(Snimila Gordana Čalić Šverko)
Započela je dugo najavljivana rekonstrukcija dionice državne ceste u dolini rijeke Mirne, zbog koje će ovaj važan tranzitni pravac, od raskrižja za Livade i Motovun do kružnog raskrižja Ponte Porton, do 2. kolovoza iduće godine, biti zatvoren za sav promet.
Obilazni pravac za sva vozila u oba smjera osiguran je prema fazama. U prvoj fazi od 2. listopada do 7. studenog obilazni pravac je raskrižje Livade - Motovun - Kičer - Baderna - Vižinada - Ponte Porton, a u drugoj fazi od 7. studenog ove godine do 2. kolovoza iduće godine obilazni pravac je raskrižje Livade - Motovun - Karojba - Tićan- Vižinada - Ponte Porton. Investitor radova na izvanrednom održavanju ove dionice državne ceste DC44, zahvatu vrijednom oko 3,5 milijuna eura, su Hrvatske ceste, a izvođač Cesta Pula.
Zatvaranje ceste za sav promet, izazvalo je različite reakcije na sjeveru Istre.
U bilo koje doba godine nije pravi trenutak za zatvaranje ceste, ni za općinu Motovun, pogotovo za djelatnike u turizmu, prokomentirao je motovunski načelnik Tomislav Pahović.
- Naravno da ni mi nismo presretni sa zatvaranjem ceste u trenutku kada nam se treba održati najveća manifestacija na području Općine Motovun, Festival terana i tartufa. Počeli su i Dani Zigante tartufa, a gotovo svi koji posjećuju sajam tartufa u Livadama dolaze i u Motovun. Malo jesmo zabrinuti, tim više što nije usklađen trenutak da se cesta koja je žila kucavica prema Motovunu, DC44, zatvori, a da nije otvorena druga cesta u Karojbi koja se radi već pet mjeseci. Ovako se doista malo osjećamo izolirani. Međutim, svjesni smo važnosti obnove cesta i sretni smo i zahvalni što se ta cesta od Motovuna do Ponte Portona obnavlja, u tom smislu podržavamo sanaciju. S druge strane, svjesni smo da ćemo sljedećih godinu dana sigurno snositi određene posljedice te poprilično velike infrastrukturne investicije, komentirao je Pahović.
Cesta koja iz Karojbe vodi prema Poreču, odnosno prema raskrsnici Tićan, trebala bi biti otvorena početkom studenog, a njenim otvaranjem dobit će se pristup prema Vižinadi, pa od Vižinade prema Ponte Portonu, a onda dalje prema ostatku sjeverozapadnog dijela Istre. Zatvaranje ceste Motovun - Ponte Porton, kazao je Pahović i otvaranje druge u Karojbi, trebalo je biti bolje usklađeno.
U oprtaljskoj općini zadovoljni su zbog sanacije važne prometnice, bez obzira što se ne nalazi na području oprtaljske općine, istaknuo je načelnik Leo Bazjak. No, rekao je i da rekonstrukcija te dionice zasigurno otežava svakodnevicu svih sugrađana koji na dnevnoj razini prometuju tom cestom, kao i susjeda i obrtnika sa šireg područja.
- Obilazni pravac definiran prvom fazom zasigurno nije adekvatno rješenje zbog njegove dužine, dok će obilazak definiran drugom fazom biti dostupan tek početkom studenog. Nadali smo se da će radovi krenuti nakon završetka radova na dionici u Karojbi, naročito zobg naše aktivne posezone. Radovi stvaraju poteškoće kako lokalnom stanovništvu, tako i posjetiteljima te obrtništvu i logistici, no s obzirom na opsežnost radova i procijenjenog vremena njihovog trajanja, siguran sam da nikada ne bi bio adekvatan trenutak za krenuti u rekonstrukciju te važne prometnice, naglasio je Bazjak. Dodao je da će se stalnom komunikacijom sa nadležnima učiniti sve kako bi se uže makadamske lokalne ceste redovito održavale u cilju da se domicilnom stanovništvu, tako i posjetiteljima, omoguće kraće dionice prometovanja.
Gradonačelnik Buzeta Damir Kajin ustvrdio je da problem nisu Hrvatske ceste. One rješavaju problem oronule državne ceste. Drugo je pitanje neasfaltirane županijske ceste od Livada prema Ponte Portonu, ali glavni problem leži u Ljubljani koja priječi prolaz kamionima težim od 7,5 tona preko graničnog prijelaza Sočerga/Požane.
- Da li će se taj problem vezano uz Sočergu ublažiti, ne znam, ali nakon razgovora sa slovenskim ministrom EU fondova, on je moj zahtjev proslijedio slovenskoj ministrici infrastrukture, a jučer sam ponovo na sve nadležne slovenske adrese uputio dopise da sagledaju problem u kojem gube svi pa i Kopar i slovenski prijevoznici, iako u svemu tome najviše gubi Buzet. Samo Cimos ima tri, četiri šlepera dnevno preko Kopra za zapadna tržišta. Sada i Općina Oprtalj traži da županijskom cestom od Livada prema Ponte Portonu ne prolaze kamioni teži od 7,5 tona. Vlasnik buzetske Ekspert gradnje zamolio me da im se iziđe u susret jer u narednih pet, šest mjeseci imaju enormne obveze dostave betona u Umag, Novigrad i na Poreštinu. Zašto će Buzet imati najveće problema? Pa zato jer je industrijski grad i morati će za uvoz ili izvoz koristiti relaciju kroz tunel Učka na Rupu, Kozinu ili pravac Lupoglav - Žminj - Kopar i imat ćemo ne samo veliki problem, nego jedan totalni kaos. Ako slovenska strana ne shvati da Sočergu treba otvoriti za sav teret promet, priče o zajedništvu su samo fraze koje nema smisla više ponavljati, istaknuo je Kajin te rekao da će u drugoj fazi rekonstrukcije ceste, na dionici od Motovuna do Istarskih Toplica također biti problema, ali ni približno ovakvih.