ZRCALO VREMENA:

SPOR PROTIV RAZVRATNOG SVEĆENIKA JACOBUSA GOIE Motovunski župnik napasnik na ulici i u ispovjedaonici

| Autor: Priredio Robert BURŠIĆ
Ispovjedaonica, svetinja, koju se motovunski župnik Jacobus Goia, po riječima svjedoka, nije libio oskvrnuti

Ispovjedaonica, svetinja, koju se motovunski župnik Jacobus Goia, po riječima svjedoka, nije libio oskvrnuti


Više je svjedoka podrobno opisivalo razvratnost motovunskog župnika Goia: imao je svu silu ljubavnica, navaljivao na žene, pipao ih, mamio na blud, usto je kartao i išao u lov

 

U svećeničkim redovima Katoličke crkve uvijek je bilo problema s ćudoređem, odnosno održavanja celibata, seksualne apsistencije. U prošlosti, kao i danas, bilo je skandaloznih slučajeva. S takvim se jednim slučajem suočio apostolski vizitator Agostino Valiera, kada je 1580. godine posjetio župu Motovun.

Neprilično ponašanje župnika Jacobusa

O slučaju motovunskog svećenika Jacobusa Goie postoji opsežna dokumentacija. Kristina Stojšić opisala ga je u svom diplomskom radu "Slika Motovuna u 16. stoljeću s posebnim naglaskom na apostolsku vizitaciju Agostina Valiera" (Riječko sveučilište, Filozofski fakultet - Odsjek za povijest, Rijeka, 2015.). U pripremi ovoga teksta koristio sam se i njezinim tekstom. U Motovunu su se 3. siječnja 1580. godine sastali Taffeli de Taffelis, doktor obaju prava, civilnog i crkvenog,koji je bio zadužen za vođenje procesa protiv svećenika optuženih za inkontinenciju ili nesuzdržljivost te držanje ljubavnica, pa veronski notar, te apostolski vizitar, biskup Valier, kako bi ispitali slučaj župnika Jacobusa Goie. O Goii su Motovunljani i Motovunljanke svjedočile kao o svećeniku koji je išao u lov, kartao, imao ljubavnice te se „neprilično ponašao prigodom ispovijedi“. O ozbiljnosti kojom su optužbe shvaćene svjedoči više od 50 stranica zapisanih svjedočanstava svjedoka iz Motovuna i okolice. Ukupno dvanaest svjedoka. Ispitivanje bi počelo od opće poznatih podataka o župi do pitanja o glasinama o konkubinama i župnikovoj sklonosti igrama, lovu i razvratnom životu. Taffelusa je najviše zanimalo o kojim je ženama riječ, o kakvim je prijestupima bilo riječ te ponajviše kako je to puk doživljavao. Zanimljivo, iako postoje zapisi da je puk u nekim istarskim mjestima tolerirao konkubinat, motovunski puk nije bio voljan tolerirati postupke njihova župnika. Za što su sve optuživali dušobrižnika Jacobusa?

S Marinom iz Kaldira pio, jeo i spavao

Svjedoci kažu da o motovunskom župniku kruže glasine o tjelesnom nesuzdržavanju, odnosno o tjelesnoj nečistoći. Na upit s kojim je ženama osumnjičen da je imao odnose, navode Marinu iz Kaldira, s kojom je pio, jeo i spavao, s kojom je imao i dijete koje je umrlo, i s kojom je najduže živio, ženu Gia Fortunata, koju je dirao na ispovijedi, ženu službenika Gianetta, pa Gellu Cragnillu s kojom je imao dijete koje je odnešeno u neku crkvu u Poreču i tamo ostavljeno. Tu je bila i Katarina iz Buzeta, a na spolne odnose mamio je prostitutku Apolloniju i Venerandu. One su se žalile da im je dirao grudi i pokazivao „le cose vergognose“. Za grudi je dirao i Fortunatovu žena, Marinu, majku Giovu, ženu Giovannija, ženu Michela te Francheschinu, Venerandinu sestru. Ona se rodbini požalila da ju je jedne noći, dvije godine prije dolaska vizitatora u Motovun, župnik „uzeo na silu", pritisnuo uza zid kuće, dok je ona vikala da je pusti.

Katerina, kći Ivannisa Boiatija iz Motovuna, nije znala ništa o nepriličnom ponašanju na ispovijedi, ili o uskraćivanju svetih sakramenata pojedinim ženama. Kada je bila pitana što zna o zabranjivanju primanja sakramenata i prisiljavanje žena na tjelesne odnose obećanjima o njegovoj (župnikovoj) posebnoj moći odrješavanja grijeha, odgovorila je da je ona ta žena kojoj su zabranjeni sakramenti te da joj je svećenik rekao da ima tu ovlast po pismu iz Poreča dati joj pokoru. Tako je jedne večeri stajala tri sata ispred vratiju crkve s upaljenom svijećom. Kada je došao, htio ju je povesti u kuću da ga zadovolji što je ona odbila.   Vratar crkve Sv. Stjepana, Joannis Fortunatus, ispričao je slučaj Eufemije. Ležala je u njegovoj kući bolesna i župnik ju je došao posjetiti. On je svjedočio: "Bili smo prisutni moja žena i ja i sve smo čuli jer je bio blizu. A čuo sam i o navalama na druge žene, neki dan mi je rekao Girogio Ulissa da mu je dirao kćer tijekom ispovijedi, no ne znam joj ime".

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter