OSNOVNA ŠKOLA STOJA

Učenici naučili jedriti morem zvanim škola

| Autor: Jadranka Radetić- Ivetić
More i mornari

More i mornari


Svaki kraj nastavne godine je, kako za učenike, tako i za učitelje, uobičajeno, ali svaki put novo iskustvo.

Za većinu razreda, to označava kraj jednog odgojno- obrazovnog rada i početak drugog, ali za četvrtaše je to i kraj prvog dijela, a za osmaše kraj cjelokupnog osnovnoškolskog obrazovanja.

Zbog toga je uobičajeno da se ta dva "kraja" na neki poseban način obilježe.

Obilježavanje se ostvaruje na raznorazne načine, a na poseban način je to obilježio 4.a razred Osnovne škole Stoja u Puli.

Pri dolasku ovih učenika u prvi razred, dočekala ih je pjesma koja uspoređuje život riba u moru i djece u školi i mnoštvo raznobojnih papirnatih ribica i čamčića.

Četverogodišnje školovanje se može usporediti s umijećem kormilarenja koje uključuje dobro poznavanje mora, a i poštivanja različitih prirodnih pojava, osobito vjetrova, ako se plovi jedrilicom.

Slikovito možemo reći da učenici nauče jedriti morem zvanim škola, prilagođavati se valovima različite jačine, te se u ove početne četiri godine osnaže i steknu umijeće prilagodbe mirnom, ali i uzburkanom moru.

More je tema koja se ispreplitala kroz četiri nastavne godine i usko je povezana s aktivnostima koje su već davno ranije planirane na kraju prvog dijela osnovnoškolskog obrazovanja ovog razrednog odjela.

Zbog toga su pri kraju 4. razreda učenici razredni pano ukrasili zajedničkim radom, morem.

Potom, svaki je učenik modelirao svoj primjerak jedrilice, a razredna učiteljica je za to vrijeme napravila veliki papirnati brod koji predstavlja 5. razred.

Učenici su, nakon toga, odabrali mjesto na moru gdje će njihova jedrilica biti postavljena. Odnos svake pojedine jedrilice i broda pokazuje trenutni osjećaj učenika, njihovu spremnost na nove izazove koji ih čekaju u budućem školovanju.

Zadnjih dana nastavne godine, osvrnuli smo se na školski pano na kojem morem plove jedrilice prema velikom brodu (na kojem piše Peti razred).

Koristeći dramski postupak poznat kao voditelj u ulozi, učenici su, neovisno o ranijem postavljanju svoje jedrilice na zajedničku sliku mora, podijeljeni u tri skupine:

- skupina mornara koji su potpuno spremni odjedriti svojom jedrilicom i ukrcati se na veliki brod,  

- skupina mornara koja se jedreći uplašila velikih valova,

- skupina mornara koji se boje valova, ali imaju rješenja.  

Razredna učiteljica, ujedno i voditelj aktivnosti, bila je u ulozi kapetanice broda kojeg su mornari upravo napustili da bi jedrilicama stigli do novog broda, a školska knjižničarka je u igri predstavljala morskog psa, eventualnu opasnost za mornare koji bi zbog svoje nepažnje ili spleta okolnosti upali u more.

U igri, nakon pobune mornara koji su se svojim jedrilicama otisnuli na pučinu s namjerom da se ukrcaju na drugi brod, kapetanica ih poziva da se nakratko vrate na svoj stari brod i porazgovaraju.  

Rasprava je, iz uloge dodijeljenih likova, tekla razgovarajući o teškoćama i strahovima koji mogu mučiti one koji su u ulozi nesigurnih mornara i u ohrabrivanju onih koji su u ulozi sigurnijih i samouvjerenih.

Aktivnost je završila živahnim, ohrabrujućim povicima najsigurnijih članova, koje su prihvatili svi ostali.

Učenici niže školske dobi većinu školskih sati provode u svojoj učionici s jednom dobro poznatom učiteljicom.

Pri kraju četvrtog razreda znaju da ih očekuje mnogo novih nastavnih sadržaja, možda nešto drugačiji načini poučavanja i upoznavanje novih učitelja.

Pomisao na napuštanje ustaljenog načina školovanja, često u njima izaziva zabrinutost.  

Opisan način rada, učenicima pruža mogućnost sagledavanja problema koji ih muče iz druge perspektive.

Oni u igri, iz uloge neke druge osobe, u ovom slučaju mornara, mogu mnogo lakše izraziti svoju zabrinutost, govoriti o svojim strahovima ili savjetovati i ohrabriti nekog drugog, čak i ako sami nisu hrabri.

Na taj način, bez da tome svjesno pristupaju, vježbaju snalaženje u prijeko potrebnim “životnim vještinama”.

Dramski postupci, dobro usklađeni sa stvaralačkim radom, nepresušno su vrelo doživljajnih aktivnosti koje postaju temelj za izražavanje misli, osjećaja, vrijednosti i stavova.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter