Kao umjetnica, već sam dugo fascinirana poviješću i kulturom tijela svojega djetinjstva, "fiskulturom", sletovima, pionirima, omladincima, Danima mladosti i štafetama, kaže Lara Ritoša Roberts
Iz video instalacije "Obruč"
U formatu samostalne izložbe, prvi dio projekta "Tragovima fantomskih koraka" vizualne umjetnice Lare Ritoša Roberts, predstavlja se od danas do 17. siječnja iduće godine u prostorima Muzeja suvremene umjetnosti Istre.
Umjetnica odrasla u Puli, od 1994. s londonskom adresom, kroz ovaj projekt istražuje, propituje, tematizira i predstavlja isprepletene odnose povijesti i kulture tijela, ali i osobne i kolektivne memorije, uspostavljajući, kako sama kaže, dijalog s ruševinama komunističkog nasljeđa Europe koja je postala srž njene interdisciplinarne umjetničke prakse duge gotovo dva desetljeća.
Posljednja suradnja MSUI-a s umjetnicom, podsjeća ravnateljica Ketrin Miličević Mjošek zabilježena je prije dvije godine u programu Noći Muzeja, koji je tada posjetilo gotovo dvije tisuće posjetitelja i čija je centralna tema bila posvećena izložbi naziva "Tijelom i umom / O performansu u Istri", kada je ujedno Larin performans "Yugo Yoga" izveden u tri termina uz sudjelovanje Gordane Trajković i Tine Širec Džodan te mnogobrojne publike.
Ovog puta riječ je o prvom samostalnom predstavljanju umjetnice u prostorima Muzeja suvremene umjetnosti Istre, a projekt koji je nastao za ovu prigodu koncipiran je kroz dva formata, od kojih će se sljedeći održati u rujnu 2021. godine.
Izložbu čine digitalizirani i iznova interpretirani fragmenti iz autoričine osobne arhive (fotografije, novinski članci), uvid u njene ranije radove, ali i kolaž audio - vizualne arhivske građe, zatim dva rada koja su producirana za ovu prigodu "Koraci" i "Obruč" (2020.), a kojima umjetnica rekonstruira izvorne sletske koreografije iz 1947. godine. Obje video instalacije snimljene su u prostorima londonskog Tate Moderna, a možemo ih sagledati u kategoriji eksperimentalnog digitalnog videa, odnosno dokumentarno - plesnog hibrida, a tu su autoričine zvučne instalacije.
Sama autorica Lara Ritoša Roberts o svom projektu kaže: "Mislim da je povijest beskonačan izvor, bogati rudnik iz kojega možemo crpiti bezbrojne priče, značenja i istine... Ukopane u našim tijelima, nalaze se sve generacije prije nas... svi ti ljudi, sva ta vremena, sve te sudbine... Svatko od nas je dišuća - živuća - utjelovljena - jedinstvena - povijest."
- Naša je "tjelesnost" stoga svojevrsna montaža uvjetovana mnogim društvenim i psihološkim elementima koje upijamo ne samo od obitelji i bližnjih nego i od društva kojemu pripadamo. Kao umjetnica, već sam dugo fascinirana poviješću i kulturom tijela svojega djetinjstva... "fiskulturom", sletovima, pionirima, omladincima, Danima mladosti i štafetama, radnim akcijama, udarnicima, marševima na Učku i Putovima istarskih partizana, izviđačkim natjecanjima u signalizaciji i orijentaciji, logorovanjima, krosovima u Šijanskoj šumi i utrkom Uljanika, vježbama "Ništa nas ne smije iznenaditi" (NNNI)... svim radosnim trenucima naše zajedničke priče, no neminovno i sjenom koju baca režim pod kojim smo odrastali. Paradoksalno, kako starim i kako tijelo mojega djetinjstva odlazi sve dalje prema zaboravu, to mi se tijelo čini sve prisutnije i sve ga više želim razumjeti i doživjeti, veli umjetnica.
- Interakcijom s audiovizualnom arhivom Povijesnog i pomorskog muzeja Istre, Pulske filmske tvornice, Hrvatskog državnog arhiva te osobnim fotografijama i sjećanjima, cilj mi je u ovoj uvodnoj fazi izložbe "Tragovima fantomskih koraka" uvesti publiku u priču jednog od naših povijesnih tijela i postaviti pitanje parafraziranom rečenicom L. P. Hartleyja: "Je li prošlost zaista strana zemlja u kojoj se stvari rade drukčije?", zaključuje Lara Ritoša Roberts.
Diplomirala je mim i scenski pokret na Ecole De Mime Corporel Dramatique (1998.), kiparstvo pri Camberwell College of Art (2004.) te magistrirala umjetnost na Central Saint Martins School of Art and Design (2007.). Ona 2007. osniva Performans Klub Fiskulturnik, projekt inspiriran tjelesnom i vizualnom kulturom bivših komunističkih zemalja Europe, nadahnut idejom 'Novog čovjeka' - Fiskulturnika.