11. studenog 1944. točno u podne

"SPAŠAVANJE VOJNIKA RYANA" NA ISTARSKI NAČIN. Kako su partizani 1944. godine punih 50 dana spašavali posadu američkog bombardera koji se srušio kod Zrenja

Meta je bio austrijski grad Linz, odnosno tamošnji ranžirni kolodvor. Problem je bio što je taj dan bilo jako loše vrijeme, padala je kiša. Posade su bile nervozne i nadale se da neće morati u akciju. No, ništa od toga. Došli su iznad Linza, bili su gotovo na svojoj maksimalnoj visini kada su ispustili bombe. U međuvremenu je naš avion pogodila njemačka protuzračna obrana. Negdje kod Trsta su ušli u veliki oblak i počeli rapidno gubiti na visini. Počele su vibracije, prvo je otkazao jedan motor, pa drugi. Pilot je bio pribran i južno od Trsta rekao posadi da se pripremi za napuštanje bombardera. Navukli su padobrane i iskočili. Avion se srušio kod Zrenja, a oni su se raspršili po dolini Mirne

| Autor: Bojan ŽIŽOVIĆ
Nesreća se dogodila u neposrednoj blizini Zrenja (snimio Milivoj MIJOŠEK)

Nesreća se dogodila u neposrednoj blizini Zrenja (snimio Milivoj MIJOŠEK)


Bilo je to 11. studenog 1944. točno u podne kada je tik iznad kuća u zaselku Pizzi/Jakci na ulasku u mjesto Zrenj kod Oprtlja protutnjala grdosija od aviona i pala u obližnja polja. Avion je pritom bio bez ikakvog nadzora, posada ga je već bila napustila.

cvsc

Deseteročlana posada američkog aviona koji se srušio kod Zrenja, svi su preživjeli

Nije taj slučaj pada američkog bombardera B-24 J jedini koji se zbio u Istri u Drugom svjetskom ratu, bilo je još takvih slučajeva, ali ovaj je specifičan po tome što je, zahvaljujući ponajprije Ivanu Zupancu, profesoru s Geografskog odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Zagrebu, koji svaki slobodni trenutak provodi u Oprtlju gdje ima kuću, poznato jako puno detalja, čak i o kasnijoj sudbini deseteročlane posade. Iako su svi na kraju spašeni, s nekima se sudbina poigrala na posebno okrutan način. Recimo, s bombarderom Johnom D. Rothlisbergerom, koji je prvi, nakon skoka iz padajućeg aviona, uspio prizemljiti s padobranom negdje u blizini Motovuna.

cvsc

Avionu su nadjenuli ime Betty Ann

On je, naime, prije ove nesreće doživio automobilsku iz koje je jedva izvukao živu glavu, zatim je propustio let na kojem se avion srušio i svi su putnici izginuli. Uglavnom, Rothlisberger je, nakon što je prošao sve i svašta, stradao na vrlo neobičan način. Tog kobnog prvog travnja 1946. u večernjim je satima u sveučilišnom kampusu sa svojom djevojkom otišao na veslanje s kanuom koji se u jednom trenutku prevrnuo. Djevojka se spasila, a on se utopio pod nerazjašnjenim okolnostima. Neobično, jer bio je dobar plivač.

To je tek jedna priča o čovjeku kojeg su domaći ljudi, partizani, skrivali po Istri danima da ne bi pao u ruke Nijemaca. Svi su članovi posade aviona, kojem su nadjenuli ime "Betty Ann", kasnije odlikovani s dvije medalje, a sedmorica, koje su Nijemci uspjeli uhvatiti i poslati u logore diljem Europe, dobili su i treću medalju - Prisoner of War. Osim spomenutog Rothlisbergera, u avionu su bili pilot Harold C. Talling, kopilot Robert W. Nothacker, navigator Robert W. Bruce, zatim radiooperater William F. Thomas te petorica mitraljezaca Peter W. Restine, Richard W. Bonko, Edward J. Miller, Kenneth J. Paulson i najmlađi član posade Raymond J. Ceronsky.

cvsc

Pilot Harold C. Talling se nije htio vratiti avionom u SAD

Zupanc je vrlo studiozno godinama prikupljao svu dostupnu građu o ovom događaju. Posjeduje čak i dijelove aviona koje su mu neki mještani ustupili. Zna točno o kojem se modelu radi, gdje je izrađen, ima i priručnik s naputcima o njegovom upravljanju. Zupanc nam do u detalja govori što se točno zbilo tog dana kada je teški američki bombarder pao u okolici Oprtlja.

- Dakle, 1944. je godina, Saveznici drže jug Italije, gdje su napravili zračnu bazu. U Bariju imaju sjedište 15. zračnih snaga. Kompleks aerodroma je oko Foggie i od tamo poduzimaju akcije po srednjoj Europi, sve do Rumunjske i Grčke. Mete su im bile Austrija, Jugoslavija, Mađarska…Ova ekipa je bila dio 15. zračnih snaga, 304. krilo, 459. bombaška grupa i dio 758. eskadrile. Tog su ih dana u 2.30 ujutro probudili i zvali u sobu za sastanke. Meta je bio austrijski grad Linz, odnosno tamošnji ranžirni kolodvor. Problem je bio što je taj dan bilo jako loše vrijeme, padala je kiša.

Posade su bile nervozne i nadale se da neće morati u akciju. No, ništa od toga. Letjeli su malo sporije jer su imali jaki čeoni vjetar. Došli su iznad Linza, bili su gotovo na svojoj maksimalnoj visini kada su ispustili bombe. U međuvremenu je naš avion pogodila njemačka protuzračna obrana. Krenuli su natrag, leteći u formaciji. Oni su bili u formaciji broj pet. Inače, B-24 je teško letio u formaciji, imao je taj nedostatak. Negdje kod Trsta su ušli u veliki oblak i počeli rapidno gubiti na visini. Pilot je dao naredbu inženjeru da pogleda stanje motora, a radiooperater javlja da iz lijevog krila curi ogromna količina benzina. Počele su vibracije, prvo je otkazao jedan motor, pa drugi. Pilot Talling je bio pribran i južno od Trsta rekao posadi da se pripremi za napuštanje bombardera. Navukli su padobrane i iskočili. Avion se srušio kod Zrenja, a oni su se raspršili po dolini Mirne, priča Zupanc.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Gradilište Studentski dom
Pula: Gradilište Studentski dom