"Istočni" gosti

Poljaci preplavili Jadran i spasili sezonu: Dok Nijemci, Slovenci i Česi bježe, oni ostvarili 150 tisuća noćenja više nego lani

| Autor: Alenka Juričić Bukarica
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


Poljaci su spašavali srpanj, moglo bi se reći ako se pogledaju podaci o ostvarenom turističkom prometu u prošlom mjesecu. Prva polovica špice sezone je, naime, donijela minuse s praktički svih najjačih emitivnih tržišta, njemačkog, slovenskog, češkog, austrijskog, slovačkog, nizozemskog.

U top 10 tržišta prošlog mjeseca u plusu su jedino Poljska i Velika Britanija. S time da su Poljaci ostvarili daleko veći rast turističkog prometa, i to 7 posto više noćenja i dolazaka. U prijevodu, poljski su turisti prošlog mjeseca u Hrvatskoj ostvarili respektabilnih 150.000 noćenja više nego godinu ranije, ukupno oko 2,3 milijuna, čime je Poljska izbila na visoko treće mjesto najvažnijih stranih tržišta, odmah iza Njemačke i Slovenije.

Stabilno tržište

I od početka godine Poljaci ukupno drže lanjske brojke noćenja, što znači da je tržište stabilno, a Poljaci unatoč brojnim napisima u poljskim medijima o gužvama, prevarama i sličnim na hrvatskoj obali, ipak ne odustaju od Jadrana. Doduše, na poljskim se portalima može naći i napisa o tome da su cijene u Hrvatskoj u dvije godine porasle za 50 posto, pa umjesto odmora na moru u Hrvatskoj koja je, kako kažu, godinama omiljena destinacija za odmor Poljaka, preporučuju svojim sugrađanima da osvježenje potraže na kupalištu koje se zove - Croatia, a nalazi se u mjestu Jurkowo u Malopoljskom vojvodstvu.

Svakako treba istaknuti da Poljaci više nisu, kao nekad, gosti niske platežne moći, dapače. Riječ je zemlji koju zbog aktualne stope gospodarskog rasta neki nazivaju i ekonomskom zvijezdom Europe. A samim time, i novčanici poljskih građana su sve dublji. S druge strane, i sama Poljska čini se bilježi sve veći interes stranih turista u ljetnim mjesecima jer u njihovom priobalju nije toliko vruće kao na Mediteranu, cjenovno su očito još uvijek prihvatljivi, a srednjoeuropskim gostima su blizu. Tako se ovog ljeta spominje kako u Poljsku na godišnji ide značajan broj Čeha, a i u njemačkom udruženju touroperatora i agencija DRV su u zadnjem izvještaju ukazali na ove godine povećan interes Nijemaca za ljetnim odmorom na poljskim plažama.

Sve u svemu, bez obzira na napise u poljskim medijima, interesa ovih gostiju za Hrvatskom, srećom, ne nedostaje, a što pokazuju i službene statistike.

Komentirajući aktualnu sezonu, Tomislav Vidošević, veleposlanik Republike Hrvatske u Varšavi, podsjetio je kako je Poljska od rekordne turističke 2019. godine bila konstantno na četvrtom ili trećem mjestu po broju gostiju i broju noćenja koje poljski turisti ostvare u našoj zemlji.

Rast cijena

- Broj poljskih gostiju kontinuirano raste, a prema statističkim podacima HTZ-a, najveći rast broja gostiju zabilježen je u 2024., kada je Hrvatsku posjetilo 1.166.238 poljskih gostiju, odnosno 7 posto više u odnosu na 2023. Inače, prema podacima poljskih turističkih agencija, Poljaci najviše putuju u Španjolsku, Italiju i Grčku, a Hrvatska je svakako u top 10 destinacija. Od hrvatskih destinacija poljski gosti posebno vole Dalmaciju i Makarsku rivijeru.

Kad je riječ o negativnim novinskim napisima, radi se uglavnom o prenošenju tekstova iz hrvatskih medija, a glavni prigovor odnosi se na povećanje cijena. Hrvatska je u Poljskoj dugo percipirana kao srednje skupa destinacija u kojoj su Poljaci generacijama ljetovali. Percepcija Hrvatske i dalje je više nego pozitivna, i u poljskim medijima, i u javnosti, kazao nam je hrvatski veleposlanik u Varšavi, ističući kako je Poljacima hrvatska ostala i dalje pojam, a samim time, uz činjenicu jakog gospodarskog rasta, jest tržište u koje svakako treba i nadalje ulagati.

Prema informacijama turoperatora ove godine se doista dosta gleda na cijene, zbog čega su jako popularne Grčka i Turska, a otvara se i Crna Gora, pa čak i Albanija. Cijene su dakle i na poljskom tržištu jedan od najvažnijih elemenata za odluku o odmoru. No bez obzira na to, Hrvatska i dalje jako dobro kotira na poljskom tržištu. Na ruku joj idu i brojne aviolinije pa tako poljski nacionalni avioprijevoznik LOT Polish Airlines ima oko 30 letova tjedno prema Hrvatskoj, uz što su tu i niskobužetne kompanije. Zračna luka Rijeka je, primjerice, u pandemiji imala čak četiri aviolinije LOT-a za poljske gradove, među kojima i Varšavu, no već 2023. je ostala bez njih. Ove godine je »uletio« Ryanair koji u ljetnoj sezoni ima liniju Rijeka - Wroclav.

Ima i kritika

Novost ovogodišnje turističke sezone s poljskog tržišta je, pak, željeznička linija Varšava - Rijeka koju su uvele Poljske željeznice (PKP), željeznički prijevoznik u državnom vlasništvu, dakle pandan Hrvatskim željeznicama. Prvi putnici napustili su Varšavu u petak 27. lipnja, a u Rijeku su stigli idućeg dana, u subotu ujutro. Vlakom su putovale 144 osobe, a poljsko Ministarstvo infrastrukture predviđa da će do kraja kolovoza vlakom iz Poljske u Hrvatsku putovati 11.000 turista.

Ipak, bilo je i kritika, s obzirom da put traje 19 sati. Tako je zamjenik poljskog ministra infrastrukture Piotr Malepszak, na pitanje na Tok FM-u, kazao da su putnici koji su putovali ovim vlakom rekli da je infrastruktura u Hrvatskoj u tako lošem stanju da je vlak vozio 40 km na sat, a kada su ušli u Poljsku htjeli su »poljubiti tračnice«.

Činjenica je da brzi zapadnoeuropski vlakovi puno gube na vremenu, loša hrvatska željeznička infrastruktura tako je ponovo došla u fokus. Naime, poznavatelji kažu kako je i češki privatni željeznički prijevoznik Regiojet dijelom odustao od željezničkih linija za Hrvatsku upravo zbog zastarjele infrastrukture.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama