21. IZDANJE

ORGANUM HISTRIAE Završni koncert u bujskoj crkvi bio je posvećen orguljama i oboi

| Autor: Luka JELAVIĆ
Ansambl mladih istarskih glazbenika s domaćinima festivala

Ansambl mladih istarskih glazbenika s domaćinima festivala


Koncertom u bujskoj župnoj crkvi svetog Servula završeno je 21. izdanje vrijednog i značajnog projekta i festivala orguljske glazbe Organum Histriae. Za orguljama koje su do sada pohvalili mnogi vrsni umjetnici posljednje festivalske večeri bila je naša proslavljena orguljašica Ljerka Očić, izvlačeći iz drevnih Callidovih svu moć kraljice instrumenata.

Orgulje su u bujskoj župnoj crkvi postavljene na jedinstvenom pjevalištu majstora Osvalda Piazze, najznačajnijeg domaćeg drvorezbara iz 18. stoljeća. Gaetano Callido d'Este (1727.- 1813.) je bio najslavniji i najuspješniji učenik Petra Nakića, koji je 1791. godine postavljajući orgulje u bujskoj crkvi sagradio svoje najznačajnije djelo u Istri, instrument koji je danas pod zaštitom i spada među najvrjednije sačuvane iz tog razdoblja.

Završni koncert bio je posvećen orguljama i oboi, pa je uz Ljerku Očić na pjevalištu iznad glavnog ulaza bio naš renomirani oboist Branko Mihanović. Koncert je naslovljen "Musica affettuosa", po jednom od stavaka sonate Giovannija Sammartinija odsvirane zajednički u završnici koncerta.

- Koncept afekata bio je i ostao dominantan u cijelom baroknom razdoblju, određujući gotovo svaki aspekt bavljenja glazbom. Affetto, kao glavni pokretač glazbene invencije, jednakom je mjerom uključen u stvaralaštvo talijanskih, pa i hrvatskih skladatelja ranobaroknog i baroknog razdoblja čija djela su uvrštena u ovaj koncertni program završnice festivala. Glazba se od davnina povezivala ne samo s afektima, već su se uočavale i njezine moći na najrazličitijim područjima. Dok je renesansna glazba težila za glazbenim opisom emocija proizašlih iz samog teksta skladbe, barokno se razdoblje ulogom afekata koristilo u težnji da se postigne što veća glazbena ekspresivnost. Bez emocije nema glazbe, osvrt je na program glazbenice Ljerke Očić, koja je i ranije sudjelovala u festivalu Organum Histriae. Inače, na programu su još bile tokata B. Pasquinija, sonate Luke Sorkočevića, Domenica Zipolija i Francesca Geminanija, te tokata G. B. Martinija.

Ljerka Očić je jedna od najistaknutijih hrvatskih glazbenih umjetnica. Nastupala je u gotovo svim europskim zemljama, SAD-u, Australiji, Japanu, Maleziji, Rusiji, Azerbajdžanu, Gruziji, Sibiru, Ukrajini, Moldaviji, na znamenitim orguljama, održavši više od 1.300 koncerata. Održava majstorske tečajeve interpretacije u zemlji i inozemstvu. Članica je međunarodnih žirija orguljaških natjecanja. Do sada je snimila 30 nosača zvuka za domaće i inozemne diskografske kuće. Autorica je niza televizijskih i radijskih emisija posvećenih orguljskoj glazbi. Bavi se i publicistikom. Dobitnica je niza prestižnih međunarodnih i domaćih priznanja za doprinos kulturi. Prije tri godine stekla je doktorat umjetnosti na Sveučilištu u Zagrebu s temom "Europska orguljska glazba kroz razdoblja i stilove od 16. do 21. stoljeća".

Oboist Branko Mihanović, redoviti profesor oboe na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, diplomirao je na Visokoj državnoj glazbenoj školi u Freiburgu. Bio je solo oboist Opere HNK-a u Zagrebu, te prvi oboist orkestra Zagrebačke filharmonije. Solistički je nastupao širom svijeta, te održao brojne koncerte uz pratnju renomiranih hrvatskih i inozemnih orkestara. Ravnateljem Opere HNK-a u Zagrebu imenovan je u dva mandata, bio je član žirija domaćih i međunarodnih natjecanja. Dobitnik je strukovne nagrade "Milka Trnina" Hrvatskog društva glazbenih umjetnika.

Završni koncert ovogodišnjeg festivala Organum Histriae pratilo je pedesetak posjetitelja, ljubitelja orguljske glazbe, upravo koliko je i mogla primiti bujska crkva prema epidemiološkim mjerama. Među posjetiteljima bili su pročelnik županijskog Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Vladimir Torbica i bujski gradonačelnik Fabrizio Vižintin.

foto

Ljerka Očić i Branko Mihanović uveličali su završni koncert (D. HRASTOVČAK)

- Moram naglasiti da je glazbenica Ljerka Očić bila oduševljena restauracijom, stanjem i održavanjem orgulja. Program je bio doista ugodan za slušanje, svi su na kraju komentirali kako je program znalački koncipiran i kako se sve odlično uklopilo u akustiku bujske crkve. Zaista smo presretni što je bilo dosta publike, da su pokazali interes za naš projekt, zadovoljno je rekla izvršna producentica projekta Vedrana Koceić, koja je uz bujskog župnika Marcina Madeja, pozdravila izvođače i publiku.

Koncertu kojim je završen ovogodišnji festival Organum Histriae, prethodila je sveta misa zahvalnica u povodu završetka festivala, na kojoj su u glazbenom dijelu sudjelovali članovi Ansambla mladih istarskih glazbenika Organum Histriae, kojima je to bio prvi nastup.

- Oni su izveli misu zajednički, pod umjetničkim vodstvom Elene Roce, a nakon mise su pojedinačno i zajednički izveli nekoliko djela. Posjetitelji su s oduševljenjem ispratili mlade glazbenike, koji su na najbolji način glasom i instrumentima iskoristili veoma dobru akustiku župne crkve. Bio je to zaista snažan doživljaj, što nas je uvjerilo da sa mladim ansamblom trebamo nastaviti i da trebaju već ove godine nastupati i stjecati iskustvo u istarskim crkvama kako bi napredovali, ali i širili priču našeg festivala, prenijela je dojmove Vedrana Koceić.

U sastavu mladih glazbenika Organum Histriae nastupili su Patricia Žudetić (sopran), Letizia Ulika Roce (violina), Vilma Grazia Žmak (mezzosopran), Anamarija Bukovnik (violončelo), Mateo Škabić (tenor), Vanna Piemonte (orgulje) i Benjamin Šuran (bas). Umjetnička voditeljica i mentorica ansambla je Elena Roce, dok kompozitor Krešimir Klarić piše aranžmane prilagođene za ovaj sastav, ali i nove kompozicije. Ansambl je formiran početkom ove godine, u sklopu popratnih sadržaja festivala i dugoročno planiranog razvoja istarske glazbene scene. Projekt Organum Histriae želi upravo mladim, još nedovoljno afirmiranim umjetnicima pružiti šansu, ukazati puno povjerenje i dati podršku, a kroz svoje sudjelovanje mladi istarski glazbenici žele promovirati svoju baštinu, sakralnu tradiciju i liturgiju prožetu narodnim prizvukom, te istarskom ljestvicom, jedinstvenom u svijetu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter