Cijene su općenito visoke, skuplji smo od Austrije, Slovenije i Italije. Najslabiji smo u Europi što se tiče standarda, kaže Ivica Čepčik * S obzirom da posao ne ide najbolje, bila bi dobra gesta Grada da se ekstra organizira neki koncert 1. siječnja pa da nam se barem na taj način izađe ususret, poručuje zakupac adventske kućice
Adventske kućice na Portarati (Snimio Danilo Memedović)
Jutro u Puli. Dva dana uoči Božića. Oblačno, ali bez kiše. Centar grada uz nevelik broj šetača, a adventske kućice započinju s radom. Nekolicina posjetitelja konzumira hranu iz kućica, udubljeni u obrok, bez prevelike želje da kažu nešto o ovogodišnjoj adventskoj ponudi. Radnik u jednoj od kućica komentira nam pomalo neobičan Advent u Puli, po svemu sudeći slabije posjećen nego prijašnjih godina, a za koji vlasnici kućica razloge pronalaze u lošem vremenu i parkingu.
S druge strane, gradonačelnik Filip Zoričić razloge vidi i u cijenama same ponude, za koje kaže da su previsoke. Tko je u pravu i što misle naši sugrađani, probali smo saznati od nekolicine onih koji su bili voljni podijeliti s nama svoja razmišljanja.
- Mislim da je loše vrijeme razlog slabije posjećenosti. Prvo kiša, pa zima i hladnoća, pa opet kiša, to je po meni razlog, veli nam Nenad Vujić, posjetitelj jedne od kućica.
Vujić sa zakupcem Britvićem
- Sve je poskupjelo pa ne vidim razloga da i oni ne poskupe, rade ovdje cijeli dan na zimi i kiši i ja to razumijem. Dijelom možda ima veze i s parkingom, ali ako je lijepo vrijeme ni parking nije problem. Rado dođem ovdje i pojedem nešto, iznosi nam Vujić svoje viđenje ovogodišnjeg Adventa u Puli, kada je u pitanju ponuda adventskih kućica.
- Dođem prilično često i gotovo sam svuda bila i prošla većinu kućica. Uzmem si malo fritulica i vina, ali i ja primjećujem da ljudi ima manje nego prijašnjih godina, govori nam gospođa Ljubinka Sekulić, koja razloge za to pronalazi u skupoj ponudi i slaboj platežnoj moći naših sugrađana.
Ljubinka Sekulić
- Ja sam kupila vino za 35 kuna, a za nas penzionere to je sigurno skupo. Bile smo ja i kolegica i nije mi žao, htjele smo izaći vani. A i fritule su skupe: ja sam kuharica i znam što ide u fritule, ali njima je skup prostor i ja to razumijem. Ako nešto zaželim, to ću si i priuštiti, ali bila sam kuharica pa komentiram. Međutim, ako imam gušt, ja ću izaći i platiti, veli nam ova vesela i motivirana umirovljenica.
Smatra da su se ljudi povukli u sebe, a da je razlog tome upravo skupoća svega i svačega. Vremenske uvjete, koji su ove godine doista nepovoljni, djelomično prepoznaje kao razlog, ali iz vlastitog iskustva veli da je skupoća kumovala mnogim promjenama navika.
- Više su se ljudi povukli u sebe, općenito. Recimo, stojim s kolegicama 15, 20 minuta pričajući na cesti i ne bi mi ona rekla da idemo popiti piće, kao što je to bilo nekada. Svi smo se povukli u sebe, detektira Sekulić iz svog kuta sociološke promjene našeg okruženja.
Ova umirovljenica nema namjeru predati se općem defetizmu i najavljuje da će i za Novu godinu biti u gradu na dočeku. "Ako imam gušt, ja idem i ne žalim", kaže gospođa Sekulić.
Mario Maras, koji je čest gost na pulskim Giardinima, u našoj priči poslužio je kao promatrač, ali svakodnevni i vrlo aktivni, budući da ponudu s adventskih kućica ne konzumira, što ne znači da ne zna što se nudi i kako protječu dani Adventa u Puli.
- Prošlih godina je bilo puno lipše, a i cijene su skočile. Pet fritulica košta 30 kuna, vino 25. Po meni, to je 99 posto razlog slabe posjećenosti. Sirotinja smo, ljudi nemaju, a svake godine će biti sve gore. Tu je sve nekad bilo puno, a sad svi jedno te isto prodaju; kuhano vino, fritule, ali i nema baš puno te ponude. Što se tiče parkinga, koga je volja doći, doći će i autobusom ili pješke, a parking je naš kronični problem. Ništa novo, kaže Maras.
Mario Maras
- Cijene su općenito visoke, mi smo skuplji od Austrije, Slovenije i Italije. Najslabiji smo u Europi što se tiče standarda, pojašnjava nam njegov prijatelj Ivica Čepčik razloge slabe potrošnje. Pritom navodi primjer:
- Zamislite penzionera s dvije, tri tisuće kuna mirovine da dovede unuka! Teško je dati 100 kuna da mu kupiš sok i fritule.
Ivica Čepčik
Razloge lošeg poslovanja vidi i u slabijoj organizaciji.
- Koliko se ja družim s penzićima, nezadovoljni su organizacijom. Nekad je u Puli bilo puno bolje. Čini mi se da je ove godine u ovim malim mjestima, nadomak Pule, bolje organizirano, barem ono što sam ja prošao, opisuje nam on. Smatra da bi se upravo u ovom periodu u godini trebalo više organizirati da bi se ljude motiviralo da izađu. Više od Adventa u Puli, ove naše sugovornike žulja što po pulskim parkovima nailaze na pseći drek, pa sugeriraju gradskoj upravi da zaposli umirovljenike koji će naplaćivati kazne neodgovornim vlasnicima kućnih ljubimaca, koji za njima ne čiste i ne nose vrećice sa sobom.
Ali, vratimo se mi za sam kraj temi naše ankete, razlozima slabe posjećenosti, za koju nam jedna gospođa u prolazu dobacuje da je ponuda jako skupa, ali da je čula da se zakupci bune da ne mogu plaćati toliki najam, pa je sve i ne čudi, kratko nam je prokomentirala i željela ostati anonimna.
"Mislim da je preskupo, a od pretprošle godine, kad sam bila, cijene su otišle sigurno 90 posto", govori nam Daniela Arsova, dok nas užurbano napušta jer joj je upravo stigao bus, pa osim nama, okreće leđa i svim onim nedoumicama oko razloga slabije posjećenosti Adventa u Puli, jer život teče dalje, a karavana prolazi.
S druge strane, zakupci adventskih kućica - koji su nedavno dobili odbijenicu Pula Film Festivala nakon što su zatražili smanjenje zakupa od 30 posto, kriveći za loš promet kišu i parkirališta pod naplatom - tvrde da su njihove cijene kao i lani.
- Cijene su lanjske. Ništa nisam mijenjao, odgovara jedan zakupac na komentar o skupoj ponudi u kućicama.
- S obzirom da posao ne ide najbolje, bila bi dobra gesta Grada da se ekstra organizira neki koncert 1. siječnja pa da nam se barem na taj način izađe ususret. Gradonačelnik kaže da ljudi ne dolaze kod nas jer su visoke cijene, pa zašto je za vrijeme utakmice reprezentacije Hrvatske ovdje bilo sve puno ljudi i nitko nije pitao za cijene?, pita se ovaj zakupac, vidno rezigniran razvojem situacije, ne želeći da ga javno imenujemo. On smatra da se i sami događaji u gradu slabo oglašavaju i reklamiraju.
- Nema plakata, ljudi nas pitaju kad tko svira, u koliko sati, jer ne čitaju svi obavijesti na internetu. To bi trebalo biti puno vidljivije. Nikog ne prozivam, svjestan sam poslovnog rizika, ali ovo je elementarna nepogoda. Na vrijeme ne možemo utjecati, ali mislim da nas je gradonačelnik izjavom o cijenama uvrijedio, smatra ovaj zakupac. Smatra da bi se zbog budućnosti suradnje trebalo bolje postupati sa zakupcima. "Lijepa gesta bila bi dovoljna", smatra on.
U jednoj od kućica koje smo obišli, kupus i kobasice mogu se pojesti za 40 kuna, kao i ombolo. Kuhano vino nudi se po cijeni od 20 kuna, koliko koštaju i pola litre piva te Coca-cola.
- Svega ima, i kiše i inflacije, a budući da je sve poskupjelo, nije neobično da su i ove cijene više, veli nam radnik u jednoj od kućica, dok na cjeniku kod njega čitamo da se cheeseburger nudi po 45 kuna, burger košta 40, rustica burger 60, a sarmice u lepinji 50 kuna. Kobasice s kupusom ovdje se mogu pojesti za 38 kuna, kobasica za 30 kuna, a hot-dog za 20 kuna. Sokovi su po 20 kuna, prirodni sokovi po 15, pola litre piva stoji 25, a bambus 15 kuna.