EPA
U kontroli pridržavanja mjera samoizolacije u Istri, sanitarna je inspekcija izdala tek 13 prekršajnih naloga, te su izrečene samo dvije mandatne kazne. Istrani su se tako još jednom pokazali odgovornim građanima
Građani Hrvatske morali su dva mjeseca živjeti po posebnom režimu, uglavnom zatvoreni u vlastitim domovima, bez mogućnosti odlaska na posao, u restorane, kafiće, frizerske salone ili trgovine mješovitom robom. Cilj svih restriktivnih mjera bilo je sprječavanje epidemije novog koronavirusa, a najvažnije mjere za držanje kovida pod kontrolom uključivale su obaveznu zaštitnu opremu, držanje međusobne distance i strogu 14-dnevnu samoizolaciju za one za koje se sumnjalo ili se ispostavilo da su bili u kontaktu sa zaraženima.
U tom periodu provodile su se stroge kontrole provođenja i poštivanja svih propisanih mjera, u što je tijekom cijelog perioda bila intenzivno uključena i sanitarna inspekcija Državnog inspektorata. Od uvođenja samoizolacije do danas, doznajemo, sanitarna je inspekcija izdala ukupno 676 rješenja kojima je građanima bila naređena mjera samoizolacije. Povremeno smo u medijima mogli pratiti vijesti o kršenjima propisanih mjera i svim rizicima koja su takva ponašanja proizvela. No, prema podacima Državnog inspektorata, njih je bilo puno više. Tako je sanitarna inspekcija u dva mjeseca utvrdila 259 prekršaja mjera samoizolacije zbog čega je izdala 111 prekršajnih naloga radi neizvršenja rješenja i 148 prekršajnih naloga zbog kršenja mjera samoizolacije. Temeljem toga je do sada ukupno naplaćeno 245.975 kuna, te je izrečeno 28 mandatnih kazni od čega ih je 5 naplaćeno u iznosu od 25.000 kuna. Na području Istarske županije izdano je 28 rješenja sanitarne inspekcije kojima je naređena mjera samoizolacije, dok su ostala rješenja izdavali epidemiolozi. U kontroli pridržavanja mjera samoizolacije u Istri, sanitarna je inspekcija izdala tek 13 prekršajnih naloga, od čega su uložena tri prigovora na prekršajni nalog, te su izrečene samo dvije mandatne kazne.
Istrani su se tako još jednom pokazali najodgovornijim građanima i, prema podacima, stali uz bok s Osječanima koji su zaradili samo 29 prekršajnih naloga. Po područnim uredima Državnog inspektorata, u Rijeci su izdana 44 prekršajna naloga, PU Split bilježi 39 prekršaja, PU Zagreb 86, te PU Varaždin 61. No, još uvijek se vode žalbeni postupci u 66 slučajeva izdavanja prekršajnih naloga.
Ovo su ipak podaci isključivo sanitarne inspekcije, dok Ministarstvo unutarnjih poslova navodi da je od 13. ožujka do 10. svibnja 2020. godine u samoizolaciji bilo ukupno 16.857 osoba, a evidentirano je kršenje mjere samoizolacije za 1.956 osoba. I državni je inspektorat imao daleko više prijava o kršenju mjera samoizolacije, međutim, izdali su 676 usmenih „opomena“, a kažu da u čak 802 prijave nije bilo elemenata ni za kakvo postupanje.
Osim ovih mjera, Državni inspektorat nadzirao je i provodi li se odluka Vlade o iznimnim mjerama kontrole cijena za određene proizvode od 16. ožujka do 11. svibnja 2020. godine. Naime, osim što je po najavi mogućeg stavljanja Hrvatske u karantenu iz svih prodavaonica nestao kvasac, dezinficijensi i zaštitne maske i rukavice, bili smo svjedoci nevjerojatnog porasta cijena tih i još nekih artikala. Tržišna inspekcija obavila je ukupno 1.110 inspekcijska nadzora, a oko 80 inspekcijskih nadzora je još uvijek u tijeku te se utvrđuju činjenice, dok su prema 25 gospodarskih subjekata poduzete mjere radi utvrđenog povećanja cijena.
Pri kontroli su inspektori zatekli stanje po kojem su, primjerice, cijene brašna porasle od deset do 31 %, dječja hrana i do 27 %, svježe meso gotovo 30 %, zaštitne rukavice 100%, a zaštitne maske i više od 500 %. Stoga je do sada izdano 17 prekršajnih i šest optužnih prijedloga, a već je naplaćeno ukupno 117, 9 tisuća kuna kazni. Među prekršiteljima su se nerijetko našli i oni poslodavci koji su mogli nastaviti sa svojim djelatnostima pod određenim uvjetima, a da se toga ne pridržavaju, Inspektoratu je prijavljeno 161 poslodavca. Inspektori su temeljem tih prijava obavili 160 inspekcijskih nadzora i u 49 slučajeva donesena je upravna mjera te je poslodavac nastavio s radom nakon otklanjanja nepravilnosti.