NA DANAŠNJI DAN

VIDEO / Prije više od stoljeća održan PRVI RELI MONTE CARLO


Na današnji dan, 21. siječnja 1911., održan prvi reli Monte Carlo

108. rođendan: Najslavnije, kultno takvo automobilsko natjecanje zaslužno je za ekspanziju relija i utrka izdržljivosti u realnim (i gorim) prometnim uvjetima

Sport Automobile Velocipedique Monegasque je još 1909. počeo planirati ovo natjecanje, u kojem su 23 automobila s 11 različitih lokacija diljem Europe krenula prema Monaku.

Pobjednikom je proglašen Henri Rougier, koji se dovezao iz Pariza automobilom marke Turcat-Méry, na nezadovoljstvo drugih natjecatelja i publike. 

Pored brzine je, naime, ocjenjivana elegancija i udobnost vozila, kao i stanje pri dolasku u kneževinu. Usprkos dvojbenom startu, ovo će kasnije postati najpoznatiji svjetski reli. 

Od kraja 1978., kad je pokrenut reli Pariz-Dakar, fokus svjetske reli scene počeo se prebacivati na ovo najsurovije i najzahtjevnije natjecanje na kotačima te dugo neprikosnoveni RallyeMonte Carlo pada u sjenu, na kojoj je vladar Dakar Rally.

Za automobilske fanove današnji je dan važan i jer je prije točno 62. godine, 21. siječnja 1957.,  predstavljen Jaguar XKSS, ultimativni superautomobil 1950-ih i jedan od najboljih jurilica svih vremena.

Engleska se marka na kraju 1956. i ostalo im je podosta nedovršenih primjeraka trkaćeg D-typea. Na sugestiju Duncana Hamiltona pretvoreni su u novi cestovni model. Dodani su branici, kao i nosač za prtljagu. 

Nizak trkaći vjetrobran zamijenjen je prikladnijim za cestovnu upotrebu, a dodan je i platneni krov na sklapanje, brisači, suvozačka vrata te neophodni detalji za kakvu-takvu udobnost vožnje u unutrašnjosti kabine. 

Mehanika D-typea nije prigušena: XKSS je razvijao 250 KS, a težio manje od tone, što mu je omogućavalo ubrzanje do 100 km/h za manje od pet sekundi i najveću brzinu između 230 i 280 km/h, ovisno o odnosima brzina u mjenjaču. 

No samo 22 dana nakon predstavljanja modela, u kojima je proizvedeno i isporučeno 16 primjeraka, vatra je zahvatila tvornicu u Browns Laneu, u vatrenoj stihiji izgorjelo je pet djelomično dovršenih automobila i dijelovi za još četiri. 2016. Jaguarje  pokrenuo proizvodnju tih devet nedostajućih automobila. (Dino Milić-Jakovlić/Autoportal)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter