luke i pristaništa na obali Istre

Zrcalo vremena: Svaka ladanjska naseobina imala je pristup moru

| Autor: Robert BURŠIĆ
Pulska luka - jedna od najzaštićenijih na Jadranu

Pulska luka - jedna od najzaštićenijih na Jadranu


"Pojam 'luka' određuje prirodno ili umjetno zaštićen morski, jezerski ili riječni bazen u kojemu brodovi mogu pronaći zaklon od vjetrova, morskih struja, morskih mijena i leda, gdje mogu ukrcati, iskrcati ili prekrcati teret, opskrbiti se hranom i vodom, obaviti popravak i gdje se posada može odmoriti". Tako piše Katarina Šprem s Odjela za arheologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli u svom radu „Rimski kamenolomi i prijevoz kamena u antičkoj Istri“. Njezin rad koristim u pisanju ovoga priloga i prenosim u dijelu u kojem piše o antičkim lukama i pristaništima u Istri.

Razgranata mreža luka

Duž istočne obale Jadrana postojala je vrlo razgranata mreža luka u koje su brodovi mogli pristajati, a roba se mogla pretovarivati. Osim većih gradova, koji su svi imali luke, i manja su naselja, kao i pojedinačne rustične vile ili skupine vila, imala svoju lučicu. Luke su imale, naravno, i naselja municipalnoga statusa.

Posebno su zanimljive guste naseobine ladanjskoga i gospodarskoga tipa oko kolonijskih gradova, od kojih je svaka imala i svoj pristup moru. Najbolji primjeri takvih naseobina s lučicama nalaze se u Istri.

Izgradnju luka istarskoga priobalja koje su arheološki istražene, većinom se datira u 1. stoljeće, kada su izgrađene kao dijelovi stambeno-gospodarskih zdanja. Ipak, neki primjeri prirodnih sidrišta i uvala na istarskoj obali koje su rabljene u rimskom razdoblju pokazuju tragove korištenja kako u prapovijesti, tako i u kasnoj antici te ranom srednjem vijeku pa sve do danas.

Luke su na danas hrvatskom dijelu istarske obale u rimsko vrijeme bile gusto raspoređene, a mogu se podijeliti u nekoliko grupa. Prema načinu izgradnje mogu dijele se na prirodne luke - prirodno zaštićene uvale koje su svojom morfologijom omogućavale sigurno sidrenje brodova u slučaju nevremena ili odmora prilikom plovidbe; te umjetne luke - uvale koje su bile prilagođene za zaštitu brodova.

Glavne luke na istarskoj obali imale su funkciju gradskih luka koje su pripadale političkim i teritorijalnim središtima ili kolonijama. Među takve spadaju kolonijalna luka Tergeste, Pola i Parentium te luke kasnoantičkih gradskih naselja Ruginium (Rovinj), Humago (Umag) i Silbio (Savudrija).

Strateške točke

U Istru su preko tih luka stizali gospodarski proizvodi iz različitih regija Sredozemlja. S druge strane, preko sekundarnih mogao se osigurati nesmetan ukrcaj i iskrcaj robe prema ruralnim vilama u zaleđu. Primjer takve luke je ona u uvali Budava, kojoj gravitira municipij Nesactium (Vizače). Luke municipija Flanona (Plomin) i Alvona (Labin) također se mogu svrstati u sekundarne luke.

Gotovo je svaka rustična vila uz morsku obalu u Istri imala lučicu. Preko tih su se luka lokalni proizvodi koncentrirali prema većoj izvoznoj luci, bilo sekundarnoj, bilo glavnoj. Imale su promatračnice koje su služile za nadzor plovidbenih ruta, a služile su i kao orijentir u prostoru.

Kao i luke maritimnih vila, i gospodarske su luke služile za ukrcaj i iskrcaj određenih gospodarskih proizvoda. Glavna gospodarska djelatnost antičke Istre bila je povezana s maslinarstvom i vinogradarstvom, dok su drugi važni gospodarski proizvodi bili kamen, vapno, drvena građa, riblji proizvodi i drugo.

Plovidbeni pravci Jadranskog mora počinjali su s Otrantskih vrata koja su predstavljala morsku granicu između Jadrana i Jonskoga mora. Na Jadranu su se osim kolonijalnih luka nalazile i luke gradova, naselja i vila, koje su bile dio uspješne dužobalne plovidbe. Nadalje, plovidbom do istarskoga poluotoka, na njegovoj istočnoj obali, važnu stratešku točku predstavljao je duboko uvučen Plominski zaljev u kojem se nalazila luka antičkoga municipija Plomina (Flanona). Ploveći na jug, druga potencijalna sidrišta bila su u današnjim lukama Rabac, Prtlog i Sv. Marina. U blizini se nalazio municipij Alvona (Labin) pa su brodovi, koji su se usidrili u jednu od tih uvala, mogli trgovati na tome području.

Pula najbolje zaštićena

Ploveći dalje prema jugu dolazilo se do Raškoga zaljeva koji je također duboko uvučen u kopno, a u antici je bio plovan dalje u unutrašnjost nego danas, gdje se nadovezivao na cestovni komunikacijski pravac. Ušće Raše određeno je kao istočna granica predrimske i rimske Histrije.

Zapadnije se ulazi u prostor rimske Desete regije, kojoj je pripadao najveći dio istarskoga poluotoka. Ploveći prema južnom rtu poluotoka dolazi se do manje uvale Vinjole, a još južnije do luke municipija Nesactium. Nastavljajući na jug dolazi se do Medulinskoga zaljeva.

Njegove razvedene obale predstavljale su povoljan geografski i ekonomski položaj za naseljavanje i gradnju ruralnih vila i njihovih lučkih uređaja. Ondje postoji niz manjih i većih uvala koje su mogle služiti za sidrenje, a neke od njih predstavljaju lučice rustičnih ili maritimnih vila kojima su gravitirala naselja u unutrašnjosti.

Na zapadnoj strani Poluotoka pulska je luka jedan od najbolje zaštićenih prirodnih zaljeva na jadranskoj obali. Ova kolonijalna luka bila je raskrsnica više dužobalnih i prekojadranskih pravaca.

Zapadna obala Istre imala je velik broj povoljnih uvala za sidrenje čime se pospješilo gospodarstvo, a time i povećala naseljenost pulskoga agera. Od Pule prema sjeveru plovidba se odvijala kroz akvatorij Fažanskoga kanala istočno od Brijunskoga otočja. Prvenstveno se ondje odvijao lokalni promet i gospodarska razmjena između vila na brijunskim otocima i vila na kopnu.

Ploveći prema sjeveru sidriti se moglo u nizu manjih uvala, među kojima u uvali Marić, uvali San Polo, u blizini koje se nalazi i antički kamenolom, te luci Rovinj (Ruginium). Limski je zaljev također bio plovan, a predstavljao je prirodnu i administrativnu granicu između porečkoga i pulskoga agera.

Važna antička luka Silbio

Na području porečkoga agera sidrilo se i isplovljavalo iz luke Vrsar (Ursaria) te iz manjih luka koje su bile raspoređene južno od Poreča. Luka antičkoga Poreča bila je u zaštićenom morskom prostoru, a sjeverno od nje brodovi su se mogli sidriti u Tarskoj vali i Valeti na području ušća Mirne.

Rijeka Mirna predstavljala je granicu između porečkoga i tršćanskoga agera. Dalje na sjever moglo se sidriti u uvali današnje luke Novigrad (kasnoantički Neapolis), gdje se u uvalama Sv. Anton i na rtu Karpinjan nalaze rimske vile sa svojim pristaništima. Ipak, najvažnija luka na sjeverozapadu Poluotoka bila je antička luka Stare Savudrije (Silbio), kojoj su gravitirale vile iz zaleđa i okolnoga obalnog područja. Iz te luke trgovina i plovidba nastavljale su se prema Tršćanskom zaljevu.

Luka Savudrija predstavljala je vrlo važnu dionicu plovidbenoga puta uza zapadnu obalu Istre pa je stoga njezina izgradnja vjerojatno bila planska.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama