(Hina/EPA)
Natjecateljski program festivala 25 FPS, koji će se krajem rujna održati u Zagrebu i Rijeci, donosi 29 filmova iz svih krajeva svijeta.
Ovogodišnje, 16. izdanje tog međunarodnog festivala eksperimentalnog filma i videa održat će se od 24. do 27. rujna u Kinu SC-a u Zagrebu te 29. i 30. rujna u Art kinu u Rijeci.
Izabrani su filmovi velikog zempljopisnog raspona, od Argentine, Brazila i SAD-a, preko Austrije, Francuske i Velike Britanije pa sve do Australije, Južne Koreje i Hong Konga.
Organizatori otkrivaju kako selekcija nudi presjek recentne produkcije avangardnog, eksperimentalnog i inovativnog filma, među kojima je i nekoliko intrigantnih medijskih hibrida te naslovi koji kritički istražuju umjetnost.
Mnogi su autori iskoristili su estetske, komunikacijske i pripovjedne mogućnosti novih medija u artikuliranju osobnih i društveno relevantnih tema.
Južnokorejska autorica Kyunwong Song u filmu "Jesa" koristi razgovor mobilnim telefonom kao podlogu za duhovit kulinarsko-animirani performans, a američko-indijski autor Suneil Sanzgiri u "Kod kuće, ali ne doma" posegnuo je za grafičkim mogućnostima Skypea i interneta kao arhive kako bi promislio koncepte domovine, nacije i nacionalizma.
Austrijski film "Kako nestati" vodi gledatelje u računalno animirani krajolik videoigre Battlefield V, gdje je redateljski tim Total Refusa stvorio intirgantan, akcijom nabijeni esej o dezerterstvu i pacifizmu.
Tu je i nekoliko analiza umjetnosti kao tržišnog i ekonomskog koncepta: "Iz moje pustinje" njemačke redateljice Venete Androve crnohumorna je računalno animirana analiza sprege kapitalizma i tržišta umjetnina, "Shanzhài ekrani" francuskog redatelja Paula Heintza opisuje se kao "sjajan portret kineskih majstora u stvaranju likovnih krivotvorina",.
Austrijanka Claudia Larcher u "Lomljenu Miesa" prikazuje arhitektonske koncepte Miesa van der Rohea kroz medije fotografije i računalne animacije.
Klasični filmski eksperimenti: strukturalni i materijalni film
Od klasičnih materijalnih i strukturalnih filmova tu su "Amarilis", studija britanske autorice Jayne Parker kojim autorica istražuje teksture, oblike i boju cvijeta iz naslova, "Još radikalnije" francuskog autora Stefana Canape, svojevrsno punk-rock uranjanje u emulziju analogne vrpce, te "Thorax" Austrijanca Sigfrieda A. Fruhaufa, najavljen kao "psihodelična, treperava posveta srcu koje kuca u središtu filmskog iskustva."
Neki od naslova pokazuju dijalog sa studijskim Hollywoodom i njegovim žanrovima - britanski autor Ben Rivers u filmu "Onda pogledaj dolje" vizualno fascinanto spaja gramatiku etnografskog filma i znanstvene fantastike, dok Austrijanac Rainer Kohlberger u svome "There must be some kind of way out of here" koristi snimke hollywoodskih filmova katastrofe iz 1990-ih.
Tri hrvatska filma u konkurenciji
U natjecateljskom programu bit će prikazana i tri hrvatska filma.
Nakon performansa izvedenih na tom zagrebačkom festivalu, vraća se nizozemski audiovizualni trio Telcosystems i predstavlja novim radom, nastalim u produkciji Bonobostudija.
Riječ je o TESTFILM #1, projektu koji se iz istraživanja kinoprikazivačkog i distribucijskog formata DCP razvio u pronicljiv i subverzivan filmski esej o tržišnom paradoksu u kojem se trenutačno nalazi filmska zajednica, ističe se.
Marko Tadić predstavit će se "Događajem za zaboraviti", u kojem je postupcima animacije oživio fotografske arhive dvojice umjetnika, pronađene na jednom zagrebačkom buvljaku.
Istraživanjem prošlosti bavi se i Renata Poljak, čiji se "Porvenir" opisuje kao atmosferično i enigmatično istraživanje migrantskih puteva i vlastite obiteljske povijesti.
Među regionalnim imenima organizatori izdvajaju Milicu Jovčić, srpsku autoricu s njemačkom adresom, koja je u svome filmu "Cleaning" spojila nađene obiteljske snimke, materijalni film i vojvođansku neoavangardu u melankoličnu minijaturu o predodređenosti i ženskom iskustvu.
Filmovi u konkurenciji natječu se za tri jednako vrijedna Grand Prixa, o kojima će odlučiti tročlani žiri - Davor Sanvincenti, Randa Maroufi i Maria Palacios Cruz.
Natječu se i za nagradu Žirija kritike, koji ove godine čine Luka Antonina, Ana Kutleša i Dina Pokrajac, te za Nagradu publike o kojoj odlučuju posjetitelji festivala glasanjem nakon svake projekcije.
Ulaz na sve projekcije su besplatne.