Imovinsko-pravna pitanja za trasu obilaznice su riješena, ali treba riješiti i pristupne putove do privatnih nekretnina, građevinskih i poljoprivrednih, kao i pitanje onih parcela koje je obilaznica presjekla na pola
Gradilište obilaznice u Buzetu (snimila Gordana ČALIĆ ŠVERKO)
Nedavno su potpisani zadnji zapisnici o usmenoj raspravi s vlasnicima nekretnina za ulazak u posjed Hrvatskih cesta kao investitora dugoočekivane obilaznice Buzeta čija je izgradnja u tijeku. Edo Podreka iz Štrpeda, jedan od vlasnika dijela nekretnina u zoni Mala Huba 1, kojeg se obeštetilo za dio nekretnina kojima prolazi trasa prometnice, smatrao je potrebnim nešto reći o kronologiji ovog projekta kojemu se, kako je rekao, ne protivi, već zalaže da se što prije stavi u funkciju.
- Obilaznica je bila projektirana uz sam potok još 1976. godine, ali taj projekt nikada nije zaživio i prebačen je na sadašnju lokaciju. Po dokumentaciji je vidljivo da se u više navrata produžavala građevinska dozvola, a zadnje produženje, iz travnja prošle godine, konačno je zaživjelo zahvaljujući i ministru Olegu Butkoviću. Vlasnici nekretnina čijom trasom prolazi obilaznica od 1,2 kilometra dužine, više su puta bili pozivani na uvid, ali samo zbog izvještaja o šteti i približnoj lokaciji, bez mogućnosti davanja primjedbi glede samog projekta, odnosno nisu bili obaviješteni o javnoj raspravi. Za tu novu lokaciju obilaznice, kada bi dali pismenu primjedbu na projekt, dobili bi odgovor da je trebalo prije predati, samo nisu rekli do kojeg se roka moglo podnositi primjedbe, rekao je uvodno Edo Podreka.
Dodao je da je sam protokol potpisivanja zapisnika o usmenoj raspravi, svojevrsna nagodba između vlasnika nekretnina i Hrvatskih cesta, protekao relativno brzo, uz manje nesuglasice.
- Cijenu predmetnog zemljišta za potpuno izvlaštenje po četvornom metru u mom slučaju određivali su akreditirani vještaci po odabiru Hrvatskih cesta, koji na žalost, ako imate svu infrastrukturu na parceli, nešto vrijedi, ali ukoliko je ta ista infrastruktura 35 metara od nekretnine, a kanalizacija prolazi uz sam rub, umanjuje se vrijednost po četvornom metru. Druga je primjedba da su se u tom postupku uglavnom koristili relativno starim materijalima i dokumentima, naglasio je Podreka.
Dio obilaznice, istaknuo je Podreka, prolazi kroz gospodarsku zonu Mala Huba 1, gdje nije bila predviđena nikakva cesta, samim time umanjuje se vrijednost nekretnina jer se smanjuje površina izgradnje zone. To zemljište nalazi se u dijelu čija je gospodarska namjena proizvodnje, pretežito zanatska (I2), i na kojoj je moguće graditi trgovačke prostore/trgovačke centre, dakle obavljati djelatnost trgovačke namjene. Dokaz za to je očitovanje Grada Buzeta iz lipnja 2022. godine. Zadnjom klasifikacijom izgrađenosti te iste zone koja je imala oznaku K prebačena je, upitnom radnjom, smatra naš sugovornik, u I2, odnosno u niži razred, samim time umanjuje se i vrijednost nekretnine.
- Vlasnici tih nekretnina, rekao je Podreka, podnijeli su zahtjev za vraćanje u prijašnje stanje. Kažu kako traže dokumente ove upitne zamjene već gotovo godinu i pol dana, ali bez uspjeha te napominju da će, ako se predmetnim nekretninama ne vrati prijašnji status, jer ima zainteresiranih investitora za tu lokaciju, zatražiti pomoć mjerodavnih institucija i svu naknadu štete.
- S obzirom da su mi Hrvatske ceste potpunim izvlaštenjem dijela nekretnina na trasi obilaznice oduzele pravo pristupa, pravo služnosti, do drugih mojih nekretnina, a tako i onima koji su im prodali svoje nekretnine, te zbog nemogućnost pristupa zbog dizanja obilaznice na nivo od oko 1,40 metara visine na tom dijelu, obvezali su se, doduše samo usmeno, iako smo tražili napismeno, da će nam o svom trošku napraviti novi pristupni put do naših nekretnina, odnosno pristup na gospodarsku zonu Mala Huba 1 s državne ceste Kopar - Buzet, u gabaritima propisanim za tu namjenu. Informacije oko obilaznice, a posebice na dijelu zone Mala Huba 1 dobili smo zahvaljujući Sandru Ljubičiću, nadzornom inženjeru na obilaznici, kao i o zahvatima da se u preostalom dijelu Male Hube 1 osiguraju propusti preko ceste za električnu energiju, vodu, telekomunikaciju, i ovom prigodom mu se zahvaljujemo. Preostalo je još za riješiti pristupe iz poljoprivrednih parcela na obilaznicu to znači pravo služnosti te riješiti preostale dijelove nekretnina koje je obilaznica podijelila na dva dijela, ali to je u rukama dviju vrsnih pravnica. Po mom osobnom mišljenju, trebali smo angažirati jednu odvjetničku kuću da nas zastupa jer su vlasnici nekretnina na trasi obilaznice uglavnom starije osobe od oko 70 i više godina, a materijali koje smo dobivali su preopširni. Zaključno, rekao bi da one državne institucije koje u ovoj državi imaju pravo na izvlaštenje, imaju i obveze, rezolutan je Podreka.
Dodao je kako trgovačko društvo, koje je utvrđivalo vrijednost nekretnine, nije postupilo u skladu s odredbama Zakona o izvlaštenju i utvrđivanju naknade, a trebalo je, smatra, utvrditi da li vlasnik nakon što se odredi zemljište koje se izvlašćuje, u preostalom dijelu ima gospodarski interes jer mu se umanjila vrijednost zemljišta. "Na žalost, neki od nas nisu imali pojma i zato je tako završilo", istaknuo je Podreka.
Mirela Kajin, Ivan Merlić i Edo Podreka (snimila Gordana ČALIĆ ŠVERKO)
Naglasio je također da, ako se ljetni cestovni promet ne preusmjeri, poglavito s državne ceste Kopar - Buzet na novu obilaznicu, za koju se sada koristi cesta Pij - Škuljari - Opatija prema Ponte Portonu, iskoristivost nove obilaznice bit će na niskoj razini.
- Osobno sam za to da se gradi za boljitak zajednice u kojoj živim, a posebno ako te investicije otvaraju nova radna mjesta i poboljšavaju standard života, ali da građani budu donekle pravedno obeštećeni, rekao je Podreka.
Imovinsko-pravna pitanja za trasu obilaznice su riješena, ali treba riješiti i pristupne putove, pravo služnosti do privatnih nekretnina u građevinskom području i onih poljoprivredne namjene, kao i pitanje onih parcela koje je obilaznica presjekla na pola.
- Interes investitora za ovo područje postoji i cijene zemljišta po četvornom metru, kada je o zoni Mala Huba 1 riječ, su puno veće nego su vlasnicima isplatile Hrvatske ceste. Razumijem da Hrvatske ceste nisu profitabilna firma, ali zato bi trebale ispuniti obećanje da će napraviti pristupne putove, zaključio je Podreka.
Iako je s buzetskom Ispostavom županijskog Ureda državne uprave, Službe za gospodarstvo i imovinsko pravne poslove, dogovoreno da se ne diraju kunfini parcele, tijekom radova na obilaznici oni su izvađeni i maknuti, požalila se Mirela Kajin iz Kajini.
- Kada smo potpisali i kada su nas isplatili, napomenuli smo da treba angažirati geodeta i označiti našu parcelu te napraviti pristupni put do njive, no do sada nisu napravili ništa, rekla je Kajin.
Treba zaštititi izvor pitke vode i vratiti u prvobitno stanje
Ivan Merlić iz Buzeta koji je također prodao zemljište na trasi obilaznice, upozorio je na značaj prilično velikog izvora vode koji se nalazi uz samu obilaznicu i koji je njenom izgradnjom postao neupotrebljiv jer je iskopan novi kanal od dva metra dubine i nivo vode u izvoru spustio se za četiri metra tako da ju nije moguće koristiti. "Da bi se izvor vratio u prvobitno stanje potrebno je betonirati šaht od četiri sa četiri metra i odvod vode s gornje strane, i cijev spustiti u podnožje šahta koja bi bila postavljena okomito s unutrašnje strane i spojena s kanalom za odvod vode", Merlićeva je sugestija.
Prije nekoliko godina kada je bila velika suša na tom izvoru snabdijevali su se vodom nekoliko mjeseci s oko 30 cisterna vode, a nivo vode bio je uvijek isti, stoga je Merlić uputio zamolbu da se izvor zaštiti i vrati u prvobitno stanje.