U današnjim prilično primitivnim okolnostima neupućene bi moglo začuditi to da je tada pjesma "Paralysed" bila glazbena podloga jednom domaćem političkom magazinu * 'Uvijek mislim da je gitara dio većeg instrumenta, a to je bend. Ono što uvijek smatram neinspirativnim jest kada gitaristi ostatak benda tretiraju tek kao pozadinu vlastitom sviranju, istaknuo je jednom prilikom Andy Gill
Andy Gill, osnivač i gitarist britanske post punk grupe Gang Of Four umro je u subotu u dobi od 64 godine. Njegovi kolege iz benda objavile su vijest o smrti utemeljitelja i gitarista Gang Of Four, napisavši: "Danas je umro naš veliki prijatelj i vrhovni vođa" ('Supreme Leader'). Gill je imao respiratorne probleme nakon završetka prošlogodišnje azijske turneje Gang Of Four.
- Ova je bol cijena iznimne radosti, gotovo tri desetljeća s najboljim čovjekom na svijetu, napisala je na Twitteru njegova supruga Catherine Mayer.
Andyjeva posljednja turneja u studenom bio je jedini način na koji je želio živjeti - sa svojim Stratocasterom oko vrata i u borbi u prvim redovima.
Kultni nastup u Zagrebu 1981.
Andy Gill je svirao gitaru u Gang Of Four od osnutka 1976. godine, zajedno s izvornim članovima, pjevačem Jonom Kingom, basistom Daveom Allenom i bubnjarom Hugom Burnhamom. Premda se sastav nekoliko puta mijenjao tijekom godina, Gill je ostao jedini izvorni član Gang Of Four tijekom cijele karijere - od 1978. i debitantskog singla "Damaged Goods" do 2019. godine i "Happy Now", njihovog posljednjeg studijskog albuma.
Grupa je imala velik utjecaj i na bivšu jugoslavensku scenu, a i sve one koji su se tih godina glazbeno/svjetonazorski formirali. Među njima skromno je i pulski The Chweger, dok nam Čedo Mošnja kaže da su oni, tada kao Gustagh i njegovi dobri duhovi, izlizali od slušanja prva dva albuma Gang Of Four.
Na to je dosta utjecao kultni nastup Gang Of Four u sklopu Muzičkog bijenala u Zagrebu 1981. godine, koji je i utjecao na promjenu zvuka na tadašnjoj rock sceni, na kojoj su hard rock obrasci zamijenjeni drugačijim zvukom, a što je ubrzo dobilo svoj naziv: Novi val.
Taj koncert 1981.godine na kreativnim vrhuncima benda, zahvaljujući 'Stražarnom lopovu', može se u cijelosti pogledati na internetu. Tada su uvjerljivo i energično odsvirali uvodnu "Paralysed", zatim "Not Great Men", pa šestominutnu mantričnu plesnu "What We All Want" (na koju smo koju godine kasnije s užitkom plesali u "Hotel Puli"), da bi koncert završili fenomenalnom "Damaged Goods", njihovim prvim singlom.
Ta je pjesma najavila njihov revolucionarni debi album "Entertainment!" s 12 pjesama u trajanju od nepunih 40 minuta, a njegovu energiju i inovativnost prati i drugi album "Solid Gold" iz 1981. godine. "Solid Gold" je dostojan nasljednik prvijenca, a R&B producent Jimmy Douglas učinio ga je u zvuku dorađenijim i zrelijim od debi albuma, a povremene, naizgled blaže Gillove gitarske dionice kompenzirao je heavy dub bas Davea Allena, najviše u uvodnoj pjesmi "Paralysed".
Tajna povijest rocka
Uz slušanu "What We All Want", mjesto u vječnosti zaradila je uvodna "Paralysed", a u današnjim neveselim, prilično primitivnim okolnostima, neupućene ni moglo začuditi činjenica da je ta pjesma bila glazbena podloga jednom domaćem političkom magazinu.
Kako piše Roni Sarig u važnoj knjizi "Tajna povijest rocka" (Šareni dućan, 2005., Koprivnica), Gang Of Four nisu bili prva grupa koja se spram problematičnih društvenih pitanja postavila inteligentno, a ne bijesno, ali to su radili bolje od svih punkera prije njih.
Grupa je uzela ime po radikalnoj post-maoističkoj kineskoj političkoj frakciji koja se u vrijeme osnivanja 1977. na Leedskom sveučilištu još uvijek nalazila u udarnim vijestima. Iako je tada po Britaniji punk bio u punom zamahu, grupa se od samog početka pozivala na funk i R&B.
- Bili smo sretni što sudjelujemo u bilo kakvom pokretu za koji smo smatrali da će nešto promijeniti u Engleskoj, ali ne bi mi bilo drago da su nas nazvali punk grupom, govori basist Dave Allen, zaključivši: "Nismo slijedili punk modu ni način života, ali imali smo tu energiju jer je otvarala mnoga vrata".
Gang Of Four je preokrenuo funk, natopivši ga punkerskim stavovima i stvorivši "politiku plesa". U sivoj ekonomskoj klimi Britanije s početka 80-ih ples je - čak i kao bijeg od svakodnevnih frustracija - bio politiziran na posve stvaran način.
Gang Of Four se, kako piše Sarig, politizirao jednim dijelom i zbog reakcije na onodobni uspon ultra-nacionalističkih skupina u Engleskoj, napose u 'depresivnim' gradovima na sjeveru poput Leedsa. Druženjem s angažiranim crnačkim grupama, kao što su Steel Pulse (kasnije su zajedno bili na turneji u sklopu pokreta 'Rockom protiv rasizma'), njihov je zvuk obogaćen utjecajima reggaea i dub glazbe.
Nakon objave drugog albuma "Solid Gold", grupu je 1981. godine "s osjećajem zgotovljenosti" napustio basist Dave Allen, da bi krajem iste godine bas gitaru preuzela Sara Lee. Ona se (a to pokazuju i dostupni lajv snimci na youtubeu) jako dobro nosila s ritmičkim udarima koji su pokretali Gang Of Four, no grupa više nije uspjela dobiti intenzitet izvorne postave.
Basist Dave Allen je nakon odlaska iz Gang Of Four oformio par bendova, da bi onda s pjevačem Jonom Kingom skladao glazbu za film "Karate Kid". Bubnjar Hugo Burnham je sve manje svirao, no ostao je uspješan biznismen. Njegov bubnjarski stil, prema osobnom priznanju, snažno je utjecao na Kinga Coffeya iz psihodeličnog rock benda Butthole Surfers.
I Love a Man in Uniform
Ljubav između Gang Of Four i zagrebačke publike trajala je generacijama, a grupa je u skoro svim postavama dolazila u Hrvatsku. Prije desetak godina gledali smo ih i slušali 10. svibnja 2008. u sklopu festivala 'Žedno uho' u zagrebačkom Pauku na 'Savi', plesajući sa svima za "To Hell with Poverty", kada su u bendu od izvorne postave bili Jon King i Andy Gill.
Rođen 1. siječnja 1956. u Manchesteru, Andi Gill bio je također i cijenjen producent, a između ostalih radio je s Red Hot Chili Peppers, The Stranglers, Killing Joke, Michael Hutchence, Therapy?, The Jesus Lizard i The Futureheads.
Na počecima su odbili riječ 'prezervativ' izbaciti iz jedne pjesme, zbog čega im otkazan debi nastup u britanskoj TV emisiji "Top of the Pops". Debitirali su 1979. godine na Top 60 ljestvici s "At Home You're A Tourist".
Kombinirajući marksističku politiku s punkom, dubom, funkom i diskom, "ukočena i jeziva agresija pjesama poput "Damaged Goods" i "I Found That Essence Rare" izmislila je novi stil, piše Rolling Stone.
Gillovi jedinstveni gitarski rifovi, kako piše BBC u povodu njegova iznenadna odlaska, bili su 'podmukli' i s naletima buke slobodnih oblika, a Gill se nadahnjivao Jimijem Hendrixom, Wilkom Johnsonom i Eddiejem Hazelom iz Parliament- Funkadelica.
- Uvijek mislim da je gitara dio većeg instrumenta, a to je bend, istaknuo je jednom prilikom Gill, dodajući: "Ono što uvijek smatram neinspirativnim jest kada gitaristi ostatak benda tretiraju tek kao pozadinu vlastitoj svirci."
Gang Of Four nikada nisu imali hit singl, a tome se najviše približila pjesma "I Love a Man In Uniform" s trećeg albuma "Songs of the Free" iz 1982. godine, koja je bila zabranjena na radijskim valovima tijekom Falklandskog rata.
Treba napomenuti da je Gang Of Four 1990. godine objavio "The Peel Sessions", snimku nastupa u radioemisiji Johna Peela, a 2004. godine "A Brief History of the Twentieth Century", izvrsnu kompilaciju koja pokriva karijeru grupe prije novog okupljanja, pa je posve prikladno prepuna ranih materijala.
"Prvo sam pomislio da je to najatonalnije - sranje!"
Tom Morello, Rage Against The Machine: "Prvo sam pomislio da je to najatonalnije sranje koje sam ikad čuo. Tek sam kasnije shvatio genijalnost tih isprekidanih ritmova, nepredvidljivih udara i bezobzirnog uživljavanja u mucavi funk. Njegovo dekonstrukcijsko sviranje savršeno se poklopilo s neomarksističkom politikom te grupe".
Flea, Red Hot Chili Peppers: "Gang Of Four su prva rock grupa na koju se stvarno mogu pozvati, prva zbog koje sam poželio ludovati, plesati, ševiti i osjetiti se dijelom nečeg dobrog. Posebno je promijenila moje shvaćanje rock glazbe, a kao basist sam se otkačio. Njihov sam utjecaj čuo i kod sjajnih grupa kao što su Fugazi i Jane's Addiction. Da bih nekome pokazao kako se na početku oblikovao zvuk Red Hot Chili Peppersa, prvo mu pustim 'Not Great Men'."
Bono, U2: "Tvrdi, neobrađeni, hrabri… Vrh brade Andyja Gilla je crna rupa glazbe 90-ih, u kojoj bi svi trebali nestati".
Michael Stipe, R.E.M.: "'Entertainment!' je samljeo sve što je bilo prije toga. Gang Of Four su znali kako se to radi. Od njih sam dosta toga preuzeo".