Studija koju je objavio francuski časopis Le Monde pokazala je da su perilice za rublje programirane da se kvare nakon određenog broja okretaja, televizori nakon nekoliko tisuća radnih sati, a printeri nakon ispisa određenog broja stranica. Zato su u Francuskoj zakonom zabranili ugrađene kvarove
Kada se spomene ime Biljane Borzan, liječnice iz Osijeka, europarlamentarke s drugim mandatom, esdepeovke koju se spominjalo i kao moguću predsjednicu te stranke, najčešća je asocijacija da u Bruxellesu ili Strasbourgu govori o konkretnim, životnim stvarima koje mogu zanimati zaista sve građane ujedinjene Europe. U prošlom mandatu se zauzimala za istu kvalitetu hrane u svim zemljama članicama EU-a, a ovaj je počela kao izvjestiteljica socijaldemokrata za dulju trajnost proizvoda.
Nije neka tajna da hladnjaci, razne mašine, televizori i sva ostala tehnika najčešće besprijekorno rade dok su u jamstvenom roku, a onda počnu muke za kupce. Kvarovi, nedostatak dijelova i sve što slijedi mnoge natjera da radije kupe novi proizvod, nego popravljaju stari.
Udar na budžet
Borzan kaže da i nju građani često zovu i žale se da im se kućanski aparati pokvare odmah po isteku jamstva. "Istraživanja pokazuju da je učestalost kvarenja pametnih telefona porasla s 3,5 posto u 2004. na 8,3 posto u 2012., a Europska komisija trenutačno provodi temeljito istraživanje trajnosti i drugih uređaja kao što su hladnjaci, printeri i laptopi", kaže Borzan. Navodi podatak da 77 posto građana Europske unije preferira popravak od kupnje novog uređaja. "Krajnje je neodgovorno da na tržištu ne postoje rezervni dijelovi pa je potrošač zbog puknuća dijela na perilici, koji bi došao 50 kuna, primoran kupiti novi uređaj."
U razgovoru za Glas Istre hrvatska europarlamentarka, koja je zajedno s kolegama iz SDP podržala novu Europsku komisiju na čelu s Ursulom von dert Leyen, koja pripada drugom političkom bloku, europskim pučanima, kaže da je dokazano da su potrošači voljni platiti više za trajnost proizvoda.
- Izabrani ste za izvjestiteljicu svog kluba za održivu proizvodnju i potrošnju. Što to konkretno znači?
- Ovom temom sam se počela baviti jer su mi se građani žalili da im uređaju crknu odmah po isteku jamstva. Isto tako, žale mi se da su primorani kupovati nove proizvode jer za popravak pokvarenih nema dijelova ili su preskupi. Doživljavaju to vrlo emotivno jer je to veliki udar na kućne budžete.
- Koji će ubuduće biti vaš zadatak?
- Kao izvjestiteljica ću u ime svoje Grupe biti zadužena za pisanje i pregovore o poziciji Europskog parlamenta po pitanju održive potrošnje. Već dugo razgovaramo o potrebi stvaranja zelene ekonomije, održivosti proizvodnje, odgovornom poslovanju, stvaranju nove vrste poslova i djelatnosti. U ovom mandatu želimo te stvari pokrenuti. Parlament prvi preuzima inicijativu da bi se nešto riješilo.
- Koliko je zapravo istine da se razni kućanski aparati kvare odmah po isteku garancije i što su to ugrađeni kvarovi?
- Studija koju je objavio francuski časopis Le Monde pokazala je da su perilice za rublje programirane da se kvare nakon određenog broja okretaja, televizori nakon nekoliko tisuća radnih sati, a printeri nakon ispisa određenog broja stranica. Zato su u Francuskoj zakonom zabranili ugrađene kvarove. S obzirom na napredak tehnologije, teško je objasniti zašto perilice rublja koje su kupili naši roditelji još uvijek rade, a one koje danas kupimo se kvare u prvih nekoliko godina upotrebe. U Italiji su primjerice Apple i Samsung kažnjeni s deset, odnosno pet milijuna eura zato što su namjerno usporavali svoje uređaje nakon što bi korisnik preuzeo novi operativni sustav da bi ga primorali da kupi noviji model. Smatram da takve odluke trebaju vrijediti za cijelu Uniju i zato nam treba novi europski zakon.
Neisplativ popravak
- Europska komisija trenutačno provodi temeljito istraživanje trajnosti uređaja kao što su hladnjaci, printeri i laptopi. Jesu li već poznati rezultati?
- Dio rezultata će biti poznat početkom iduće godine, a svi proizvodi će biti testirani kroz tri godine. Treba imati na umu da je riječ o različitim vrstama uređaja i da je svako testiranje specifično i prilagođeno vrsti aparata.
- Građani EU radije popravljaju uređaje ili kupuju nove?
- To je onaj podatak da bi više od 70 posto građana EU-a radije popravilo uređaj. Problem je što je popravak nerijetko neisplativ jer su dijelovi skupi ili ih nema na tržištu. Proizvođači se nerijetko pravdaju da građani nisu primorani kupovati nove modele zbog kvarova, već zato što žele noviji model. Ja to mogu razumjeti kad je riječ o novom modelu cipela, ali teško mi je povjerovati da netko mijenja perilicu za rublje koja košta jednu prosječnu plaću samo zato jer je, eto, izašao novi model.
- Kakva je situacija s rezervnim dijelovima i jesu li oni dostupni svim građanima koji žive u ujedinjenoj Europi?
- Zahvaljujući direktivi o eko-dizajnu odnedavno je uvedena obaveza o dostupnosti rezervnih dijelova za hladnjake, perilice za rublje, perilice za suđe, televizijske ekrane i rasvjetne uređaje u roku od sedam do 10 godina od kupnje. To se treba proširiti na sve proizvode jer je krajnje neodgovorno radi dijela, čija je realna cijena oko 50 kuna, bacati cijeli uređaj.