PULA

TOSCA - OPEROM GIACOMA PUCCINIJA POČELO KLASIČNO LJETO U ARENI: Iznimne glasovne mogućnosti protagonista okrunile dojmljivu izvedbu

| Autor: Vanesa BEGIĆ


Nakon što su u sezonama 2018. i 2019. glazbenici iz riječkog kazališta Ivana plemenitog Zajca i njihovi gosti oduševili Ljetnom klasikom publiku u Areni i nakon što prošle godine taj program nije održan zbog dobro poznate situacije s koronavirusom, pulska publika i gosti mogli su u srijedu navečer uživati u izvedbi jedne od najpoznatijih opera na svijetu.

Dramatičnost radnje

Opera "Tosca" Giacoma Puccinija otvorila je naime ovogodišnji, 3. Summer Classics/Ljetnu klasiku, festival Opere riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca u pulskoj Areni.

Uz epidemiološke mjere koje su odredile broj prisutne publike, raspored sjedenja, pa i dijelom scenski koncert izvedbe, vrsni solisti s iznimnim glasovnim mogućnostima pružili su neponovljivi doživljaj.

"Tosca" je jedna od najizvođenijih opera na svijetu, a ova riječka dobila je već nagrade i priznanja. To nije "laka" opera, ako se uopće taj pridjev može upotrijebiti za bilo koju operu, a i zbog same radnje, njezine dramatičnosti, drukčija je od opera na koje je publika bila naučena proteklih sezona u Areni - "Carmen" i "Aidu", koje krasi i sam estetski element.

Pod dirigentskim vodstvom maestra Philippa von Steinaeckera, a u režiji Marina Blaževića, prikazana je ova dramska priča prepuna snažnih emocija, gdje su iznimne glasovne mogućnosti protagonista bile poput pravog dragulja.

Svakako treba naglasiti da je glasovita njemačka sopranistica, počasna članica riječke Opere Maida Hundeling u ulozi naslovne junakinje ove godine i jedna od protagonistkinja sezone veronske Arene, a Verona ove godine ima posebno jak program, svojevrsnu simbiozu najpoznatijih remek-djela iz svjetske glazbene literature i prikaz bogate kulturno-umjetničke-muzejske baštine te izvedbe su rasprodane.

Sama fabula ove opere je svojevrsni vrtlog gdje se prepliću političke intrige, bijeg i potjera, ljubomora, izdaja, fatalna požuda, nemoralna ponuda, ali iznad svega ipak vjera u umjetnost, ljubav i – slobodu.

Scenografija je bila nešto manje izražena, zbog epidemioloških mjera koje su se tražile za izvedbe izvan matične kuće, posebice u tako zahtjevnom prostoru kao što je to najljepša prirodna pozornica u ovim krajevima i šire, no sav je doživljaj bio u snazi izvedbe, vrsnog orkestra, koji je bio na pozornici, uz soliste, a zbor je za ovu priliku bio postavljen malo drukčije, u skladu s mjerama.

Nije to bilo koncipirano u znaku estetike, dojmljive scene i efekata - što je bilo diktirano i mjerama, rasporedom sjedenja, a drukčiji scenski pristup bio je moguć samo u slučaju da je cijeli parter bio pozornica a stepenište predodređeno za publiku, što opet nije bilo izvedivo zbog mjera. Ići na dodatno smanjenje broja gledatelja, za izvedbu s tako sjajnim solistima, također nije u ovom slučaju bila opcija.

Snaga glazbe

Naglasak je bio prije svega na izvođačima koji su svojom izvedbom dočarali i "popratni" dio, koji nije mogao biti predstavljen u svom potpunom sjaju. Imati tako sjajne pjevače, svjetske reputacije u Areni zasigurno nije mala stvar, imati u Puli zvijezdu sezone veronske Arene je nešto što se ne dešava svaki dan.

Sam doživljaj opere imao je svoj crescendo kako je radnja postajala zahtjevnija, kako je situacija na sceni postajala zahtjevnija, kompliciranija, tako je i nastup postajao strastveniji, a pulski amfiteatar pretvarao se u ono što u biti i jest - drevnu pozornicu.

Budući da je glazbeni dio bio središnji dio opere, snaga glazbe, drame, glasa, glume, cijelo su se vrijeme isprepletale, a posebno su došle do izražaja arije kao što su "Vissi d'arte", "E lucevan le stelle", "Te Deum", kao i snažan, sugestivan duet Tosce i Cavaradossija iz 3. čina.

Publika koja redovito pohodi opere, koja gleda opere u posebnim televizijskim prijenosima i specijaliziranim kanalima uglavnom zna sve arije iz većine opera. Ostalima su upečatljive uglavnom samo one najpoznatije iz najpoznatijih opera, koje potom potiho pjevuše. Kada su u Areni izvedene "E lucavan le stelle" te famozni duet iz trećeg čina, odmah su se osjetile neke posebne vibracije, a učestali su bili i povici bravo iz publike. To su ti najpoznatiji momenti iz ove opere.

Oni koji su tražili usporedbu s ranije godina izvedenim operama, "Aidom" i "Carmen", trebaju uzeti u obzir i potpuno različitu primarnu strukturu opere, njezinu semantiku, impostaciju, sadržaj, kao i okolnosti u kojima se nalazimo i nemogućnost "eksperimentiranja" prostorom Arene.

Opera je prvi put izvedena prije točno 120 godina, 1900., a neke teme koje su provlače kroz njezin sadržaj su i dalje atemporalne. "Tosca" je definirana nešto između političkog trilera i ljubavne melodrame.

Velika ljubav Florije Tosce i revolucionara, slikara Cavaradossija konfrontirana je s principima političkih i moralnih uvjerenja. Mikro i makro povijest u simbiozi - udaljene i neraskidive istovremeno.

Ulogu Cavaradossija tumačio je mediteranski strastveni Dimitris Paksoglou, prvak Grčke nacionalne opere koji je veliki dio karijere ostvario u francuskim opernim kućama. Bilo je posebno dojmljivo čuti kako jasno, precizno pjeva tekst. U ulozi Scarpije bio je Giorgio Surian, koji se upravo i ovom ulogom proslavio na pozornicama diljem opernog svijeta.

Solističku ekipu činili su i Luka Ortar kao Cesare Angelotti, Ivan Šimatović kao Crkvenjak, Filip Filipović u ulozi Spolette, Slavko Sekulić kao Sciarrone i Ključar te Vanja Zelčić kao Glas pastira.

U izvedbi su sudjelovali izniman Riječki simfonijski orkestar i zbor Opere HNK-a Ivana pl. Zajca.

Kostimografiju potpisuje Sandra Dekanić, a scenografiju s Alanom Vukelićem supotpisuje Marin Blažević, kao i svjetlo s Daliborom Fugošićem. Recimo da je dio opere i mezzosopranistica Sofija Cingula kao asistentica režije. Cingula predaje na Muzičkoj akademiji Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, a široj je publici poznata po brojnim koncertnim izvedbama u Puli i okolici.

Podsjetimo da je ova predstava riječke Opere, izvođena na pozornici "Zajca", uvrštena među najbolje glazbene događaje u svijetu 2019. godine prema izboru uredništva specijaliziranog talijanskog web-magazina Operaclick.com.

Suradnja Pule i Rijeke, koja je nedavno potpisana i što se tiče kazališnih kuća dvaju gradova potvrdila se uspješnom - za ljetnu sezonu Rijeka donosi svoje iznimne glazbenike, a Pula ih ugošćuje u divnom prostoru.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter