Alati koje koristimo već postoje nekoliko godina i sigurno će se i ubuduće koristiti. Kada je dijete bolesno ili slomi nogu, moći će tako pratiti nastavu. U tome je dobrobit cijele priče. Video-lekcije su sjajne. Cijela obitelj sudjeluje. Jedan me roditelj nazvao, bio je uz svog sina iz osmog razreda koji je na mom satu glazbenog učio lekciju iz renesanse. Otac je bio oduševljen: "Kako dobro, ponovio sam gradivo iz renesanse!", kaže profesorica Ela Poljarević
Otkad se korona pojavila, ništa više nije isto. Tako i škola. S ciljem sprečavanja širenja zaraze, Istra je zauzela najobrambeniji stav, a to znači uvela najjače mjere predostrožnosti te je u istarskim školama prekinuta redovna nastava. Tako se nastava preselila online i odvija se u virtualnim učionicama. Kada se prekjučer pridružio i ostatak Hrvatske, virtualna je škola "zakrčena", linije su preopterećene, što je stvorilo svojevrstan zastoj u nastavi. Padali su serveri, linija je bila slaba, nije se moglo logirati u učionice.
Istovremeno, učenici do četvrtog razreda osnovne škole program mogu pratiti i na HRT 3, dok stariji osnovci i srednjoškolci nastavu mogu pratiti putem Sportske televizije i YouTube kanala "Škola za život". Provjerili smo među pulskim školarcima kako funkcionira nastava na daljinu.
Učenje iz kreveta
- Bez veze je. Radije bih u pravu školu, bilo je prvo što nam je rekao 11-godišnji Marko, učenik petog razreda Osnovne škole Šijana. "Još uvijek je preslaba veza tako da nismo radili preko Teamsa jer su Carnet napali hakeri. Mislim da će cijeli tjedan biti tako jer se sada cijela Hrvatska uključila", pesimistične su prognoze ovog petaša iz Šijane, koji nastavu prati preko "Škole za život" ili Sportske TV. "Preko Škole za život na YouTubeu gledamo predavanje profesora i pišemo bilješke, a naši nam profesori preko Microsoft Teamsa daju zadaću. I još nešto: Zagrepčanci koje gledamo na ekranu baš i nisu nešto. Depresivni su, pričaju usporeno i već sada imaju umornu facu", kritično će Marko.
Priznao je da se ne diže u osam sati jer nastavu može uhvatiti preko YouTubea. Gleda sve iz kreveta i isto tako piše zadaću. "Ja stvarno nisam dobar primjer, vjerojatno puno njih radi na stolu. No, važno je da napravimo, zar ne? Zadatke šaljemo učiteljicama i one provjeravaju što smo napisali. Rekle su da pišemo bilješke, jer očekuju da smo odgovorni. Tako da odgovore šaljemo na školski mail na Microsoft Teamsu. Zadaću možemo slati kada želimo. Poslao sam, ali još nisam dobio notifikacije, odnosno povratne poruke", detaljno će Marko.
Njegova razredna kolegica Zara kaže da se već sada jako uželjela učiteljice Jelene i prijatelja iz škole. "Dobra je nastava online, ali je bolje u školi. Ujutro gledam televiziju, popodne radim na tabletu, a učiteljicu možemo nazvati u bilo koje doba dana, i mi i naši roditelji", kaže ova petašica.
Mala 9-godišnja Uma iz trećeg razreda Osnovne škole Centar je oduševljena. Njoj online nastava i nije neka novost jer u toj pulskoj školi od prvog razreda koriste tablete u nastavi i imaju virtualnu učionicu pa je rad online u posebnim uvjetima, na neki način, samo nastavak njihove školske svakodnevice.
- Mi imamo aplikacije od prvog razreda preko koje učiteljici šaljemo matematiku, hrvatski, prirodu… Nama to nije ništa novo, jedino što ne možeš vidjeti prijatelje, objašnjava Uma. "Učiteljica nam je napisala, snimila i dala zadatke iz matematike, prirode i hrvatskog. Za tjelesni nam je rekla da se prošećemo s roditeljima u prirodu i dala nam koreografiju. Za likovni smo isto dobili neki zadatak, nacrtali smo, snimili i poslali joj mobitelom", zadovoljna je ova trećašica.
Istezanje na tjelesnom
I osmaš Mikula iz OŠ Stoja zadovoljan je ovakvim oblikom nastave. Štoviše. On bi da tako i ostane.
- Dobro je, iako je sve skupa dosta nestabilno. U početku se samo Istra spajala, otkad je Hrvatska, nisu se svi uspjeli spojiti, objašnjava Mikula kojemu nastava počinje u 8.45 ujutro. Za početak dana, na tjelesnom koji je inače nulti sat, trebao se istezati. "Pošalju nam i kažu koje predmete da radimo. Ne dobivamo zadaću, već zadatke koje moramo riješiti, slikati i poslati. Ja bih da takva nastava i ostane, jer je tako lakše", kaže ovaj 14-godišnjak.
Jana je učenica prvog razreda jezične gimnazije u Puli. Veli da se nastava odvijala u redu do prekjučer. "Kako je cijela Hrvatska bila online, ni ja ni profesori nismo mogli ništa do 11.30 sati. Oni koji su uspjeli ući u virtualne učionice, radili su i svima nam to poslali preko razredne grupe", kaže nam Jana. Nastavu imaju od 8 do 14 sati. Školski sat traje uobičajenih 45 minuta i imaju dva odmora - mali i veliki.
- Na nastavi moramo biti obavezno od osam ujutro. Profesor vidi jesmo li online i šalje poruke jesmo li svi prisutni. Dobivamo zadatke, prezentacije i obrađujemo zadatke te komuniciramo dok sve ne pojasnimo. Iz razreda si pomažemo, primjerice, ako netko nije bio u školi. Sve je vrlo solidarno. Kada završimo nastavu i zadaću, moramo im poslati riješene zadatke, objašnjava virtualni školski dan pulska gimnazijalka. Veli da odmah napravi zadaću, tako da ima slobodno popodne. "Drugačije je, posebice s prirodoslovnim predmetima poput kemije, fizike i matematike, za njih je potreban laboratorij i pokusi. Lakše je s predmetima poput hrvatskog, stranih jezika i povijesti. Bit će problema kasnije. Budući da sada nemamo ispite, kada sve to prestane, nakrcat će nas za mjesec i pol", smatra Jana i komentira da je nastava "uživo", u pravoj učionici ipak bolja.
Sudjeluje cijela obitelj
Razrednica 5.b razreda u OŠ Šijana i profesorica glazbene kulture Ela Poljarević vrlo je optimistična trenutnom školom.
- Svi se trude. Djeca su to shvatila vrlo ozbiljno. Jako je to dobro napravljeno. Djeca imaju obaveze, a opet nisu prepuštena sama sebi. Alati preko kojih sada radimo već postoje nekoliko godina i sigurno će se i u budućnosti koristiti u nastavi. Primjerice, kada je dijete bolesno ili slomi nogu, moći će tako pratiti nastavu. To je sjajno i u tome je dobrobit cijele priče. Video-lekcije su sjajne. Cijela obitelj sudjeluje. Jedan me roditelj nazvao koji je bio uz svog sina iz osmog razreda koji je na mom satu glazbenog učio i ponavljao lekciju iz renesanse. Nazvao me otac i oduševljeno rekao: "Kako dobro, ponovio sam gradivo iz renesanse. Ovo je odlično", prepričava nam profesorica Poljarević.
Unatoč tome što sistem stalno pada, profesori odrađuju lavovski posao. Pokušavaju nastavu s učenicima preko ekrana učiniti što zanimljivijom. Primjer je profesorica Ivana Škoro iz Strukovne škole u Puli koja "svojim" kozmetičarkama predavanja počinje uz laganu glazbu, lijepe slike i upaljenu lampu s eteričnim uljem kako bi ih uvela u školski sat. Učenici su oduševljeni.