(Snimila Gordana Čalić Šverko)
Na inicijativu Udruženja obrtnika Buzet, Območna obrtno-podjetniška zbornica Koper obratila se slovenskom Ministarstvu za infrastrukturu, Direktoratu za ceste i cestni promet, s prijedlogom da se za vrijeme rekonstrukcije državne ceste od skretanja za Motovun i Livade do Ponte Portona privremeno omogući promet za teretna vozila iznad 7,5 tona nosivosti najkraćom trasom Buzet - Črni Kal, što uključuje i prelazak graničnog prijelaza Požane/Sočerga.
Obrtnici se za rješavanje ovog problema zalažu još otkako je 2008. godine slovenska strana na Sočergi uvela ograničenje teretnog prometa, a sada su intenzivirali svoja nastojanja.
Sekcija buzetskih prijevoznika, prenijela je predsjednica Udruženja obrtnika Buzet Loredana Krbavčić, nedavno je u Buzetu na tu temu razgovarala s predsjednikom i dopredsjednikom sekcije prometa zbratimljenog koparskog obrtničkog udruženja Deanom Žuničem i Marinom Mamilovićem. Dogovoreno je da se još jednom apelira na slovensko ministarstvo da otvori Sočergu za sav teretni promet, privremeno, dok je u tijeku rekonstrukcija državne prometnice u dolini Mirne zbog čijeg su se zatvaranja buzetskim prijevoznicima umnogome povećali prijevozni troškovi u pravcu Slovenije i Italije. Inicijativu su, kazala je Krbavčić, podržali Ceh prijevoznika Obrtničke komore Istarske županije, a traži se i podrška Ceha prijevoznika Hrvatske obrtničke komore.
U dopisu upućenom slovenskom ministarstvu koji potpisuje predsjednik Sergej Pinter, obrtničko udruženje Kopar skrenulo je pozornost na problem buzetskih poduzetnika koji obavljaju prijevozne i druge djelatnosti vezane uz transport izvan hrvatskog područja, u Sloveniju, otkako je od listopada zbog rekonstrukcije, državna cesta DC44 od raskrižja za Livade i Motovun do kružnog toka Ponte Porton, zatvorena za sav promet. Prema najavama, takva privremena regulacija vrijedit će do kolovoza iduće godine.
Alternativni prometni pravci koji trenutno koriste hrvatski prijevoznici i drugi poslovni subjekti koji obavljaju poslove u Sloveniji ili voze preko slovenskog teritorija za potrebe dostave su Buzet - Lupoglav - Pazin (Istarski ipsilon) - Pazin - Baderna (DC48) - Baderna - granični prijelaz Kaštel. Drugi je Buzet - Lupoglav - Tunel Učka (Istarski ipsilon) - Učka - Matulji- granični prijelaz Rupa (A8) - Kozina. Zatvaranje državne ceste u dolini Mirne veliki je problem za prijevoznike na buzetskom području zbog povećanja troškova, produljenja vremena vožnje. Veliku štetu zbog dostave i otpreme trpe i drugi poslovni subjekti. Posljedice najviše osjećaju domaći ugostitelji i svi ostali obrtnici, čije svakodnevno poslovanje ovisi o dostavi robe i uslugama prijevoza.
Nakon zatvaranja ceste u dolini Mirne, relacija od Buzeta do graničnog prijelaza Kaštel iznosi 98 kilometara, što je za 47 kilometara više. Kao primjer troškova uzeti su u obzir samo izravni troškovi: Istarski ipsilon 23,40 eura, gorivo 31 euro, vozač 9 eura, ukupno 63,40 eura. Vozač je uzet jer mora voziti gotovo sat vremena više za istu dionicu. Ova ograničenja za prijevoznike znače da roba kasni taj jedan sat na istovar ili utovar, što uzrokuje dodatne troškove i neugodnosti za sve u lancu distribucije. Svi ti troškovi moraju se obračunati dva puta, tako da minimalna cijena prijevoza iznosi 126,80 eura.
Zbog preusmjeravanja prometa i korištenja obilaznih pravaca, troškovi prijevoza znatno se povećavaju, a vrijeme vožnje drastično produljuje. Dok traje rekonstrukcija državne ceste u dolini Mirne, optimalno rješenje za hrvatske prijevoznike bilo bi upravo korištenje svega 18 kilometara duge dionice na relaciji granični prijelaz Sočerga - Črni Kal. Oko 130 kamiona, koliko bi ih mjesečno vozilo tom dionicom, ne bi značajno oštetilo kolnik, niti utjecalo na ekosustav.
- Vjerujemo da razumijete borbu za opstanak hrvatskih gospodarskih subjekata koje dodatni troškovi dovode u neugodan položaj jer više nisu konkurentni na europskom tržištu, poručili su svome ministarstvu koparski obrtnici, zastupajući interese buzetskih kolega.