Osim prostornih problema, povećavanjem broja učenika i razrednih odjela, još više do izražaja dolazi problem stručnih nastavnika. Najveći problem je nedostatak profesora matematike, na natječaje se nitko ne javlja. Snalazimo se tako da sadašnje kolege imaju sate preko norme, matematiku predaju i kolege druge, srodne struke, inženjeri strojarstva, ekonomisti, što nije jednostavno. Stalno raspisujemo i natječaje za računalstvo, ali nema kandidata…, kaže ravnatelj Gospodarske škole Milivoj Gospić
Učenici strojarske struke čekaju uređenje nove radionice (snimio Luka JELAVIĆ)
Nova školska godina u bujskoj Gospodarskoj školi, u kojoj se učenici obrazuju za nekoliko zanimanja, počela je u uobičajenim okolnostima, ali s jednim ugodnim saznanjem - većim brojem učenika i razrednih odjela nego lani. Naime, u Gospodarsku školu je upisano 36 učenika, a moguće je da se taj broj nešto poveća nakon dopunskih upisa. S obzirom da se od ove školske godine učenici za zvanja frizera i kozmetičara školuju i u četvrtoj godini, manje je na kraju lani otišlo učenika nego što ih je sada upisano pa Gospodarska škola u ovoj školskoj godini ima 40 učenika više nego lani.
- Posljedica je to činjenice da su prethodne generacije frizera i kozmetičara radile po jedinstvenom, a ove godine po dvojnom modelu obrazovanja. Tako da sada imamo 14 razrednih odjela, jedan više nego lani. Upisali smo 14 kozmetičara, 13 frizera, 13 instalatera kućnih instalacija, 12 automehatroničara, 21 tehničara za računalstvo, šest kuhara, pet prodavača i samo dva konobara. Tehničari za računalstvo su jedan odjel, njih 21, frizeri i kozmetičari su u istom odjelu (27), automehatroničari i instalateri kućnih instalacija čine jedan odjel strojarske struke (25), te kuhari, konobari i prodavači jedan odjel, kaže ravnatelj Gospodarske škole Milivoj Gospić.
Još uvijek je najmanje upisanih u području uslužnih djelatnosti, ističe, posebno je malo prodavača, kuhara i konobara. Oni su svi u jednom razrednom odjelu u I. razredu, što nije jednostavno, ali drugog rješenja nije bilo.
- Ukupno sada imamo četiri razredna odjela u prvom razredu, imamo još četiri druga, četiri treća i dva odjela u četvrtom razredu. Ne znam zašto se još uvijek vrlo malo učenika upisuje za zanimanja prodavača, kuhara ili konobara. Do prije koju godinu smatralo se da su ti poslovi potplaćeni i da zbog toga učenici nerado upisuju ta zanimanja. Danas to nije tako, kuhari su danas možda najbolje plaćeni u okviru srednje stručne spreme, prodavači su također dosegli solidna primanja, ali i dalje tih učenika ima vrlo malo. Nejasno je što se događa danas, posebno što smo u takvom području gdje posla za kuhare, konobare i prodavače ima dosta, komentira ravnatelj Gospodarske škole Milivoj Gospić.
Nastavnik praktične nastave Josip Cicvarić i ravnatelj Milivoj Gospić uz donirane automobile
U školi se u nekoliko zanimanja obrazuju uglavnom učenici s područja Bujštine, ali ih ima s Poreštine i Buzeštine, iz dijelova koji su bliže Bujama jer prijevoz dobro funkcionira.
- Prijevoz srednjoškolaca uglavnom sufinancira ministarstvo, nešto općine i gradovi, tako da se roditeljima ipak pomogne. Međutim, kao i u mnogim stvarima, ima i nelogičnosti. Naime, prilikom upisa učeniku se upisuje mjesto boravišta te kilometraža po službenoj digitalnoj karti HAK-a pa tako jedni imaju, a drugi ne, pravo na sufinanciranje ovisno o tome jesu li ili ne ispod granice od pet kilometara. Takav je primjer mjesto Kaštel kod Buja, kaže ravnatelj Gospić i dodaje da bi trebalo naći neki drugi kriteriji za sufinanciranje prijevoza učenika.
Osim prostornih problema, povećavanjem broja učenika i razrednih odjela, još više do izražaja dolazi problem stručnih nastavnika. Nekih stručnih predavača jednostavno nema.
- Najveći problem je nedostatak profesora matematike, na natječaje se nitko ne javlja. Snalazimo se tako da sadašnje kolege imaju sate preko norme, matematiku predaju i kolege druge, srodne struke, inženjeri strojarstva, ekonomisti, što nije jednostavno. Stalno raspisujemo i natječaje za računalstvo, ali nema kandidata… Problem je globalni, nedostaje profesora STEM područja, škole se snalaze, ravnatelji moraju naći neko rješenje pa ima i nestručne nastave. Nema stanova, nemamo čime privući profesore nekih struka, a ni njih nema dovoljno za sve škole, kaže ravnatelj Gospić.
Gospodarska škola je dobro opremljena temeljnim učilima i nastavnim sredstvima. Ipak, osjeća se nedostatak radionice za strojarsku struku koja je donedavno postojala i koja je nestala rekonstrukcijom zgrade Talijanske srednje škole.
- Nadamo se da ćemo to riješiti u suradnji sa Srednjom talijanskom školom i Istarskom županijom, kao osnivačem. Naime, u dijelu gdje sada Srednja talijanska škola ima zbornicu, računovodstvo, tajništvo i druge urede, planiramo urediti strojarsku radionicu. Nadamo se da će to biti u ovoj školskoj godini, gdje će se moći odvijati praktična nastava za automehatroničare, dio za ručnu i strojnu obrada te radionica za kućne instalacije. To nam je jako bitno, jer imamo i učenika više. Treba u svakom slučaju obaviti preinaku prostora, istina po pedagoškim standardima možda neće sve biti u okvirima, ali s obzirom na ukupnu situaciju nekako ćemo zadovoljiti pedagoški minimum.
Sada su manji strojevi, nema više onih starih velikih strojeva koji su bili u nekadašnjoj radionici. Inače, praktični dio nastave osim u školskim kabinetima, obavlja se u licenciranim radionicama obrtnika. Malo je gužva u strojarskoj grupi, imamo učenika više, ali snalazimo se, nekako kombiniramo i raspoređujemo učenike da svi mogu obaviti praksu kako treba. Kada uspijemo preurediti novi prostor za radionicu, imat ćemo više mjesta u učionicama, kojeg sada nema dovoljno. Ipak, jedan dio nastave obavlja se u kabinetima, kad su učenici na praksi kod obrtnika taj prostor koriste drugi učenici. Ide nekako, nastava se odvija redovito, dodaje ravnatelj Gospić.
Višegodišnja suradnja Gospodarske škole Buje i srodne srednje škole u njemačkom gradu Müllheimu (pokrajina Baden-Württemberg) uspješno se odvija kroz projekt Erasmus+. Do sada je bujska škola od kolega iz Njemačke u nekoliko navrata dobila vrijedne strojeve i uređaje koji u velikoj mjeri pomažu učenicima u savladavanju svojih programa, naročito učenika strojarske struke (automehatroničari i instalateri kućnih instalacija). Još prije nekoliko godina, gosti iz Njemačke su već prilikom prvog posjeta Bujama dovezli dobro očuvani automobil Audi A3 kojega će učenici koristiti u praktičnoj nastavi.
Tada su donijeli i rabljena, ali dobra računala za dvije učionice, uređaj za testiranje i mjerenje ispušnih plinova automobila te uređaj za dijagnostiku automobila. Zatim su im darovali vrijedan uređaj za demonstraciju otkrivanja kvarova na elektroinstalacijama automobila te uređaj za namještanje optike automobila. Pored toga, donijeli su još 40 računala pa uređaje za dijagnostiku brizgaljki, injektora, za otkrivanje mogućih kvarova automobila.
Ovih su dana prijatelji iz Njemačke školi darovali još jedno vozilo, VW Lupo za praktično učenje i vježbe, a poklonili su i instrumente za mjerenje svojstava metala, komparatore i druge precizne instrumente koji se koriste u strojarstvu, zatim 16 stolova za radionicu, presjeke tipova motora radi lakšeg uvida u unutrašnjost, presjeke ispušnog sustava…Sve će to dobro doći u praktičnoj nastavi. Inače, suradnja s tom školom se nastavlja, u program se uključuje i škola iz Kopra, a oni su povezani s jednom školom iz Francuske, pa će u projektu Erasmus+ tako biti uključene četiri škole.