Proglašenje pobjednika povratničke Grisije, likovne izložbe pod vedrim nebom, koja je nakon šest godina neodržavanja ponovno, i to sada četvrte kolovoške nedjelje uprizorila u istoimenoj ulici Rovinja, izazvalo je veliko zanimanje ne samo umjetnika, već i mnogobrojne publike koja se tijekom čitavog dana prošetavala, družila, dogovarala i razgledavala izložena djela od, kako saznajemo, čak 119 prijavljenih autora.
Vilma Bartolić i pobjednici (Snimila Nina Orlović Radić)
Veliki broj prijavljenih autora osim što je razveselio posjetitelje i povratio nekadašnji sjaj najveće likovne izložbe na Mediteranu, iziskivao je i zahtjevan posao za ocjenjivačku komisiju koja je bila u sastavu povjesničari umjetnosti - Mladen Lucić i Sabina Salamon te Elizabeta Rogović, kustosica Muzeja grada Rovinja. Međutim, po riječima ravnateljice Muzeja grada Rovinja, Vilme Bartolić, stručna komisija u svojoj odluci o proglašenju pobjedničkog rada bila je jednoglasna.
Prva Nagrada Grisije 2025. koja ostaje u fundusu Muzeja (5000 eura koje je osigurao Grad Rovinj) pripala je konceptualnoj i multimedijalnoj umjetnici Dragani Sapanjoš za rad "You can (not) redo". Drugu Nagradu osvojio je domaći umjetnik i jedan od sada već doajena Grisije, Branko Kolarić (dvije tisuće eura/sponzor Maistra), treću Vedran Ružić kojem je uručena nagrada Valalte u iznosu od tisuću eura, dok je četvrto mjesto zauzeo Vladimir Tomić Mosk (800 eura nagrada tvrtke Esel).
Mark Šircel, Siniša Majkus, drugonagrađeni Branko Kolarić te Davor Rapajić (Snimila Nina Orlović Radić)
Na svečanosti uručivanja nagrada ravnateljica Muzeja grada Rovinja, Vilma Bartolić nije mogla prikriti ponos i zadovoljstvo izborom nagrađenih radova. Međutim, poseban osvrt dala je na prvonagrađeni rad "You can (not) redo".
- Prva nagrada ide, a meni je to vrlo drago reći, jednoj umjetnici. Ne mogu se oduprijeti, a da ne kažem da je to jako važno. Naime, kada gledamo statistike u hrvatskim muzejima su umjetnice jako loše zastupljene u odnosu na umjetnike. Po statistikama, dakle, u hrvatskim muzejima ima samo deset do petnaest posto umjetnica, tako da mislim da muzeji itekako trebaju podržavati stvaralaštvo žena, rekla je u uvodnoj riječi Bartolić, i naravno, privukla veliki aplauz i odobravanje publike.
Rad Marka Šircela (Snimila Nina Orlović Radić)
- Dakle, Nagradu je dobila jedna multimedijalna umjetnica koja je svoj rad izložila u jednom manje vidljivom dijelu Ulice, da ne kažem zapučku Grisije. Međutim, kvaliteta, sadržaj i poruka izloženog nije promaknula "oku žirija". U pitanju je domaća umjetnica koja djeluje u Istri i šire. Njezino je ime Dragana Sapanjoš a rad se zove "You can (not) redo", obznanila je Bartolić uz objašnjenje kako je riječ o instalaciji koja se sastoji od skulpture i jednog video rada.
(Snimila Nina Orlović Radić)
- Riječ je o instalaciji koja se sastoji od skulpture i jednog video rada koji je nastao između 2024. i 2025. godine. Skulptura predstavlja jednu kokicu - pop corn (onu koju jedemo kada idemo u kino), izrađenu od poliuretana i optočenu s listićima zlata i od jednog video rada - performansa kojeg je umjetnica izvela u pulskom Uljaniku.
(Snimila Nina Orlović Radić)
- Dragana se u ovom radu bavi tematikom zabave i njezinog utjecajem na suvremeni život. Isto tako, kritizira masovne medije i jednu uljepšanu sliku stvarnosti koju masovni mediji daju/odašiljaju u svijet, rekla je na svečanosti uručivanja nagrada Grisije 2025., Vilma Bartolić, dodavši i kako upravo ovakvim manifestacijama kakva je i Grisija, Rovinj i njegovi građani danas imaju vrijedan o bogat muzejski fundus.
Odmah po proglašenju laureata autoricu prvonagrađenog rada pitali smo za prve dojmove, odnosno što njoj kao umjetnici znači nagrada Grisije?
- Jedna nagrada institucije mislim da svakom umjetniku uvijek znači jako puno, pogotovo ako je umjetnik žena... (smijeh). Iskreno, mene je za dolazak na Grisiju motivirala kvaliteta žirija i kvaliteta nagrada. Naime, ja nisam jako sentimentalni tip, i vjerojatno svu svoju sentimentalnost iskrcam u radu nakon kojeg sam dosta racio. Smatram, naime, da ako dvadeset godina učiš, želiš i biti nagrađena za svoj rad i težiš k tome da te vrednuju ljudi iz faha, kaže autorica uz dodatak (koji nije željela da napišemo, a to radimo usprkos tome), da je vrijeme da ljudi napokon shvate da ovo nije hobi, već "full time job".
Prvonagrađena Dragana Sapanjoš sa svojim radom (Snimila Nina Orlović Radić)
- Ovaj se "posao" radi 24/7 i u njega je utkano sve ono što osjetiš, čuješ i vidiš - od politike, gospodarstva, ljudi, socijalne dimenzije, vlastite osobnost... sve to povezuješ i pretačeš u svoj jezik, interpretiraš i daješ mu drugo značenje kroz objekt ili bilo koju drugu umjetničku formu. Želim reći da nije riječ o hobiju... Hobi su značke..., kaže Dragana Sapanjoš, koja će u listopadu, u Novoj Gorici koja je u 2025. godini proglašena Europskom prijestolnicom kulture predstaviti s ovom instalacijom.
Sapanjoš je rođena u Kopru. Studirala je na Accademia di Belle Arti di Venezia, u klasi prof. Eugenia Commencinia, a studij slikarstva završila je na Accademia di Belle Arti di Brera, Milano u klasi prof. Diega Esposita. Dobitnica je brojnih nagrada, rezidencijalnih programa i stipendija kao što su Corso superiore di arti visive Antonio Ratti, VIR Viarafirni in residence, ACACIA stipendija, Moroso award for contemporary art, Futura PRAHA, Triennale hrvatskog kiparstva. Živi i radi u Milanu do 2012. godine, nakon čega se vraća u rodni Novigrad gdje živi i radi.