Visualia festival

Marko Bolković otkriva novosti ovogodišnjeg spektakla: Ulicama će koračati svjetleća lutka od pet metara, a Forum nadvisivati dvije lutke od osam


Autor: Sandra Zrinić Terlević
(Arhiva umjetnika/Milivoj Mijošek)

(Arhiva umjetnika/Milivoj Mijošek)


Već 11 godina u Puli održava se svima drag i poseban festival svjetla - Visualia. I ove godine održat će od 18. do 20. rujna, od 20 sati do ponoći - s velikom završnicom pulskim maratonom s kojim se već godinama nadopunjuje.

Sami počeci Visualija festivala sežu u 2013. godinu, uz dvogodišnju pauzu zbog korone 2020. i 2021. godine. No, to nije umanjilo niti njegov značaj i napredak niti rast koji je kontinuirani već puno desetljeće. Iza ove festivalske priče krije se puno aktera, samozatajnih pojedinaca koji svi zajedno čine jednu ozbiljnu organizacijsku strukturu, ali Marko Bolković zasigurno je jedno od važnijih imena u tom lancu kao idejni začetnik festivala.

Giant of light - Dundu

- Lani je bila jubilarna deseta obljetnica Visualia festivala koja je nama značila jako puno. Bila je to velika manifestacija na koju smo bili jako ponosni, a bili smo i domaćini jedne svjetske organizacije, International Light Festivals Organisation, koje smo mi članovi i zato smo u Puli organizirali i konferenciju te doveli jako puno umjetnika. I tako smo došli i do ovogodišnjeg 11. izdanja u kojem smo baš pretjerali s programom. Inače pretjeramo, ali ove godine baš smo si dali oduška i tome se veselimo, kroz smijeh nas u cijelu priču uvodi Bolković.

Sve je započela udruga Sonitus, u međuvremenu je osnovana i firma Visualia koje su i danas uključene u cijelu organizaciju, uz partnerstvo s Turističko zajednicom grada Pule čiji djelatnici na čelu s direktoricom Sanjom Cinkopan Korotaj također aktivno sudjeluju, tijekom cijele godine, u osmišljavanju ovog važnog festivala za grad Pulu. Kreativni je to proces poboljšavanja instalacija, uvođenja novih, promatranja svjetske "light" scene i novih autora...

- Odlično je da jednu takvu manifestaciju osmišljava više različitih ljudi, iz više sektora, da se neke stvari bolje usmjeravaju, da budu atraktivne, da se ne ponavljamo. Pripreme za festival traju cijelu godinu, a onda u rujnu bude ta velika trodnevna završnica Festivala. Sada smo, primjerice, već napravili pola programa za 2026. godinu. Pripreme krenu vrlo rano, napravimo prvu verziju, pa drugu, pa nas u nekom trenutku usmjere i financije pa napravimo treću verziju..., priča nam Bolković.

Prethodna izdanja ostavila su Puli lijepe uspomene - od Svjetlećih Divova, 2D i 3D video mapiranja, interaktivnih svjetlosnih instalacija do nezaboravnih bubnjara LED Drummersa, ali i mnogo toga drugog. No, svaka godina donosi nešto novo i jedinstveno.

- Ove godine dolazi nešto što će, mogu reći, nadmašiti i same "Drummerse", a radi se o Giant of light - Dundu. To je jedna velika svjetleća lutka koja nastupa po cijelom svijetu, nastupa i sa Drummersima pa nam je cilj jednom dovesti i jedne i druge, ali to ovisi o financijama. Lutka, dakle, dolazi ove godine u Pulu. Visoka je pet metara, vodi je sedam ljudi, a ima jednu nježnu priču, baš takne ljude. Od 2015. godine pregovaramo s njima i, evo, sada nam dolazi nakon gotovo deset godina. Mislim da će to baš obilježiti ovogodišnji festival, otkriva Bolković.

(Arhiva umjetnika)(Arhiva umjetnika)

Hipnotizirajuća instalacija

Svake godine, ističe nadalje, bude jedan takozvani headliner, odnosno glavni događaj, a ove će ih godine biti čak tri. Osim Dundua, to su Collectif Scale, grupa koja stiže na Kaštel, te, možda glavni gost, Amanda Parer iz Australije sa svojim instalacijom na Forumu.

- Collectif Scale su vizualno nešto neviđeno, tehnološki jako napredna instalacija i ima, gotovo bih rekao, jednu poetiku da se ne mora puno razmišljati, nego sjedneš i uživaš u pogledu, a na Kaštelu će to biti savršeno, jer ta instalacija vizualno izgleda jako hipnotizirajuće. Amanda Parer je, s druge strane, jedna poznata umjetnica koja je u svijetu light arta napravila nešto što je, možda, skoro pa nemoguće. Nešto kičasto, jednostavno i slatko, ali istovremeno s vrlo jakom pričom u pozadini. Za ljude koje zanima samo vizualni doživljaj, bit će ispunjeni, ali i oni koji traže neku dublju priču, kod njenih instalacija dobit će i to. Na Forumu će tako biti postavljen labirint i svjetleći napuhanci. Ljudi će ulaziti u jedan labirint nad kojim će biti napuhane dvije ogromne lutke, kao dva čovjeka. Priča koja je iza svega toga je da se čovjek često zna izgubiti u labirintu života, ali netko uvijek stoji iznad nas i pazi nas. To mi je jedna prekrasna priča, a onda doći na Forum i vidjeti dvije napuhane lutke od osam metara koje će se uzdizati i iznad gradske vijećnice.. Jedva čekam, kaže Bolković.

(Arhiva umjetnika)(Arhiva umjetnika)

U Pulu naravno stiže i sama autorica, a razlog više je što je ova instalacija zapravo njena svjetska premijera.

- Nikada nismo mislili da ćemo ikada biti u mogućnosti imati premijeru, jer smo, kao festival, mali s obzirom na budžet i ostalo, a evo desilo se upravo to. Svake godine čujemo se s Parer, može li doći i ove godine, a kada je pristala, rekla je kako ujedno ima i novu instalaciju. Nismo mislili da ćemo biti prvi, ali jesmo, tako da smo jako ponosni što je možemo ugostiti, kaže Bolković.

Tu će biti i brojne druge instalacije. S obzirom da se Festival svijetla tradicionalna naslanja na Pulski maraton, jedna od instalacija ove će godine biti posebno napravljena samo za Pula maraton, dolazi iz Češke, a riječ je o 150 metara dugoj instalaciji na Rivi koja predstavlja trkače i zove se For peace te predstavlja trčanje za mir. Bit će tu i mapinzi koji su tradicionalno bili na Forumu, no zbog "labirint" instalacije neće biti mogući pa će biti na drugoj lokaciji, na zgradi Arheološkog muzeja Istre.

(Arhiva umjetnika)(Arhiva umjetnika)

- Cijelo smo vrijeme pikirali tu zgradu i prvi test s mapiranjem napravili smo 14. ožujka 2020. godine, dan prije lockdowna zbog covida. To kasnije nismo uspjeli realizirati, sve do sada i mislim da je ta zgrada baš pogođena. Osim toga, druge lokacije već su poznate po centru grada, od Portarate cijeli krug do Kaštela koji se uzdiže nad gradom kao glavni. Sveukupno 17 instalacija bit će na 13 lokacija, kaže Bolković.

Vrijeme je za promišljanje

Kao još jednu novost ističe projekt "Kreativna Europa" u kojem sudjeluju zajedno s još pet partnera iz Europe - četiri festivala i jednim institutom iz Austrije s kojima će suradnja trajati dvije godine, a uključuje razmjenu umjetnika.

- Mi smo, srećom prvi festival u nizu. Pulski umjetnik Petar Šćulac je za tu prigodu napravio, unutar Visualia Groupe, umjetničke radove koji se tiču svijetla na temu Imagine peace, odnosno mira, pa će on predstaviti taj svoj rad upravo u sklopu ovog projekta i ovogodišnje Visualije. Imamo i drugi zajednički rad kojeg smo napravili svi festivali zajedno s paletama i koji će također biti prezentiran u Puli, u Parku Petra Krešimira IV., dok će instalacija Petra Šćulca biti na parkingu pored Skandal Expressa, koji je u vlasnistvu Arena Hospitality Grupe, pa im se ovim putem zahvaljujemo na pruženoj podršc. Iduće godine, onda, u Pulu stiže pet radova partnera, jer će kod nas biti i završnica projekta. Lijepa nam je općenito ta suradnja jer su u pitanju Oslo, Kopenhagen, Brixen - Bressanone iz Italije i njemački Essen, koji imaju velike respektabilne festivale, ističe Bolković.

(Arhiva umjetnika)(Arhiva umjetnika)

Tek za kraj rezimira cijeli događaj i kaže kako živimo u vremenima gdje ljudi imaju velika očekivanja - jače, više, bolje, gdje su brojke bitne, bitnije i on emocija.

- Ako napraviš tri dobre instalacije koje će ljude taknuti, to je puno vrijednije nego 15 instalacija pored kojih će ljudi samo projuriti. Također, ono što mi je važno, pogotovo zadnjih par godina, je u kojem smjeru idemo kao "društvo doživljaja" što Korado Korlević jako lijepo prezentira. Jer, što smo postali? Da nam je najbitniji Instagram, da protrčimo, poslikamo se pored tih instalacija i kažemo da smo bili. Volio bih da stanemo i da se ipak zapitamo gdje trčimo, kamo srlja čovječanstvo. Zato je važno vidjeti imamo li mi mogućnosti upravo ovako zaustaviti ljude i pokazati im koliko je, ustvari, lijep život, koliko imamo puno toga, a opet smo nezadovoljni. Upravo zato neke su naše instalacije puno "sporije", možda ih dobar dio ljudi neće shvatiti na prvu, ali želimo da barem jedan dio posjetitelja sjedne i razmisli.

Petar je odličan primjer sa svojim radovima, s tri slike, odnosno samo sjenama na zgradama. Pored njih netko može proći, poslikati ih i nastaviti dalje, a netko se može zaustaviti i proučiti kako su izrađene, koliko je on svojim rukama dao sebe u jedan takav rad. To je digitalno moglo biti brzo napravljeno, ali u načinu na koji je on to napravio vidi se i kreativnost i trud i, ono što je bitno, a što smo svi polako zaboravili, je najveća vrijednost je kada čovjek uloži sebe i svoj trud. Mi svi težimo da si pojednostavimo život, da sve bude jednostavno, lako, bez puno truda, ali to je možda i najveća kazna za čovjeka, jer onda nestaje žar, nedostaje ideja, nestaje onaj trud i izazovi koji čovjeka i čovječanstvo tjeraju u kreativnost i inovacije. Najveća je nagrada da svojim trudom i znojem napraviš nešto i u konačnici budeš zadovoljan kako je sve ispalo. Jer ipak je putovanje prema cilju najuzbudljiviji dio. To je osjećaj kojem svi težimo, ali ne želimo se baš pritom puno umoriti, uložiti puno truda.

Na žalost, ipak vidimo, kroz organizaciju manifestacija, evenata, da su ljudi postali jako nezadovoljni i zato je možda upravo sada vrijeme za promišljanje, kroz umjetnost pričati o tim stvarima, jer su i riječi postale jako isprazne pa je možda baš umjetnost taj medij kroz koji će se kanalizirati ta svijest ljudi da je život lijep, da nije isprazan i da vrijedi svaki tren. To neće moći svatko, ali vrijedi možda i za onu manjinu koja će to i kroz naš festival osvijestiti. Zato je bitno da se makar kroz ovaj festival ljudi na trenutak isključe i uživaju. Nama i je fokus, ne toliko na umjetnosti svijetla, koliko na tom jednom zajedništvu i okupljanju. To je umjetnost na otvorenom koja je besplatna za posjetitelje, da dođu uživaju, vide prijatelje, da dođu s obiteljima, da se djeca poigraju, da negdje sjednu, sretnu druge i vide nešto novo i u tome uživaju, zaključuje Bolković.

(Arhiva umjetnika)Marko Bolković (Arhiva umjetnika)

Tri festivala svijetla u Hrvatskoj

- Kad smo krenuli prve godine u organizaciju festivala bilo nam je to nešto novo i sve smo to polako otkrivali i nazvali ga festivalom dizajna rasvjete i novih tehnologija ne znajući da postoje drugi festivali svjetla u svijetu. Sada već jako puno znamo i zahvaljujući ovoj organizaciji godišnje obiđem desetak festivala u svijetu. U Hrvatskoj šest, sedam godina postoje festivali svijetla. U Zagrebu - s kojim smo lani sklopili i sluzbeno partnerstvo, te u Dubrovniku kojeg mi guramo da dođe na ovu našu razinu, ali svatko, lokalno, ima neke svoje izazove. Pula ima bogatu povijest, doista je jedinstveni grad, imamo i manji broj posjetitelja, ali to je nama lijepo baš u kontekstu onoga što smo rekli - da ljudi dođu do instalacija, malo zastanu, promisle o poruci, dok tamo gdje ima milijun posjetitelja svi samo projure, nema stajanja, nema kontempliranja, uživanja, smirenog doživljaja pa je Pula jedinstvena, iako smo i mi već ušli u te svjetske standarde svijetla. No, to meni, kao kreativcu, predstavlja i izazov da ne upadnemo u jednu dosadu, već da smišljamo što i kako dalje, nešto novo i izazovnije. To je konstantna borba, ali, na sreću, stalno ima nečeg novog, od instalacija do ideja, kaže Bolković.

Prognoza

U završnici priprema pogled je usmjeren i u nebo.

- Navikli smo da Visualija bude nagovještaj jeseni, ponosni smo na to da uvijek festival otvorimo s kišom i po tom pitanju nećemo se uopće sekirati. A u tom kontekstu najveće mi je priznanje kada, kiši unatoč, uspijemo stotine Puljana izvući na ulice i to more kišobrana je zapravo priznanje da radimo dobro. Čak se neke instalacije prekrasno vide na kiši, tako da straha nema. No, nećemo je niti zazivati. Kako bude - bit će. Uostalom traje festival tri dana pa ljudi uvijek stignu obići instalacije, kaže Bolković.

Zatvaranje financijske konstrukcije

Govoreći o financijama, Bolković ističe da je ukupni budžet koji se uspije prikupiti najviše zahvaljujući Turističkoj zajednici, Gradu Puli, Istarskoj županiji i Ministarstvu kulture, a ove godine i europskom projektu, oko 150 tisuća eura.

- Festivali svijetla, ali i sami umjetnici svijetla su jako skupi, međutim, mi nemamo veliki budžet za umjetnike, ali imamo jako dobar networking i ono što možemo dobiti i od Arena Hospitality Groupe je smještaj, a ljudima garantiramo jedan dobar štimung, jednu prijateljsku priču, zabavu, pa umjetnici dođu i za niži budžet, ali dobiju nešto puno, puno više, a to je dobar provod i ugodno okruženje. To se pročulo putem ostalih festivala, umjetnici nas već znaju i zato rado dolaze. Znamo da naši kolege u drugim državama rade s višestruko većim budžetima istu veličinu festivala, iako iskreno i ne znam bi li se snašli s većim budžetom. Ovako znamo razmjere i u tim okvirima napravimo jedna pravi prepoznatljivi događaj koji iz nas izvlači maksimalnu kreativnost, ističe Bolković.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama