NA DANAŠNJI DAN 27. RUJNA 1981.

TOČNO 40 GODINA OD OTVORENJA: KROZ TUNEL UČKU DOSAD PROŠLO 80 MILIJUNA VOZILA! Nije se dogodila nijedna nesreća s poginulima

Naravno da su za to zaslužni svi radnici angažirani na održavanju i pružanju mjera sigurnosti, ali taj podatak govori i o tome koliko je tunel bio kvalitetno koncipiran, projektiran i realiziran, poručio je Christian Santaleza, direktor Bina Istre - upravljanje i održavanje

| Autor: Anđelo DAGOSTIN
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


Prije točno 40 godina, 27. rujna u 12 sati i 15 minuta, svečano je pušten u promet tunel Učka. U tom su trenutku odjeknule sirene i crkvena zvona diljem Istre. "Kroz Učku u budućnost", najavio je Glas Istre na naslovnici dvobroja uoči otvaranja tunela. "Veličanstveno. Počinje nova faza razvoja Istre", piše u velikom foto-izvještaju s otvorenja kojem je Glas Istre posvetio pet stranica. San mnogih generacija o prometnom povezivanju Istre i ostalih krajeva Hrvatske postao je stvarnost. Zajedno s tunelom otvorene su i prilazne ceste do Matulja i Lupoglava.

Bilo je to veliko narodno slavlje koje se pripremalo mjesecima. Osvanuo je topao i vedar jesenji dan. Od ranog jutra pristizale su kolone autobusa i automobila s istarske i riječke strane. Na velikom platou i okolnim brežuljcima okupila se gomila ljudi željnih da dožive trenutak puštanja u promet grandioznog objekta koji će znatno olakšati promet, a za neke će krajeve značiti i sam život. Na platou ispred zgrade tunela upriličen je narodni zbor na koji je stiglo oko 15 tisuća "radnih ljudi i građana naše regije" i njihovih gostiju iz cijele zemlje. Sa skupa su tim riječima izvještavali novinari Glasa Istre Tihomir Staničić, Danijel Načinović i Selvina Benić, a fotografijama je sve ovjekovječio Neven Lazarević.

Druga cijev

Nepuna četiri desetljeća kasnije, u prosincu 2020., počeli su radovi na izgradnji druge tunelske cijevi s dvije trake dugačke 5,6, odnosno s galerijama oko sedam kilometara. Dogodilo se to nešto prije nego što je završena izgradnja punog profila autoceste Cerovlje - tunel Učka, koja je pak dovršena četiri mjeseca prije roka. To je omogućilo da se ubrzanim tempom započne izgradnja druge cijevi te da se većinu podizvođača i radnika preusmjeri na novo gradilište.

(Snimio Milivoj Mijošek)

- Ponosni smo na to da za izvođače nismo angažirali međunarodne tvrtke, već domaću operativu. Nositelj radova je francuska građevinska tvrtka Bouygues koja je angažirala određeni broj inženjera, ali svi radnici i građevinski kooperanti su iz naše regije i ostatka Hrvatske. Trenutno je angažirano 150 radnika, a u špici će ih na gradilištu tunela biti oko 400. Rok za izgradnju je 42 mjeseca. Proboj tunela očekujemo u sljedeće dvije godine. "Napali" smo ga s obje strane, i s istarske i s kvarnerske, pa unutar nove cijevi imamo dva do četiri miniranja dnevno sa svake strane. Sve ovisi o terenu i specifičnosti materijala, te potencijalnim kavernama na koje bismo moglo naići. Radi se u tri smjene, kontinuirano 24 sata. Tim ritmom očekujemo da će se s obje strane dnevno probiti 10 metara tunela, dakle 20 metara tunela dnevno. Do sada smo imali testna miniranja, a sada smo već dosegli planiranu brzinu, kaže Christian Santaleza, direktor Bina Istre - upravljanje i održavanje.

(Snimio Milivoj Mijošek)

Najavio je da će dvije godine biti "osjetljivo", jer će izvođači imati samo godinu dana za cjelokupno opremanje, a ono je dosta kompleksno. Traže se vrlo visoke sigurnosne norme prometovanja prema EU regulativi.

- Svakako imamo veliku moralnu obavezu da zadržimo visoku razinu sigurnosti koju smo postigli u ovih 40 godina, jer je u četiri desetljeća kroz tunel prošlo više od 80 milijuna vozila bez ijedne teške nesreće, odnosno smrtnog slučaja. Naravno da su za to zaslužni svi radnici angažirani na održavanju i pružanju mjera sigurnosti, ali taj podatak govori i o tome koliko je tunel bio kvalitetno koncipiran, projektiran i realiziran. Nikad nismo imali nekakvu havariju ili veći problem u tih 40 godina, ustvrdio je Santaleza.

Minimalni zastoji

Promet će se tijekom radova idućih godina odvijati neometano, koliko to radovi i sigurnosni uvjeti budu dozvoljavali.

- Bit će kratkotrajnih zatvaranja zbog miniranja, ali javnost će biti na vrijeme obaviještena, kazao je Santaleza, te napomenuo da zatvaranja sada traju i manje od deset minuta, ali bit će nešto duža kada se budu gradile galerije. Naime, na gradilištu će, zbog sigurnosnih razloga, odnosno evakuacije u slučaju incidenta, biti potrebno paralelno graditi više od 20 spojnih tunela, galerija, koji će spajati dvije cijevi tunela.

- Ukupna dužina novog tunela s galerijama bit će više od sedam kilometara. Popratni radovi u vidu prilaznih cesta i popravaka su većim dijelom završeni, a od većih zahvata preostalo je još dovršiti 2,5 kilometara autoceste od tunela Učka prema Lupoglavu, što uključuje izgradnju novog čvora Vranja, koji će se nalaziti na razdaljini od 1,5 kilometara od sadašnjeg tunela. Stari čvor Vranja bit će eliminiran. U ovoj fazi još preostaje 500 metara autoceste s kvarnerske strane, gdje će u suradnji s partnerom INA-om biti izgrađeno veliko odmorište s panoramskim pogledom na Kvarner. Odmorište Rebri kod Boruta praktički je dovršeno, ali se čeka da INA ondje u roku od nekoliko mjeseci sagradi benzinsku postaju, najavio je Santaleza.

Spajanje Ipsilona s riječkom obilaznicom

- Trenutno projektiramo dionicu autoceste tunel Učka - Matulji dugačku 11 kilometara, praktički spoj s riječkom obilaznicom. Nadamo se da ćemo za godinu i pol uspjeti završiti svu projektnu dokumentaciju, dobiti sve potrebne dozvole, i s tehničkog aspekta biti spremni započeti radove na toj preostaloj dionici Istarskog ipsilona. Na taj način praktički putovanje od Pule do Zagreba trajat će manje od dva i pol sata, zaključio je direktor Santaleza.

(Snimio Milivoj Mijošek)

OPĆENARODNA FEŠTA Roženice, fanfare i zborovi… Tunel otvorio član Predsjedništva SFRJ Vidoje Žarković

Tog 27. rujna 1981. godine točno u 11 sati roženice i fanfare najavile su početak svečanosti, a 14 združenih pjevačkih zborova otpjevali su jugoslavensku i hrvatsku himnu. Simboličnim presijecanjem vrpce tunel je otvorio član predsjedništva tadašnje SFRJ Vidoje Žarković.

Tunel se gradio kreditom Riječke banke, radnim udjelom JNA i narodnim zajmom putem kojeg se prikupilo 4,98 posto sveukupne investicije. Premda nije bio velik iznos, zajam je bio svojevrstan plebiscit kroz koji se izrazila odlučnost ljudi da se izgradnja cestovnog tunela kroz Učku konačno realizira. Samo u Istri je bilo više od 50 tisuća upisnika zajma, a Istra je imala 49.900 zaposlenih. Dakle, svi su se htjeli uključiti u gradnju tunela.

Premda su pripreme trajale desetljeće, građevinarski dio je zgotovljena u 20 mjeseci. Probijen je 14. svibnja 1978. godine. Bio je to najveći tunel u tadašnjoj Jugoslaviji sa svojom dužinom od 5,07 kilometara i jedan od većih u tadašnjoj Europi.

Od sljedećeg dana, ponedjeljka 28. rujna u 6 sati, tunel je u redovnoj eksploataciji. Od toga je trenutka počelo naplaćivanje tunelarine po cijeni od 50 dinara za osobne automobile. Sve je bilo u pogonu, kamere, ventilacija, semafori i sva druga tehnika. Proradile su i naplatne kućice, po jedna sa svake strane tunela. Prvog dana do 15 sati iz oba pravca tunelom je prošlo 1.671 vozilo. Kakve su kvalitete tada bili automobili govori podatak da je čak pet vozača imalo problem, jer se njihovo vozilo trebalo šlepati iz tunela. Jedan vozač koji je radio na izgradnji tunela projurio je pored kućice misleće da naplata još nije počela. Naime, nekoliko dana prije svečanog otvaranja, od 23. rujna, tunel je bio u probnom pogonu. Brzina je tada bila ograničena na 50 kilometara na sat.

(Snimio Milivoj Mijošek)

Pri gradnji tunela vodilo se računa i o rezultatima istraživanja psihologa prema kojima se pokazalo da otvor tunela iz daljine kod vozača izaziva psihološki pritisak i pad koncentracije. Zato izlazi stoje u blagom zavoju u odnosu na središte tunela. Cijev je izvedena u padu od 0,4 posto od središta prema portalima da bi se osiguralo prirodno otjecanje vode i da strmina nagiba ne bi zahtijevala pojačani rad motora i povećanu koncentraciju ugljičnog monoksida.

Manji tuneli Zrinščak 1 i Zrinščak 2, kao i vijadukt, dobili su ime po Josipu Zrinščaku (Zrinšćaku) odnosno njegovoj obitelji nastanjenoj u blizini istarskog ulaza u tunel Zrinščak koji se proteže takoreći iznad kuće Zrinščakovih.

(Snimio Milivoj Mijošek)

Dan prije tunela otvoren je u Pazinu Spomen - dom, još jedan objekt u čast 40. godišnjice od ustanka i 38 godišnjice odluke o sjedinjenju Istre. Gradnja doma je počela 30. srpnja 1979. godine. U znak sjećanja na Josipa Broza ispred Spomen-doma zasađeno je 88 stabala. Na pročelju komandne zgrade tunela na Učki otkriven je spomen reljef zlatne plakete koja je dodijeljena drugu Titu u povodu probijanja tunela. U izvještajima se spominje da je Tito odmah po pripojenju Istre matici zemlji još 1949. godine najavio da će te godine vjerojatno početi bušenje tunela kroz Učku, da bi se i prometno spojila Istra s Opatijom, Rijekom i ostalim krajevima.

U petogodišnjem planu donesenom 1947. godine bila je predviđena izgradnja željezničke pruge Pazin - Raša - Rijeka. Pruga je izgrađena od Raše do Lupoglava, ali je povezivanje do Rijeke moralo biti odgođeno zbog političke i ekonomske situacije 50-tih godina. Tito je, naime, još pred kraj 40-tih godina odbio pomoć SAD-a, a s Rusima se posvađao, tako da je porušena Jugoslavija ostala sama na svijetu i bila na rubu gladi. Međutim, sljedeća generacija, trideset godina kasnije, prihvatila se gradnje tunela, i unatoč mnogim protivljenjima uspjela ga izgraditi.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter