(Snimila Vanesa Begić)
Na konferenciji za novinare u Arheološkom muzeju Istre predstavljen je izniman arheološki nalaz, skulptura Kupida otkrivena tijekom radova u Ulici Castropola, a o čemu su govorili Aleksandra Paić, arheologinja i pronalaziteljica nalaza; Aleksandar Knežević, predstavnik investitora; Darko Komšo, ravnatelj Arheološkog muzeja Istre i Silvana Petešić, voditeljica Antičke zbirke Arheološkog muzeja Istre.
- To je remek-djelo antičke umjetnosti u nas, među top tri otkrića. Zahvalni smo tvrtki In situ i Aleksandri Paić i suradnicima, a prije pet-šest godina tu je istraživala i kolegica Teodora Šalov. Ovo je izvanredno otkriće, predstavljamo danas ovu skulpturu prije čišćenja, slijedi mu lasersko čišćenje i onda ide u stalni postav muzeja. Velika je važnost i vrijednost takvoga nalaza, kazao je Komšo.
Aleksandra Paić kazala je da investitor ima puno strpljenja, da rade od svibnja na području između Cvečićevog i Glavinićevog uspona, te da su probudili iz dvije tisuće godina dugog sna Kupida.
- To je nalaz koji se pronalazi jednom u životu, bilo je to na kraju radnog vremena, počela je kiša, a naš entuzijazam je bio toliki da nismo mogli vjerovati, to je nešto o čemu svaki arheolog sanja, doći do takvoga otkrića. Pronađen je u domusu. Istražena je velika površina, sada već znamo, antičkog domusa, odnosno dva objekta koja se nalaze na prostoru između Cvečićevog i Glavinićevog uspona. U prostoriji gdje je pronađen bila je ogromna količina mramornog materijala, kazala je Paić.
(Snimila Vanesa Begić)
Silvana Petešić je rekla da je taj domus bio raskošno opremljen, a sama skuptura je izrađena od bijelog mramora, čije se porijeklo ne može još utvrditi, možda je bilo iz Carrare, a možda iz poluotoka Atika u Grčkoj, no bez petografske analize to se ne može točno utvrditi.
- Kao što vidite sami, radi se o jednom dječaku nazvanom Erotom. Inače erot ima svoju dublju povijest već u antičkoj Grčkoj. U 7. stoljeću se pojavljuje u ljubavnoj poeziji, ali još uvijek samo kao pojam, a svoje antropomorfne oblike dobiva tek kasnije. On je u početku prikazivan kao vrlo lijepi mladić, krilati mladić skladnih proporcija tijela. Naš erot leži na lavljoj koži, a glava mu počiva na glavi lava, koja je vrlo minuciuzno napravljena.
Tu imamo i prikaz jednog malog guštera. Ovakve skulpture nisu toliko rijetke, ima ih dosta po Europi, osobito po Italiji, a imali su i različite druge atribute. No, najviše ih je ležalo upravo na toj lavljoj koži. Što se tiče prikaza guštera, ima ih dokumentirano oko 25, a samih sličnih skulptura je, prema literaturi, pronađeno oko 180. To može biti i votivnog karaktera gdje su roditelji željeli zaštititi dijete od uroka. Isto tako, što se tiče ovog malog gluštera, nije neobičan, negdje u nekim spomenicima su i po dva prikazana. Gušter ima i tu simboliku vječnog obnavljanja života.
Što se tiče datacije, možemo potpuno sa sigurnošću reći da je Kupid iz drugog stoljeća. Nađen je na otprilike tri metra od hodne površine, ne na tri metra nadmorske visine. Nakon završetka arheoloških istraživanja, slijedi njegovo čišćenje i prezentiranje.
Aleksandar Knežević naveo je da je zahvalan svima na suradnji, te da se na toj površini priprema gradnja butik hotela i u tijeku je faza izrade idejnog rješenja, a od strane investitora postoji veliko razumijevanje. Investitor je tvrtka Kaštel centar u vlasništvu Siniše Miljavca.
Parcela gdje je bio taj domus inače ima 1.200 metara četvornih, ranije je to bio privatni parking, a nekadašanja, danas nažalost pokojna ravnateljica muzeja Vesna Girardi Jurkić tu je osamdesetih godina vodila istraživanja.