Sascha je filigran među dizajnerima. Njegove su kreacije male priče sazdane od tekstila u koji su utkani sati i sati ručnoga rada. Kada skine crvenu uniformu iz Konzuma, u tišini svoje sobe on pomiče granice stvaralaštva u kojemu mašta postaje stvarnost te njegovi modeli nekada znaju biti gotovo vilinski, pomalo onirični, dok s druge strane znaju otići na rub elegantne dekadencije. Da je imao priliku možda stvarati negdje drugdje, njegove bi kreacije nosila Lady Gaga. No, to je to. Nosi ih Severina
Sascha Obradović i novinarka Glasa Istre Lara Bagar (Snimio Dejan Štifanić)
Dok Puljanin Saša Obradović slaže voće i povrće u Konzumu na Stoji, u istom supermarketu na polici pored kase na naslovnici rođendanskog 50. broja luksuznog magazina StoryBook Severina nosi njegovu kreaciju koju potpisuje Sascha Obradović. Da, nijansa čini veliku razliku. Baš tako. Naslovnica, Severina, Saschina crna glamurozna haljina, supermarket. U ovom se nizu, nekako logično, nameće ona "izbacite uljeza". Ali uljeza nema. Sve je baš tako. Štima. Ali kao da je pogrešna osoba na pogrešnom mjestu.
Ni kupci u supermarketu ne znaju da iza samozatajnog 43-godišnjeg radnika stoji pravi umjetnik. No, kupci StoryBooka i sličnih luksuznih modnih časopisa itekako znaju za talentiranog dizajnera čije kreacije djeluju kao da su sišle s piste razvikanog modnog tjedna. A zna, odnosno nosi ga, ni više ni manje, nego Severina, hrvatska ikona, kraljica stila, kraljica Hrvata… Seve Nacionale, najveća zvijezda regije.
Sascha Obradović (Snimio Dejan Štifanić)
Nevjerojatna je to priča, dostojna filmskog scenarija, u kojoj je Saša samozatajan i vrijedan radnik u supermarketu u Puli i Sascha samozatajan i talentiran dizajner u StoryBooku dokaz kako se upornost, rad i strast na kraju isplate, ne u potpunosti, veli on.
- Kod nas ne možeš živjeti od toga. Konzum mi je prioritetan posao od kojeg živim, a modom se bavim iz hobija, skromno će.
StoryBook, naslovnica sa Severinom
Ne krije zadovoljstvo i uzbuđenje dok u ruci drži naslovnicu koja je kruna njegove, više od dva desetljeća duge karijere. Na sjajnoj, velikim zlatnim slovima ukrašenoj naslovnici Severina je u njegovoj haljini ispod koje piše "50 nijansi sreće". Ovo je i Sašina apsolutna sreća. I sam kaže: "Ovo je i mojih 50 nijansi sreće!" Oduševljenje je tim veće jer nije znao gdje će točno izaći njegova kreacija, a još manje tko će je nositi.
- Kontaktirala me stilistica iz tih novina i zatražila par haljina. A ja sam rekao da ću poslati što je na lageru, pa da izabere jer stare haljine recikliram i od njih napravim nove, veli Sascha koji se apsolutne modne korektnosti u vidu recikliranja pridržavao i puno prije nego što je ona postala pomodna, a sada prijeko potrebna. Kod njega je to možda prvo bila nužda vođena nekom intuitivnom etikom o održivosti. "Ovo je velik uspjeh. Vrhunac i kruna moje karijere", kaže o naslovnici koja nije obična, već slavljeničkog luksuznog 50. izdanja sa Severinom, koju potpisuje poznata fotografkinja Mare Milin.
Saša utjelovljuje onu da su veliki ljudi skromni. Pravi je antipod u taštinom zadojenom svijetu mode. Ne hvali se, iako su njegove kreacije već krasile naslovnicu Gloria Glama, Storybooka, ali i luksuznih izdanja. Protekle je godine izašao u tiskanim izdanjima prestižnog kanadskog Vigour magazina. Njegove su kreacije osvanule i u američkim Lucy's Magazinu i GMARO-u te u njemačkom Louscious Magazineu. Eto, svjetski, a naš. Sve to zahvaljujući Dark indigu riječkog fotografa Morana Matkovića s kojim je realizirao svjetske editoriale.
Modeli za odvažne žene - kolekciju je snimila Stella Mesić
No, možda je najvažnija osoba u njegovoj karijeri poznata fotografkinja Suzana Holtgrave, Puljanka koja duže od 30 godina živi u Berlinu, gdje je nakon zapažene manekenske karijere nastavila s još uspješnijom karijerom modnog fotografa. Suzy je u njemu prepoznala vulkan kreativnosti koji vrišti iza poniznosti prema životu i radu. Ona je u njegovim kreacijama pronašla nadahnuće koje se pod objektivom materijaliziralo u sjajnim editorijalima modnih magazina.
Model iz stranog editoriala koji potpisuje fotografkinja Suzana Holtgrave
Saša je filigran među dizajnerima. Njegove su kreacije male priče sazdane od tekstila u koje su utkani sati i sati ručnog rada. Kada skine crvenu uniformu iz Konzuma, u tišini svoje sobe on pomiče granice stvaralaštva u kojemu mašta postaje stvarnost te njegovi modeli nekada znaju biti gotovo vilinski, pomalo onirični, dok s druge strane znaju otići na rub elegantne dekadencije. On stvarnost pretvara u san, a svakodnevicu izdiže u prostor između sna i jave, zato i njegove modele nerijetko nose javne i poznate osobe. Da je imao priliku možda stvarati negdje drugdje, njegove bi kreacije nosila Lady Gaga. No, to je to. Nosi ih Severina.
Editorial za strano tržište potpisuje Moreno Matković - Dark Indigo
Osim na sjajnim stranicama ženskih glamuroznih časopisa, njegove modele nose glumice, javne osobe, "snažne žene koje se vole istaknuti i biti u centru pažnje", dodaje. Teatralnost njegovih modela traži reflektore, tako se njegove kreacije nalaze i u spotovima, od onoga Tine Vukov za spot "Hide up" s Dore, preko mlade pjevačice Eni Jurišić koja ima duet s Matijom Cvekom, do olimpijske plivačice u spotu Bože Vreće i grupe Vatra. Imao je pozive na revije u inozemstvu i veli da je interes krenuo otkad je aktivan na Instagramu i Facebooku. "I, naravno, Suzana Holtgrave, ona je moj fotograf, promotor, sve."
Vole ga fotografi zbog kreacija, ali i sam priznaje, vjerojatno i zbog njegove jednostavnosti po čemu se razlikuje od hektičnog, ekscesima sklonog svijeta mode. "Ja sam čovjek iz sjene. Volim da moja djela govore o meni, a ne ja o njima", kaže Sascha dizajner, dok je Saša, dečko iz marketa, vrlo rano shvatio da se želi baviti modom. U početku, veli, nije bilo lako, nailazio je na ogovaranja i osuđivanje okoline, no odlučio je biti dosljedan sebi, a upornost se, eto, isplatila. Njegovi su modeli oda ženi. "Žena mora biti žena", njegov je kredo. Iako u jednom modnom editorialu StoryBooka njegov model nosi muškarac.
Ženstvenost prije svega (Snimila Suzana Holtgrave)
- Volim vidjeti drugačije viđenje mojih stvari, posebice kod Suzy. Ipak, današnja ženska moda na muškarcima mi je grozna, no svatko ima svoje, veli Saša. Slažem se. Razgovaramo o visokoj modi kojoj bi on, da je negdje drugdje pripadao, i njezinim počecima koji su slavili ženu u svoj njezinoj ljepoti. Pričamo o doktrini šoka u modi koja zasjenjuje esenciju mode, a to je model, kroj. "Kod mene je to dugotrajan proces. Sve aplikacije ručno šivam. I za dobru kolekciju potrebna je godina, dvije", veli. "Uvijek sam korak naprijed, ali kod mene je problem realizacija. Zna mi se desiti da napravim nešto i da to izađe prije trenda i onda mislim da će ispasti kao da kopiram. Misliš, sada si nešto novo isfurao, a na kraju shvatiš da dok dođe do moje realizacije, to već izađe vani negdje drugdje", kaže.
Sašina muza - Dijana Ferenčak (Snimila Ivana Tomić)
Ne prati druge dizajnere. Ne želi, kaže da ne bi ispalo da je nekoga kopirao. "Idem svojim putem." A njegov je polagan. Počeci su bili u Rijeci, na Međunarodnom festivalu mladih dizajnera još 2001. godine. "Kolekcija je bila dosta zapažena i tada je sve krenulo. No, trnovit je bio put da te ljudi zamijete i prihvate. Ali, ja sam uvijek govorio da će kad-tad doći mojih pet minuta", kaže. I, eto, dočekao je ne peti, nego 50. broj StoryBooka i sada gušta kao i u izradi unikatnih modela.
- Kada bih svoj rad komercijalizirao, a možda bih i mogao, onda bih izgubio sebe i svoju prepoznatljivost, pa se po tome ne vidim u komercijalnim vodama. Ovako radim za svoj gušt, baš uživam i tu se jednostavno vidim, kaže.
Reviju ne planira jer nema više sponzora. Žao mu je što Pula, kada je moda u pitanju, više nema nikakve perspektive.
- Nekada smo imali Portaratu, više je nema. Imali smo Sposa News, nema ni toga. U Umagu je bio Fashion Night, modna revija na vrhunskom nivou, ali ni toga nema više jer Turistička zajednica više ne želi biti sponzor. Ovom gradu fali Portarata, događaj koji bi se odvijao ljeti, dizajnerima bi to bila odlična promidžba, a gradu dodatan kulturni sadržaj, smatra.
Kažem da je moda posao za bogate. Slaže se. Komentiramo da su pučke zabave zamijenile modne revije. "Zašto ne bih ovdje napravio modnu reviju", kaže misleći na Danteov trg u središtu Pule gdje razgovaramo. "Mogle bi hodati oko fontane. Volim mjesta koja nisu standardna, koja odskaču kao i moje haljine", komentira. Takva je i njegova muza, pulski model Dijana Ferenčak. Drugačija od ostalih. "Postigla je velike uspjehe a da ne pripada ni jednoj agenciji", kaže. Slična je njemu. Samozatajna, neobična i svoja. "Suradnja s njom je savršena. Zato mi je i muza."
Kada je o inspiraciji riječ, veli da ga može ispirati sve - mašna ili sam proces stvaranja, fasada. "Kod mene nikada ne znaš što možeš očekivati. Inovativan sam i volim nešto dodati", kaže. Materijale nalazi u Zagrebu i Koprivnici. "Pošalju mi uzorke i imaju jako povoljne cijene", nesebično otkriva. Nekada je sam sve šivao, a sada to radi krojačica, dugogodišnja suradnica Irena Zvečevac, napravi kostur haljine, a on stavlja završni pečat. Voli reciklirati stare kolekcije. "Lijepo mi je vidjeti kada od stare kreacije napraviš novu, za mene je to umjetnost."
(Snimila Ivana Tomić)
Komentiram da su njegove haljine glamurozne, dostojne Oscara. Slaže se i prelazimo na ovogodišnji Red carpet. "Nije kao ranijih godina, kao da se ne trude." Nikad se ne zna, šalimo se, ali kada bi mu se dogodio Crveni tepih, onda bi u svojoj kreaciji želio vidjeti latino divu u stilu Salme Hayek ili Penelope Cruz, ili pak porculansku Nicole Kidman. Voli raskoš i sjaj u kreiranju, zato su njegove haljine pune perlica, štrasa, čipke, ukrasa. U zadnje vrijeme radi s taftom, počeo je raditi s brokatom koji mu, veli, daje otmjenost.
- Taj me materijal asocira na božice. Kao mali gledao sam Kleopatru s Elizabeth Taylor te filmove s Marylin Monroe, onaj u kojemu je obavijena satenom i perjem. Dive su tada bile božice, pomalo će sjetno. Na upit kada radi, veli kada je na godišnjem ili kada dođe kući gdje vodi brigu o bolesnoj majci. "Sve uspijevam. Bitna je samo volja, rad i upornost i rezultat ne može izostati", poručuje dizajner koji je dokaz da treba slijediti svoju strast koja snove pretvara u stvarnost.