljač starina, komentirati ovakvu našu slobodnu procjenu.

Profesionalni vatrogasac Javne vatrogasne postrojbe Buzet zaljubljenik je u oldtimere, a iz njegove zavidne kolekcije za svačije pa i laičko oko zapet će crveni model Fiata Balille iz 1934. godine, kojeg je Dražen tek počeo obnavljati. A kako mu je uopće hobi postao način života, otkrili smo na licu mjesta, u njegovoj garaži u Mlinima, malom selu uz državnu granicu sa Slovenijom koje je pod povećalo javnosti dospjelo prije nekoliko mjeseci kada su Slovenci usred sela na samu graničnu crtu postavili metalna vrata.

Stigla iz Ljubljane

Prije nego otkrijemo do kuda sežu korijeni Draženova hobija i gdje je nabavio Balillu, samo još jedna mala digresija. Kada je početkom ove godine u Buzetu osnovana nova oktanska udruga Buzet Classic Club, za predsjednika je izabran tko drugi nego - Dražen Fantinić. Prva članica je Mila Šverko, kćerka pokojnog automobilističkog asa Ivana Đanija Šverka i organizatorica memorijalnog susreta vlasnika starodobnih vozila Fićo i Abarth koji čuvaju uspomenu na njenog oca. Valter Flego vlasnik je članske iskaznice s počasnim brojem 002. Dopredsjednik udruge Robert Marušić već je tada najavio da će se u Buzetu, koji ima veliku brdsku utrku i još nekoliko zapaženih auto manifestacija, ali i spomen dom Đanija Šverka u kojem je smješten njegov kompletno restauriran Abarth 1000 TCR, na jesen održati "Truffle Classic Rally 2020.", natjecanje starodobnih vozila sa startom u Buzetu i ciljem u Livadama. Voziti će se više od 90 kilometara sjevernom Istrom, zonom jedinstvenog istarskog tartufa. Dozvoli li to korona, na natjecanje dolazi više od 150 vozila i tristotinjak sudionika iz pet zemalja.

Da se vratimo na Balillu iz 1934. godine koju je Dražen, preko slovenskog oglasnika bolha.com, nabavio u Ljubljani. Jednostavno je, kaže, htio imati jedan predratni stari auto.

- Kupio sam je prije godinu i pol i sada je polako restauriram. Karoseriju još nisam ni taknuo. Treba je ponovo prefarbati jer zadnji je puta prefarbana devedesetih godina prošlog stoljeća u Ljubljani, ali nikada nije ponovno sastavljena. Prvo sam počeo sakupljati dijelove. Motor, mjenjač to sam već rastavio, očistio, mijenjao ležaj, sada su kao novi, spremni za montažu. Balillu ću u cijelosti obnoviti za dvije, tri godine. Plan je registrirati je i voziti je. Inače, ima zanimljivu povijest. Od 1960. do 1967. godine obišla je gotovo cijelu Europu, njen se prijašnji vlasnik u njoj vozio i po Parizu, a već je u to vrijeme bila oldtimer, povjerio nam je Dražen te dodao da auto dijelove za svoje oldtimere nabavlja na sajmovima u Italiji. Šest, sedam puta godišnje s istomišljenicima iz Istre ide po sajmovima od Milana, Reggio Emilie... Ima autodijelova, ali su skupi, kaže.

Ljubav iz djetinjstva

Ljubav prema starim vozilima, općenito prema starim predmetima i običajima prati ga od djetinjstva.

- Još kad sam bio mali s nonetom sam sakupljao sve stare stvari koje su ljudi bacali. U prvom srednje dobio sam prvi Fićo, original Fiat 600 D 1967. godište. Već su ga htjeli voziti na otpad u Grižu. Bio je to moj prvi restauratorski projekt. Složio sam ga uz pomoć brata Dalibora. Motor mu je bio blokiran pa smo mi to sve razmontirali i ponovo složili. Dan, danas je original, u voznom je stanju, nismo ga ni farbali. Poslije sam obnovio Tomos, tricikl s kasonom kojim je moj pranono vozio mlijeko na Požane, pa Citroen DS, legendarnu "Žabu" 1971. godište koja je bila i ostala klasa za sebe. Sve sam restaurirao, motor, mjenjač, hidrauliku. Nakon što sam upoznao suprugu, dobio sam motor njenog noneta, Bianchi 500 M, militare, vojni, iz 1938. godine, to je najstariji motor u mojoj zbirci. Zapravo je prethodno vlasnik bio nonetov brat iz Pariži kod Žminja, on je bio cestar i s tim motorom su se navodno vozili popravljati ceste po Učki i Ćićariji. S njim sam malo više zavolio motore. Auti su problematični jer u garaži za njih nema više mjesta, nasmijat će se Dražen.

U njegovoj garaži danas su tri vremešna vozila: Fićo, "Žaba" i Balilla, dok je Renault Delphine iz 1964. godine kod susjeda. Prefarban je i stoji. Dražen ga je spasio da ne završi na otpadu, no još će vidjeti hoće li ga restaurirati. Uz automobile, u garaži je čak četrnaest motora, nešto u voznom stanju, nešto još u dijelovima.

Sin očevim stopama

Dražena na skupovima oldtimera prate supruga Iva i 2,5 godišnji sinčić Leo. - Supruga voli ići sa mnom po susretima. Većinom idemo sa "Žabom" radi sinčića. A kad idem sam, najčešće sam na motoru Bianchiu, kaže Dražen.

Maleni Leo kroči stopama svoga oca. Dobro, ne baš kroči, već pedalira, jer je Dražen svome sinu obnovio originalni stari limeni dječji auto na pedale, popularni Moskvič, ruske proizvodnje iz 1989. godine. Nabavio ga je iz Slavonije, u lošem stanju, a nakon što mu je udahnuo novi život, pretvorio se u naočitog limenjaka plave boje.

Iz mehaničarske radionice u profesionalne vatrogasce

Dražen je profesionalni vatrogasac zadnjih godinu i pol dana, a prethodno je dvanaest godina radio kao automehaničar. U međuvremenu je u Rijeci završio školu za vatrogasca, sezonski bio u JVP-u, a potom dobio stalno zaposlenje. U vojsci je zavolio vatrogastvo, petnaest godina bio je dobrovoljni vatrogasac i kada se u JVP-u oslobodilo radno mjesto, prešao je u profesionalne vatrogasne redove.

Zaljubljenik u starine i čuvar običaja

Dražen je zaljubljenik u starine. U njegovoj garaži mini je etnografska zbirka, starih pegla, sita, alata, kopica, gramofonskih ploča, gramofona, satova, poštanskih marka… Ne samo da je kolekcionar starine, već i čuvar običaja tako je prije sedam godina pokrenuo Mlinifest, manifestaciju koja se održavala od 2013. do 2015. godine. Upravo u srpnju, mjesecu žetve ili žetvenjaku u Mlinima su prije sedam godina po prvi puta održali Mlinifest i pokrenuli staru, obnovljenu vršalicu i pokazali kako se žito vršilo nekada, kada na poljima još nije bilo kombajna.

Dražen je uz pomoć oca Zvjezdana i brata obnovio je staru vršalicu proizvedenu 1954. godine, a koju je njegov nono kupio prije gotovo pedeset godina u Vižinadi. Vršalicu su Fantinići dok su je koristili, pokretali na traktor, no Dražen je za Mlinifest htio da bude što sličnija originalu i nabavio je stari motor. Većinom su bili Arani, no njegov je njemački dizel motor Deutz iz 1930. godine i ima 11 konja. - Želja mi je očuvati i otrgnuti od zaborava stare običaje, povjerio nam je Dražen Fantinić.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter