KULMINACIJA INTERNIH PROBLEMA

NAKON KORONE NOVI UDARAC ZA ISTARSKI TURIZAM: USKORO MOGUĆ ŠTRAJK U ZRAČNOJ LUCI PULA

| Autor: Glas Istre
Snimio D. ŠTIFANIĆ

Snimio D. ŠTIFANIĆ


Zbog nepostizanja dogovora oko sklapanja kolektivnog ugovora te zbog dugoročne ugrožene egzistencije radnika u Zračnoj luci Pula, Sindikat Istre Kvarnera i Dalmacije podnio je danas Gospodarskom socijalnom vijeću RH zahtjev za provođenjem postupka mirenja koji prethodi mogućim štrajkaškim aktivnostima.

Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:

"Nakon niza destruktivnih radnji od strane direktorice Zračne luke Pula Nine Vojnić Žagar s ciljem odugovlačenja početka kolektivnih pregovora, pregovori za sklapanje novog kolektivnog ugovora Zračne luke Pula započeli su 3. svibnja 2021. godine, iako joj je inicijativa zajedno sa svim potrebnim punomoćima   i odlukama dostavljena dva mjeseca ranije. Početne pozicije su nam bile u velikom raskoraku, a tijekom tromjesečnih pregovora došli smo do svega nekoliko spornih članaka, a tiču se materijalnih prava radnika, visine osnovice za obračun plaće i naknade za prijevoz na i sa posla.

S jedne strane direktorica je predlagala da se osnovica od 2.620 kuna i koja je za 20 posto niža u odnosu na raniju osnovicu primjenjuje do 1. kolovoza 2022. godine, nakon čega će se pregovarati o eventualnom povećanju. Stav oba sindikata bio je da se osnovica od 2.620 kuna primjenjuje do 31. prosinca 2021. godine, nakon čega bi se primjenjivala umanjena osnovica za 15 posto, sve dok se ne dosegne promet od 250.000 putnika, nakon čega bi se primjenjivala osnovica umanjena za 10 posto do ostvarenja prometa od 500.000 putnika, a ostvarenjem te razine putnika, osnovica bi se vratila na 3.275 kuna, koliko je iznosila prije jednostranog umanjenja.

Što se tiče naknade prijevoza, stav direktorice je da se naknada prijevoza plaća na temelju mjesečne karte Pulaprometa, iako ne postoji linija iz okolnih mjesta do Zračne luke Pula, pa ni cjenik koji bi to pokrivao. S druge strane sindikati predlažu plaćanje prijevoza u visini od 1 kune po kilometru udaljenosti mjesta stanovanja od mjesta rada, što je najpravednije prema svima, a Društvu donosi dodatne uštede. Direktorica je jedva čekala odgovor sindikata da nema namjeru dalje popuštati u svojim stavovima, te je odmah obavijestila sindikate da nije postignut dogovor te da se pregovori prekidaju, obzirom da zahtjevi sindikata predstavljaju prekomjerno opterećenje za Društvo. Ujedno je, što je neviđeno, o svemu odmah obavijestila i javnost putem medija.

Smatramo da su prijedlozi sindikata i više nego realni, a prijedlog direktorice ne jamči nikakvu sigurnost da će se situacija glede plaće radnika promijeniti povećanjem broja putnika. Već sada je vidljivo da se promet povećava ne samo iz tjedna u tjedan, već iz dana u dan. Da je bila aktivnija u traženju novih linija i avio prijevoznika, kao što to rade direktori drugih zračnih luka, onda bi promet bio još i veći. Međutim, ona na žalost nije kao i drugi direktori zračnih luka. Niti jedan direktor zračne luke nije otkazao kolektivni ugovor, niti jedan direktor nije jednostranom odlukom smanjio plaće, već je to bilo u dogovoru sa socijalnim partnerima, niti jedan direktor nije radnicima smanjio plaću, a da prethodno nije smanjio plaću sebi i svojim suradnicima.

Nina Vojnić Žagar po mnogočemu je drugačija. Njoj je sasvim normalno da u vrijeme kada je radnicima smanjila osnovicu plaće za 20 posto, što u konačnici znači i smanjenje plaće za više od 20 posto, uredno, bez grižnje savjesti, prima neumanjenu neto plaću od skoro 24.000 kuna. Radnici moraju podnijeti teret krize uzrokovane pandemijom koronavirusa, ali ne i ona. I zar takvoj osobi mi možemo vjerovati da će od 1. kolovoza 2022. godine povećati plaću? Visinom plaće vratili smo se gotovo 10 godina unatrag.

Prosječna plaća u koju naravno ulazi i plaća direktorice i onih kojima je ona povećala plaću iznosi oko 6.200 kuna, a prema dostupnim podacima 2014. godine prosječna plaća je iznosila 6.777 kuna, a za 2019. godinu 7.900 kuna. Dvije trećine radnika po našoj procjeni ima plaću ispod prosječne plaće Društva i zato sindikati inzistiraju na tome da se počevši od 1. siječnja 2022. godine osnovna plaća koja se množi pripadajućim koeficijentom poveća sa sadašnjih 2.620 kuna na 2.783 kune, odnosno povećanjem broja putnika iznad 250.000 za dodatnih 6 posto ili 2.947 kuna, a da se ostvarenjem prometa od 500.000 putnika plaća vrati na visinu iz 2019. godine, odnosno na osnovicu od 3.275 kuna.

Ovo je stav članova jednog i drugog sindikata, ovo je stav radnika, te je i te kako realan, odnosno postavljen na realnim osnovama.

Za vrijeme trajanja postupka mirenja koji se mora provesti u idućih 5 dana provesti ćemo anketu među radnicima, da li su svoje stavove spremni braniti ako bude bilo potrebno i štrajkom.

Da budemo potpuno jasni, nikome ne odgovara štrajk. Svi smo željno čekali da avioni počinju slijetati u Zračnu luku Pula i radujemo se svakom avionu i svakom putniku. Ne želimo raditi financijsku štetu Društvu i ne želimo piliti granu na kojoj sjedimo. Međutim, tražimo da se dugoročno urede materijalna prava radnika, koja će se temeljiti na broju putnika, a ne da sve ovisi o volji direktorice, koja je svoj materijalni status riješila.

Nadamo se da ćemo u postupku mirenja postići kompromis, u protivnom, ako se radnici u anketi izjasne da su voljni za svoja prava boriti se i štrajkom, ako treba, u skoro vrijeme možemo očekivati i štrajk.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter