(Arhiva Glasa Istre)
U pulskom hotelu Grand Brioni danas se razgovaralo o onome što će Istru oblikovati u desetljećima koja dolaze. Konferencija "Hrvatska u pokretu", u organizaciji Glasa Istre, okupila je ključne ljude hrvatskog prometnog sustava i lokalne vlasti - od predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture do župana, uprava Hrvatskih cesta i HŽ Infrastrukture.
Član Uprave HŽ Infrastrukture d.o.o., Marijan Ćužić započeo je šalom, budući da je na malu provokaciju moderatora Togonola oko izgleda pijane pruge, konstatirao kako mu je drago da njome doprinose turizmu Istre, aludirajući na osebujnost ove pruge, ali svakako se nadovezao na dobre rezultate u povećanju željezničkog prijevoza i izrazio zadovoljstvo tom činjenicom.
Marijan Ćužić (Snimio Milivoj Mijošek)
- Veliki su planovi za investiranje u ove dvije državne pruge, od Pule do državne granice sa Slovenijom, te od Lupoglava do Raše. Unatoč svemu, broj putnika se povećava. Naši sugrađani vide prednosti željeznice, a na nama je da je unaprijedimo. Baterijski vlak je dobar do elektrifikacije pruge, koja će doći u nekoj budućnosti. Naša pamet u Končaru proizvodi baterijski vlak i to sve dobro funkcionira. Punionica je otvorena u Puli, a trenutno tuda prolazi vlak sedam dana koji će je testirati. Željeznički tunel kroz Učku nije neostvariv, nešto se po tom pitanju i pokrenulo.
Tunel koji je predviđen tamo - tunel Ćićarija, bio bi dugačak 15 kilometara i nadvožnjak od četiri kilometra, koji bi spojio Lupoglav i Jurdane s druge strane. Kad uzmete u obzir da je Tunel Učka nešto preko pet kilometara, znamo kako će to biti izazovan i težak projekt, ali ide se ka tome. To će se sigurno realizirati u 15-ak godina. Nova uredba o transeuropskom koridoru će nam omogućiti financirati svu tu modernizaciju, jer bez novca iz EU fondova to bi bilo nemoguće, zaključio je Ćužić.
O modernizaciji istarske pruge govorio je i državni tajnik Žarko Tušek, istaknuvši da će se obnoviti dionica državna granica Buzet - Sveti Petar u Šumi, duga 50 kilometara, vrijedna 55 milijuna eura. Radove izvodi tvrtka Strabag, a nakon toga planirana je obnova i dionice prema Puli. U fazi dva, kroz 15 godina, istarska bi pruga trebala biti elektrificirana.
Žarko Tušek (Snimio Milivoj Mijošek)
- Važna informacija sigurno ovdje za Istarsku županiju je, možda je to malo ambiciozno i utopistički, ako govorimo o periodu od deset ili petnaest godina, u okviru u kojem se razvijaju strateški projekti u željeznici, završili smo studijsku dokumentaciju za tunel Učku i povezivanje istarskog poluotoka s kompletnom željezničkom mrežom Republike Hrvatske. Ono što je bitno za reći je da smo u fazi odluke o odabiru projektanskog kozorcija koji će raditi studijsku dokumentaciju. Vrijednost tog projekta je oko dva milijuna eura i krećemo u izradu kompletne studijske dokumentacije koja bi trebala u dvije godine biti realizirana kako bismo dalje mogli krenuti u daljnji razvoj cijelog tog projekta.
Svi ti projekti mjere se u stotinama i stotinama milijuna eura, to trebamo svi i dalje biti svjesni, ali u nekom periodu od 10-15 godina oni se mogu postaviti u realne okvire i to je nekakva realna ambicija prima kojoj trebamo težiti u godinama koje su ispred nas. Iako možda to ponekad ne izgleda tako, gotovo 250 tisuća ljudi vozi se na godišnjoj razini željeznicom Istre, promet raste 10 posto godišnje. Znači, pametno se koriste ove privilegije koje građani imaju u smislu besplatnih karata za studente, za učenike. Sve to skupa ipak daje jednu dinamiku života željeznici i dobro je što smo nedavno u partnerstvu sa HŽ putničkim prijevozom preko Slovenije i preko Ljubljane vratili vikendni prijevoz vlakovima Zagreb-Istra, poručio je Tušek. Posebno je istaknuo i "zelenu" željeznicu u Istri.
- Mi ćemo za nekoliko dana provesti testiranje punionice ovdje u Puli sa prvim baterijskim vlakom. Radi se o mega projektu koji smo razvili u partnerstvu s našom kompanijom Končar na što smo posobno ponosni. da u razvoju željezničke infrastrukture u Hrvatskoj u ovom trenutku veli dio pameti isporučuje hrvatsko znanje, hrvatska struka, hrvatska pamet.Tako da smo u posljednjih godinu dana isporučili dva prototipa vlaka, prvi elektro baterijski i prvi baterijski vlak s time da je prvi baterijski vlak, jedini takav u ovom trenutku na području EU, što govori o snazi hrvatske pameti i struke. Ti vlakovi su već naručeni u serijskoj proizvodnji tako da 2027. godine izgradnjom druge punionice u Lupoglavu Istra će biti kompletno spojena s baterijskim vlakovima koji će omogućiti kvalitetu prijelaza i sve standarde ekološke koje danas postoje, a opet u kontekstu činjenice da u ovom trenutku željeznička mreža u Istri nije elektrificirana, zaključio je Tušek.