BRAIN COMPUTER INTERFACE

PULJANI IZRAĐUJU SOFTVERSKA RJEŠENJA ZA SVAKODNEVNU PRIMJENU NEUROTEHNOLOGIJE: Mladi inovatori prezentirali svoju inovaciju europarlamentarcu Valteru Flegu

Kristijan Lucijetić i Alda Ferlatti čine tim Potential BCI koji je prepoznat kao jedan od 120 najinovativnijih startup timova u Europi te razvijaju svoj projekt kao jedan od 24 tima za razvoj inovacija u zdravstvu

| Autor: Milan PAVLOVIĆ
Vater Flego imao je priliku isprobati kako funkcionira BCI (Snimio Milivoj Mijošek)

Vater Flego imao je priliku isprobati kako funkcionira BCI (Snimio Milivoj Mijošek)


Zahvaljujući napretku tehnologije moderno društvo svakodnevno pomiče granice svojih spoznaja i mogućnosti. Mnoge stvari koje su se još do jučer činile nemoguće ili kao zgodne dosjetke autora znanstvene fantastike danas su za ogromnu većinu populacije svakodnevica i nužnost. Granice se svakim danom pomiču, a s novim generacijama stižu novi načini razmišljanja i nove ideje. Upravo jednu takvu ideju i projekt predstavili su ovih dana u prostorima Istarske razvojne agencije mladi pulski inovatori Kristijan Lucijetić i Alda Ferlatti koji čine tim Potential BCI. Radi se o prezentaciji nagrađivane inovacije „Brain Computer Interface – mislima upravljane aplikacije“ koju su organizirali Lokalni ured zastupnika u Europskom parlamentu Valtera Flego i Istarsko društvo inovatora. Lucijetić je pojasnio da je cilj ovog mladog i inovativnog dvojca pojednostaviti proces izrade komercijalnih softverskih rješenja za aplikaciju neurotehnologije u svakodnevnom životu. Iz tog razloga su dizajnirali platformu na modelu široj publici poznatih trgovina aplikacija na smartphone uređajima.

Ukratko, „Brain Computer Interface“ je jedinstvena platforma koja zahvaljujući inovativnom softveru za prepoznavanje namjere olakšava izradu i distribuciju BCI aplikacija te time

širi funkcionalnosti postojećih uređaja. Osnovni princip BCI tehnologije je bilježenje aktivnosti mozga korisnika pomoću neprimjetnog uređaja te preoblikovanje iste u naredbu računalu ili drugom uređaju, odnosno upravljanje mislima.

- Ako usporedimo današnji pametni telefon s telefonom od prije 20-ak godina, vidimo da se u relativno kratkom vremenu od uređaja sa svega nekoliko funkcija tehnologija toliko razvila da većina nas ne može zamisliti svoj život bez pametnog telefona. U istome smjeru se razvija i komercijalna neurotehnologija samo bržim korakom, kaže je Lucijetić.

Neurotehnologija, konkretno BCI, razvila se snažno i ubrzano u protekla dva desetljeća te već svjedočimo njezinoj postepenoj implementaciji u svakodnevni život. Danas je u treninzima koriste profesionalni sportaši, a koristi se i kao pomoć pri povećanju koncentracije prilikom učenja, rada ili meditacije.

- Da bi se ova tehnologija uopće mogla usporediti s razvojem pametnog telefona, potrebno je savladati dvije velike prepreke, a to su standardizacija komercijalne BCI tehnologije i edukacija šire publike o njenim prednostima i mogućnostima primjene u svakodnevnom životu. Savladati ove izazove misija je tima Potential BCI. Želimo svojim uslugama na jednome mjestu omogućiti korisnicima pristup najnovijim aplikacijama, te kupnju uređaja uz popratne edukativne sadržaje o komercijalnoj neurotehnologiji. Svjesni dugotrajnosti tog plana segmentirali smo razvoj proizvoda i usluga u par strateških projekata kroz izuzetno popularne e-sportove, automatizaciju pametnih kuća te izradu vlastitog uređaja u iduće tri godine, kazao je na predstavljanju Kristijan Lucijetić.

Inovativne usluge za e-sportove započeli su razvijati unutar europskog Inno Jumpstarter programa Europskog instituta za inovacije i tehnologiju EIT. Potential BCI prepoznat je kao jedan od 120 najinovativnijih startup timova u Europi, te razvijaju svoj projekt kao jedan od 24 tima za razvoj inovacija u zdravstvu, EIT Health Jumpstartera.

Idući korak u njihovom napretku će biti razvoj vlastitog uređaja za bilježenje moždane aktivnosti za primjenu u e-sport industriji.

- E-sport industrija je jedno od naših ciljanih tržišta. Lani je samo u europske e-sport organizacije investirano više od 625 milijuna eura i radi se o, već neko vrijeme, najbrže rastućoj industriji u svijetu. Naš cilj je dati toj industriji alat pomoću kojeg mogu bilježiti koncentraciju, fokus i stres profesionalnih e-sport igrača, da bi se njihov trening prilagodio i da bi ostvarivali što bolje rezultate, kazao je Lucijetić. Prve profesionalne lige u e-sportu ustanovljene su još devedesetih godina u Južnoj Koreji, a danas taj segment zabave i natjecanja u igranju video igara širom svijeta ima publiku koja broji više od 450 milijuna ljudi, a procjenjuje se da će ta brojka nastaviti rasti.

- Ovo je jedan sjajan primjer inovacije iza koje stoje mladi ljudi koji ustvari danas pokreću svijet. Upravo sada mi smo u Europskom parlamentu u fazi donošenja proračuna za razdoblje od 2012. do 2027. godine, ali i fonda za otpornost i oporavak. Upravo ovaj prvi, dugoročni paket, bit će namijenjen transformaciji Europe, života u njoj, a rekao bih i gospodarstva. Zbog toga moramo pronaći puno konkretnih poluga, mehanizama, eura ako želite, koji će pomoći razvoj ovakvih inovacija i ovakvih ljudi da bi i naše gospodarstvo sutra bilo pametno gospodarstvo i da bi, osim zelene i digitalne transformacije, veliki utjecaj na živote svih nas imali i istraživanje, razvoj i inovacije, kazao je eurozastupnik Valter Flego govoreći o inovaciji koja je osvojila drugo mjesto na natjecanju "Student DIGI Award" za odabir najboljih mladih inovatora Hrvatske koje je on inicirao.

Potential BCI tim trebao je ove godine biti jedan od tri mlada inovatorska tima iz Istre koji će svoje inovacije predstaviti i na međunarodnom sajmu inovacija u Nurnbergu. No ta je manifestacija zbog epidemiološke situacije u zadnji tren otkazana. Uz ovaj dvojac u Njemačku su trebali putovati i mladi inovatori iz labinske srednje škole Mate Blažine i predstaviti svoju inovaciju RE-BOOK - besplatne knjižnice, te inovatori sa Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli s višestruko nagrađivanim 3D printanim mikroskopom. Da za svježe i inovativne ideje na Poluotoku "nema zime" dokaz je i tim pulske Gimnazije koji je na ovogodišnjem DIGI Award natjecanju uspješno nastupio s web aplikacijom Škola na dlanu koja olakšava svakodnevnicu u njihovoj školi.  

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter