Veljko Ostojić (Snimio Milivoj Mijošek)
Nakon nekoliko ljetnih mjeseci male stanke pandemija koronavirusa ponovno je zacrvenila kartu svijeta. Zatvaraju se cijele države, a žeđ za turističkim putovanjima uglavnom se utažuje listanjem starih fotografija i gledanjem videozapisa. Tako je i tako mora biti, bar do daljnjega.
Svjetski turizam je, za to više nema ni najmanje dvojbe, jedan od najvećih gubitnika aktualne situacije. Iz straha od ponavljanja proljetnog scenarija i mogućeg novog nekontroliranog širenja virusa u mnogim će zemljama ovogodišnji turistički rezultat ostati na razini statističkih pogrešaka. Na sreću, Hrvatska se nije našla među njima, dapače.
Posljednji podaci Eurostata o turističkom prometu u Europskoj uniji pokazuju da je Hrvatska u razdoblju od siječnja do srpnja ove godine, od svih mediteranskih zemalja, zabilježila najmanji pad u broju domaćih i stranih turista te u ostvarenim turističkim noćenjima u turističkim objektima, javljaju iz Hrvatske udruge turizma (HUT).
Podaci pokazuju da je u razdoblju od siječnja do kraja srpnja, u odnosu na isti lanjski period, Hrvatska ostvarila razinu domaćih turističkih dolazaka od 63 posto te dolazaka stranih turista na razini od 39,2 posto.
Gledajući samo srpanj, brojke su značajno bolje. Hrvatska je u srpnju ostvarila 91,9 posto razine dolazaka domaćih turista i 65,4 posto dolazaka stranih turista. Što se tiče turističkih noćenja ostvarenim u turističkim objektima, u sedam mjeseci ostvareno je 41,1 posto noćenja u odnosu na rekordnu 2019. godinu, dok je u srpnju ostvareno 57,5 posto noćenja u odnosu na srpanj prošle godine. U razdoblju od siječnja do kraja listopada u Hrvatskoj je ostvareno 7.596.097 dolazaka i 53.623.053 noćenja što predstavlja 50 posto lanjskog rezultata u istom razdoblju mjereno noćenjima.
Tržišta s kojih je ostvaren najveći turistički promet su Njemačka, Hrvatska, Slovenija, Poljska, Češka i Austrija. Unatoč aktualnoj situaciji sa širenjem koronavirusa u čitavoj Europi te otkazivanju ključnih turističkih sajmova, posebno u Njemačkoj koja je za Hrvatsku ključno emitivno turističko tržište, domaći turistički stručnjaci smatraju da bi sljedeća turistička sezona, iz današnje perspektive, mogla biti vrlo slična ovogodišnjoj te da Hrvatska ponovno može ostvariti bolji rezultat.
- I sljedeće će godine glavni motiv putovanja biti sigurnost u najširem smislu te riječi. Moramo se potruditi biti sigurna turistička destinacija i svoju domaću zadaću napraviti kako smo je napravili i ove godine, a to je da nismo imali niti jedan slučaj novozaraženih u komercijalnim smještajnim turističkim objektima. Ove godine su najveći dio gostiju činili gosti koji su već ranije bili u Hrvatskoj, no uspjeli smo pridobiti i neke nove goste koji su donedavno birali druge mediteranske destinacije te vjerujemo da ih možemo očekivati i sljedeće godine.
Za očekivati je da će i sljedeće godine na dobitku biti autodestinacije, da će ponovno biti jako prisutna last minute potražnja, da će se tražiti smještajni objekti viših kategorija, oni fizički izdvojeni koji jamče izoliranost te da će dodatno značajno porasti online rezervacije, smatra direktor HUT-a Veljko Ostojić. Prema ovotjednim podacima 14-dnevna incidencija zaraženih koronavirusom na 100 tisuća stanovnika u Hrvatskoj je 685 slučajeva, što je unutar EU prosjeka.
Bolju situaciju od ostatka zemlje i dalje ima Istarska županija koja jedina, uz Zadarsku županiju, na aktualnoj karti Europskog centra za sprječavanje i kontrolu bolesti nije označena crvenom bojom kojom se označavaju regije u kojima na 100 tisuća stanovnika ima više od 240 zaraženih unutar 14 dana.