GALERIJA FONTICUS

U Grožnjanu izlažu Zlata Tomljenović, Željko Bobanović i Katja Restović: Osobna spoznaja stanja civilizacije uz propitivanje odnosa prema realnosti

| Autor: Luka JELAVIĆ

Kustos galerije Fonticus Eugen Borkovsky pripremio je video prezentaciju novih likovnih projekata. Na popularnom Youtube kanalu do 22. svibnja može se pogledati predstavljanje samostalne izložbe riječke umjetnice Zlate Tomljenović i likovnog projekta s video radom istarskog umjetnika Željka Bobanovića (Don Bobo) te video rada Katje Restović* Moguć je i posjet galeriji 15., 22. i 29. svibnja ali uz pridržavanje posebnih preporuka

U vrijeme mnogih zabrana i ograničenja Gradska galerija Fonticus nastavlja svoju aktivnost koristeći modernu tehnologiju i sredstva komunikacije, pa je tako kustos galerije Eugen Borkovsky pripremio video prezentaciju dvaju novih likovnih projekata. Tako se do 29. svibnja na popularnom Youtube kanalu može pogledati predstavljanje samostalne izložbe riječke umjetnice Zlate Tomljenović, likovnog projekta s video radom istarskog umjetnika Željka Bobanovića (Don Bobo), te video rada likovne umjetnice iz Poreča Katje Restović. S obzirom na aktualne preporuke i ograničenja okupljanja, predstavljanje ovih likovnih projekta bit će moguće pogledati i uživo 15., 22. i 29. svibnja u galeriji Fonticus, uvijek u 20 sati.

Ta tri datuma posjet izložbama bit će organiziran na način da će se formirati supine posjetitelja, a prema preporukama o dozvoljenom broju, koje će na propisanoj distanci moći čuti osvrte na radove i pogledati izložbe. Eugen Borkovsky, voditelj Fonticusa kaže da bi bilo dobro da se posjetitelji jave prije planiranog posjeta kako bi se dogovorili termini i organizirale skupine. Ukoliko u međuvremenu dođe do promjena utvrđenih mjera, posjetitelji će o tome biti obaviješteni.

Prostori stanja

Zlata Tomljenović se ovom prigodom u Fonticusu predstavlja serijom fotografija pod nazivom "Prostori stanja". Njene fotografije predstavljaju seriju bilješki kroz koje autorica propituje neko arhitektonsko zdanje. Ljudi na fotografijama nema, ali naslućuju se opremom interijera i naznakama eksterijera. Evidentno se radi o prostorima neke institucije, što se uočava kroz staklene barijere. Sve scene kao da nude dojam osamljenosti. Tek na jednom radu se pojavljuje ljudska figura.

- Na svim radovima ponuđeno je prepoznavanje motiva. Umjetnica integrira elemente čiji smisao usklađuje osobnim promišljanjem pa se pred nama nižu simbolične situacije koje moramo iščitavati poput holograma. Njen bi se projekt mogao tumačiti interesom za likovni izraz koji prestaje biti samo podražavanje realnog. Iznenađujuće, sve predstavljene vizure odišu iskrenošću. Ona uspijeva, nakon prvih senzacija, koncentrirati pogled i kameru na doživljeno, ne upadajući u rutinu. Usvojeni kanon tek u postavu namjerno remeti nizom, nizovima, diptisima ili triptisima. Oni nude naoko slične, ali energetski snažno nabijene scene. Ovime od promatrača traži promišljanje, uživljavanje ili podsjećanje na njegove impresije u istom vremenu i prostoru. Danas, u realnosti, kratko vrijeme nakon izvedbe ovih bilješki svjetlom, pokazuje se umjetničin senzibilitet na rubu vidovitosti. Uslijed mogućeg, ali nevidljivog neprijatelja, virusa, ispražnjeni su svi javni prostori. Vrlo je vjerojatno da danas, uslijed zabrana kretanja, ti prostori izgledaju kao poslije radnog vremena, kao na ovim fotografijama. Svakako, dramatičnost kadrova pripada umjetničinoj osobnoj spoznaji stanja civilizacije, prenosi u prezentaciji Eugen Borkovsky o radovima Zlate Tomljenović.

Riječ je o umjetnici koja je nakon studija u Rijeci magistrirala restauraciju i konzervaciju, a potom doktorirala likovnu pedagogiju na Pedagoškom fakultetu u Ljubljani. Bavi se slikarstvom, trodimenzionalnim oblikovanjem, fotografijom, keramikom te likovno - pedagoškim radom. Vodi likovne radionice za djecu i odrasle, a dugogodišnja je voditeljica keramičarske radionice za učenike u sklopu Male glagoljaške akademije u Roču.

Alkemija tijeka

Željko Bobanović Don Bobo djeluje kroz svoj studio "D13" u Višnjanu, a u galeriji Fonticus predstavio je likovni projekt s video radom Philosophia Perennis, s podnaslovom "Alkemija tijeka". Radi se o višeslojnom i zahtjevnom projektu, a posjetitelju se nudi u dva dijela. U jednom je, na zidovima galerije, razbijeno zrcalo uz printane sekvence iz video rada. Drugi dio prezentacije je video projekcija. Tako su u postavu ponuđene dvije vrste pregleda, percepcije rada. Izloženi otisci ključnih scena iz videa i razbijeno zrcalo letimičniji je prikaz promišljanja autora. Pregled cijelog video rada zahtijeva koncentraciju i udubljivanje. Promatrač, smješten u višekratne refleksije razbijenog zrcala, daje dodatni smisao radu, a umjetnik tim imaginarnim proširivanjem prostora propituje odnos između umjetničkog rada, galerijskog prostora, autora i promatrača.

Dojmljiv video uradak počinje prikazom praznog ožbukanog zida i meditativnom melodijskom linijom, koji su uvod u slijed scena. Osoba ispred ogledala, autor ovog rada, malo se pomiče, tek onoliko koliko se tijelo miče disanjem. Čini se da je zrcalo zarobilo trenutke koji nisu daleki momentu u kojem nalazimo aktera. Tren se pokazuje kao slika. Svi elementi sugeriraju ideju meditacije.

- Radnja se nastavlja smjenjivanjem, a sasvim polagano nestaje obličje osobe u zrcalu. Kao da se stapa s pozadinom. Poput uspomene koja blijedi u sjećanju. Autor kao da želi iskazati potpuni otklon od vidljivosti htjevši svjedočiti vječno, a ne samo vidljivo postojanje. Kad zrcalna slika lica nestane, ostaje akter okrenut leđima i slika kamere. Čini se kao da se umjetnik pozdravlja, najprije sa svojim Ja, distanciranjem od svoje pojavnosti u materijalnom, socijalnim odnosima intoniranom svijetu, piše, uz ostalo o ovom projektu Eugen Borkovsky te zaključuje: "Bobanović nudi materijal za udubljivanje, bez obzira što se i osobno pojavljuje u sekvencama rada. On ne plasira sebe kao nadčovjeka, uostalom, on, njegov lik nestaje prije kamere. Asociran je problem osobne važnosti, umišljenosti ili zapostavljenosti. Iako ostaje pitanje jesu li ogledalo ili video-snimka projekcija nečijeg fizičkog izgleda ili su također i projekcija duše, ovaj nas rad mami ka spoznaji koja odražava princip jedinstva svega postojećeg u prirodi."

Poljubac kao "Želja"

U Galeriji Fonticus predstavljen je i video rad poznate hrvatske redateljice glazbenih video spotova, kratkih i dokumentarnih filmova Katje Restović pod nazivom "Želja". U ovom svom radu autorica problematizira temu poljupca, ljubljenja uopće, posebno u ovo vrijeme gotovo zabrana takvog kontakta među ljudima. Autorica na ekranu nudi niz asocijativnih scena uz naglašenu uporabu montaže. Jednostavnim postupkom ona sklapa snimke ljudi koji se strasno ljube. Sve sekvence nude aspekt koji naginje erotskom.

- Pred nama je niz dodira koji uključuju blizinu i sklonost, želju obje osobe. Video nudi radnju svedenu na opetovanje scena sličnog sadržaja. Po navici očekujemo nastavak događanja, ali autorica nas stalno vraća na početak. Koloristički monokromni kadrovi filma daju dojam vremenitosti, kao da su se akteri ljubili samo nekada davno. Ideja se nizanjem, transformira u poruku. Ako smo iskreni, realno je da svi volimo događanja čije kratke sekvence bivaju sastavnice ovog rada. U ovom videu, na neki se način, dogodio krug ili bar zakrivljena linija osobnog propitivanja realnog stanja trenutka, zapisao je kustos galerije Eugen Borkovsky o novom uratku Katje Restović koja je poznata i kao spisateljica, montažerka i fotografkinja.

Ova umjetnica zadnjih godina aktivno radi na kratkim i dokumentarnim formatima za američko i europsko tržište, priprema i svoj prvi cjelovečernji film "Vrata iskupljenja", te završava svoj četvrti roman istog naslova.

Osim što će u tri termina njen video "Želja" biti predstavljen uživo u galeriji, video rad se može pogledati i na platformi vimeo.com.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter