ilustracija
Puno je naših domaćih taksista koji imaju dogovor sa šefovima recepcija u hotelima ili konobarima u ugostiteljskim objektima. Oni napumpaju cijenu ne zato da bi sve uzeli sebi, već da bi postotak dali posredniku s recepcije ili konobaru koji im osigurava klijente. To je dogovor koji prolazi ispod radara, iako to svi znaju. Kad su gužve ili ako goste treba voziti do Zagreba ili na neki izlet, recepcionar od taksista dnevno na ruke može dobiti i do tisuću kuna, kaže naš sugovornik, pulski taksist
Godinu dana nakon usvajanja novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, a time i potpune liberalizacije tržišta taksi usluga, na terenu je potpuni kaos. Nedostaci novog zakona, a prije svega nestanak kontrole nad brojem dozvola za taksiranje i osobama koje taksiraju, osobito dolaze do izražaja u špici turističke sezone, kada u gradovima na Jadranu dolazi do velikih problema u prometu, divljanja cijena i sukoba među taksistima, kao što je pokazao nedavni primjer iz Splita gdje je u zračnoj luci bilo i fizičkih obračuna.
Ni Pula nije iznimka, ovdje se taksira u automobilima registarskih tablica iz čitave kontinentalne Hrvatske. Ti "gostujući taksist" otimaju se za svakog gosta jer na moru treba zaraditi što više. Osim što sami proizvoljno pumpaju cijene, na gradskim se ulicama kreću kao muhe bez glave. Potvrdio nam je to jedan pulski taksist koji kaže da se i ovo ljeto ponavlja isto, a sve zbog zakona usvojenog prije godinu dana koji je, tvrdi, sve unazadio.
- Dolaze vozači iz cijele Hrvatske i osim što određuju cijene kako im padne napamet, jako su opasni u prometu. Služe se navigacijom jer ne poznaju grad. Nerijetko dolazi do raznih prometnih incidenata jer teško se snalaze u labirintu pulskih jednosmjernih uličica. Gledaju lijevo, desno i često dolazi do sudara. Ima i korektnih kolega, ali oni su rijetkost, kaže pulski taksist, otkrivajući i zbog čega su, po njegovom mišljenju, cijene gotovo uvijek puno više nego što bi trebale biti.
- Puno je naših domaćih taksista koji imaju dogovor sa šefovima recepcija u hotelima ili konobarima u ugostiteljskim objektima. Oni napumpaju cijenu ne zato da bi sve uzeli sebi, već da bi postotak dali posredniku s recepcije ili konobaru koji im osigurava klijente. To je dogovor koji prolazi ispod radara, iako to svi znaju. I mene su pitali želim li tako raditi - dakle da im isplatim proviziju, a oni će mi osigurati sigurne vožnje bez da se mučim i čekam. Kad su gužve ili ako goste treba voziti do Zagreba ili na neki izlet, recepcionar od taksista dnevno na ruke može dobiti i do tisuću kuna, kaže naš sugovornik.
Provizija 30 posto i više
Dodaje da je postotak provizije javna tajna.
- Nekad je pravilo bilo 30 posto, a ove sezone je i više. Znaju se i konkretni iznosi, priča pulski taksist. Po njegovim riječima, za dogovorenu taksi vožnju kombijem provizija iznosi 70 kuna, za izlet će ona biti između 150 i 200 kuna, a "obična vožnja" oko 50 ili 60 kuna. Dodaje da su taksisti koji rade pošteno o svemu obavijestiti hotelske kuće, no nitko nije reagirao.
- Subotom, kada ima najviše posla, točno se vidi koliko će i koja vozila doći pred hotelsku kuću. Ono što ja naplatim 180 kuna do aerodroma, taksist koji daje proviziju naplatit će 250 jer 50 kuna mora dati čovjeku na recepciji s kojim ima dogovor. Mi koji ne želimo sudjelovati u tome pretežito vozimo gradske vožnje, a sve dalje relacije, gdje je i novac veći, uzimaju oni koji imaju dogovor. Onda se hotelijeri bune da smo skupi, a kad smo im rekli zbog čega se to događa, nisu reagirali, kaže taksist.
Bivši predsjednik županijskog ceha prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, Mario Crnković, također kaže da se novim zakonom ništa nije riješilo.