(Hina/EPA)
Povodom obilježavanja UN-ovog Međunarodnog dana žena i djevojaka u znanosti, koji se obilježava 11. veljače, Institut Ruđer Bošković podsjetio je u petak na važnost osvještavanja pitanja rodne ravnopravnosti u znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici.
Međunarodni dan žena i djevojaka u znanosti UN-a obilježava se od 2015. godine s ciljem promicanja ravnopravnog sudjelovanja djevojaka i žena u obrazovanju, usavršavanju, radu i donošenju odluka u znanosti; eliminacije svake diskriminacije žena, uključujući u području obrazovanja i zapošljavanja te premošćivanja pravnih, ekonomskih, socijalnih i kulturnih barijera kroz poticanje razvoja obrazovnih politika i programa, uključujući školske kurikulume s ciljem poticanja većeg sudjelovanja žena i djevojaka, promocije razvoja karijere u znanostima i prepoznavanja postignuća žena u znanosti.
Želeći tim povodom podsjetiti na važnost pitanja o rodnoj ravnopravnosti u znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici, iz IRB-a ističu kako je projektni portfelj Instituta vrijedan preko 110 milijuna eura, što ovaj najveći hrvatski institut svrstava na vodeće mjesto po uspješnosti povlačenja sredstava iz europskih fondova.
Ovaj uspjeh rezultat je rada čak 793 znanstvenika i istraživača, od kojih je 61 posto znanstvenica i istraživačica, napominju iz IRB-a. Time se Institut svrstao iznad hrvatskog i europskog prosjeka po udjelu žena u ukupnom broju znanstvenika i istraživača.
Prema podacima EUROSTAT-a iz 2020. godine udio žena u ukupnom broju zaposlenih u znanosti i tehnologiji na razini Europske unije (EU) iznosio je 51 posto, dok je u Hrvatskoj taj udio iznosio oko 55 posto. Kad su doktori prirodnih znanosti u pitanju u Hrvatskoj je udio žena u ukupnom broju u 2020. godini bio 55,5 posto, dok je IRB i u ovom slučaj iznad Hrvatskog prosjeka s udjelom od 60 posto žena u ukupnom broju doktora znanosti na Institutu.
Što se tiče IRB-a, na dan 8. veljače 2022. godine, od ukupno zaposlenih 1.010 osoba Instituta, žena je 603, što je udio od 59.7 posto. Ukupan broj znanstvenika i istraživača je 793, od čega su 482 žene, što je udio od 61 posto. Od 473 doktora znanosti, 283 su žene. Među doktorandima, od njih 239, žena je 165, dok je udjel žena na postdoktoratu 67 posto - od 81 poslijedoktoranda, 54 su žene.
Nadalje, od tri pomoćnika ravnatelja, dvije su žene. Predsjednica Znanstvenog vijeća je žena, kao i predsjednica Vijeća asistenata. Pet je predstojnica zavoda, od ukupno 11, a od osam odjela administrativnih i stručnih službi, njih šest vode žene.
"Znanost je globalna, ne vrednuje se po nacionalnoj, socijalnoj, vjerskoj niti rodnoj osnovni - jedini kriterij vrednovanja u znanosti je izvrsnost", ističe u priopćenju ravnatelj IRB-a David M. Smith. Kako bismo imali izvrsnu znanost, moramo odgajati i obrazovati izvrsne generacije učenika i studenta, napominje.
Njih je potrebno motivirati da se aktivnije uključe u programe u području STEM-a, pri čemu je ključno da ta motivacija stiže do svih jednako, da se svima pružaju jednake mogućnosti obrazovanja bez obzira na nacionalna, vjerska, socijalna rodna ili druga obilježja, i to ne samo kroz nacionalni obrazovni sustav, već kroz dodatne obrazovne aktivnosti i projekte, poručio je Smith.
Potreba za djelovanjem u području STEM-a na nacionalnoj je razini prepoznata u Strategiji obrazovanja, znanosti i tehnologije, gdje se navodi da su znanja i vještine koje proizlaze iz područja STEM-a nužne za snalaženje u tehnološki ovisnom društvu, a potom i za djelovanje unutar znanstvenih istraživanja, tehnološkog razvoja i kao čvrsta podloga za cjeloživotno učenje.
S ciljem uključivanja što više djece i mladih u aktivnosti u području STEM-a, IRB provodi brojne aktivnosti kroz vlastite projekte, ali i kao partner brojnim školama i udrugama.
Jedan od takvih projekata je 'SCOPE - Znanost spaja ljude' na kojem je nositelj udruga FabLab, a IRB jedna od partnerskih znanstvenih institucija. Projekt se financira iz Europskog socijalnog fonda, okuplja 12 partnera, te je usmjeren na stvaranja poticajnog okruženja za razvoj i unapređenje STEM-a kroz niz radionica za djecu, fokus grupa, analiza i istraživanja.