Arhiva G. I.
Od kauboja, ratnika i policajca preko pokoje komedije i drame, Eastwood se u svojih 90 godina čvrsto urezao u popularnu kulturu, ne samo kao glumac, redatelj, producent... nego i kao svojevrsna pop kulturna ikona
Jedan od najvećih filmskih glumaca i redatelja, Clint Eastwood, proslavio je u nedjelju svoj 90. rođendan. Žilav poput likova u svojim filmovima, ne znamo što si je poželio za rođendan, ali kada se radi o filmu, praktički nema toga što nije postigao. Od malih uloga u serijama preko kultnih špageti vesterna i kriminalističkih filmova do Oscarima nagrađenih filmova. Radio je i radio i čini se da ne misli stati.
Kao redatelj, a prema podacima s IMDB-a, zaslužan je za više od 40 filmova, 50 puta je potpisan kao producent, više od 70 puta pojavio se ispred kamere u glavnim ili sporednim ulogama, a potpisivan je i kao autor pjesama za neke od filmova koje je radio. Njegovi su filmovi, piše na Wikipediji, bili više od 40 puta nominirani za Oscara kojeg su uspjeli osvojiti 13 puta, dok su osam puta pokupili Zlatni globus.
Uporan
Kolikogod da se Eastwooda i njegove filmove danas uzima kao dio opće filmske kulture, ali i šire, njegov put k uspjehu nije baš bio posut ružama, pogotovo ne u početku. No, Eastwood je imao jednu prednost: bio je uporan, spreman da se bori. Kao što je jednom prilikom izjavio, svaki obrok koji je pojeo, sam si je zaradio. Prije nego što je postigao uspjeh, iza sebe je već imao 20-ak uloga i bezbrojne audicije na kojima je dobio odbijenicu.
Njegov tvrdokorni individualizam koji se reflektira u filmskim ulogama, ali i političkim stavovima, pogotovo u podršci američkoj Republikanskoj stranci, ponešto ipak duguje i određenoj sreći, u smislu da su filmovi u kojima je glumio postali uspješni.
U prvoj fazi proboja proslavio se kao šutljivi, ali opaki samotnjak u vesternima Sergia Leonea poput "Dobar, loš, zao". Taman kada je žanr vesterna počeo odumirati, Eastwood je iz kaubojske oprave uskočio u moderno odijelo, a Colt revolvere zamijenio Magnumom 44 i krenuo ulicama rodnog San Francisca krojiti pravdu u "Prljavom Harryju". Taj film i njegovi nastavci stavili su Eastwooda kompletno u fokus, dodatno pojačavši njegov imidž zvijezde i pokazavši da još nije za bacanje, pritom izazvavši nemale kontroverze o nasilju prisutnom o ovoj franšizi.
Doduše, nasilja ima i u vesternima u kojima je glumio, no dok su vesterni bili romantizirani odjeci prošlosti, "Prljavi Harry" i njegovi nastavci zbivali su se u (tadašnjoj) sadašnjosti.
Harry Callahan
Inspektor Harry Callahan ne preže ni od čega da bi ulovio ubojicu u prvom dijelu, no već će u drugom nastavku "Magnum Force" sam sebi postaviti granicu kada se suoči s policajcima vigilantima koji su odlučili uzeti zakon u svoje ruke. Callahan jest opak i lak na obaraču, kritičan prema sistemu, ali nije revolucionar.
Vesterna se Eastwood neće nikada odreći i u vrijeme sutona ovog nekad najpopularnijeg žanra nastavit će snimati priče o kaubojima i otpadnicima Divljeg zapada poput filmova "Odmetnik Josey Wales" ili "Bljedoliki jahač", pa čak i kada ne bude režirao i glumio u vesternima nego u dramama poput odličnog "Savršenog svijeta" imat će na sebi kaubojski šešir i zvat će se u filmu Red Garnet. To je aluzija na ime slavnog šerifa Pata Garretta. Od vesterna neće pobjeći pa će 1992. snimiti "Nepomirljive" s kojima će osvojiti Oscara za najbolji film i najboljeg redatelja.
Za razliku od naivnih vesterna zlatnog doba 1950-ih i 1960-ih koji su mahom glorificirali i opravdavali nasilno naseljavanje kontinenta znanog kao Amerika, Eastwoodovi "Nepomirljivi" stići će kao znak otrežnjenja i totalne demistifikacije, s umornim likovima koji nose pištolje s kojima jedva da mogu precizno gađati kada se nađu u situaciji da moraju brzo potegnuti i opaliti.
To su likovi koji nose ožiljke i traume, nesavršeni ljudi od krvi i mesa. Dvije godine prije "Nepomirljivih", Kevin Costner osvojit će Oscara za još jednu revizionsitičku priču o Divljem zapadu pod nazivom "Ples s vukovima", no Eastwood će biti taj koji će od mlađahnog manekena špageti vesterna izrasti u ozbiljnog, zrelog kritičara i preispitivača, kako žanra tako i američkog odnosa prema prošlosti i sadašnjosti i taj će pristup zadržati više-manje do danas.
Nikad on neće dovesti u pitanje svoje domoljublje (čak će ga i naglasiti u "Snajperistu") niti skrenuti s političke linije pa će tako, unatoč svim sanducima streljiva koje je potrošio u filmovima, ostati zagovornik kontrole oružja u SAD-u.
No, da se sa ozbiljnih tema i priče o obećanoj zemlji preko velike bare ipak vratimo na stari kontinent i krasnu nam Istru koju je ovaj veliki sineast posjetio 1970. kao predvodnik zvjezdane filmske ekipe ratne komedije "Kelly's heroes" prevođenog u nas kao "Zlato za odvažne". Arhitektura i prirodno okruženje srednje Istre, pogotovo Vižinade, poslužile su kao odličan filmski surogat za francuski Clermont u kojem se radnja zbiva za vrijeme Drugog svjetskog rata.
Prije četiri godine, Kyle Eastwood, jedan od njegovih sinova nastupio je sa svojim bendom u Rovinju, u sklopu Međunarodnog festivala filmske glazbe i zvuka.
Od kauboja, ratnika i policajca preko pokoje komedije i drame, Eastwood se u svojih 90 godina čvrsto urezao u popularnu kulturu, ne samo kao glumac, redatelj, producent... nego i kao svojevrsna pop kulturna ikona. Nakon "Nepomirljivih" Eastwood će drugi put trijumfirati 2004. kada će mu za film "Djevojka od milijun dolara" opet pripasti Oscari za najbolji film i redatelja, a njegovi filmovi redovito se pojavljuju u utrci za ovu najprestižniju nagradu, pa je tako Eastwood i na zadnjoj dodjeli imao svog konja za trku u filmu "Richard Jewell" kojeg je režirao, a koji je nominiran u kategoriji najbolje sporedne glumice.
Nije, ipak, sve što je Eastwood bio dotaknuo postalo zlato. Bilo je tu i promašaja poput "Paint your wagon". Svatko ima pravo na grešku, no s obzirom na količinu kvalitetnih filmova koje je snimio, Eastwoodu se štošta može oprostiti. Najvažnije je da, unatoč godinama i desetljećima iza sebe, on se i dalje ne planira povući u mirovinu.