Veliki broj djece je samo čuo za šah, a samo mali broj zna ga igrati. Porazna je činjenica da su mobilne igrice preuzele primat nad svim društvenim igrama, uključujući i šah, koji je pao na margine. Kada smo započeli s uvođenjem šaha u škole, prvo se počelo s manjim sredinama koje nemaju šahovske klubove i udaljenije su od istih, što djeci, naravno, predstavlja problem redovitog treniranja.
Šah je jedna od najzanimljivijih i najstarijih društvenih igara, koja je dan danas popularna diljem svijeta, u svim slojevima društva, među starima i mladima. Iako ima onih koji zaziru od šaha smatrajući ga prekompliciranim, uvijek se o njemu govori s respektom i smatra se kraljicom svih igara. Točno porijeklo ove drevne igre i dalje je nepoznato, no po jednoj teoriji šah se rodio među budistima u Indiji. Prema budističkim načelima, rat i ubijanje, bez obzira na cilj zbog kojeg se to radi, predstavljaju zločin, pa se smatra da su Indijci izmislili šah kao zamjenu za rat, ali i rješavanje političkih nesuglasica.
Ono što sa sigurnošću možemo reći jest da su ga zasigurno popularizirali Perzijanci koji su mu i nadjenuli ime "šah" što znači "kralj", a izraz "šah-mat" je također perzijskog porijekla i znači "kralj je mrtav". Cilj igre i jest logičnim potezima i razmišljanjem o nekoliko koraka unaprijed matirati protivničkoga kralja.
Šah svakom djetetu
"Šah nas uči da ne gubimo glavu u lošoj situaciji i da uporno istražujemo mogućnosti kako da isplivamo iz teškoća. Izvjesne kvalitete razuma koje su neophodne u životu čovjeka mogu se steći igrajući šah", izrekao je poznati Benjamin Franklin, američki državnik, filozof, izumitelj, fizičar, ekonomist i književnik.
U naputku švicarskog grada Basela iz 1861. godine, upućenoj mjesnim vatrogascima, zapisano je da je vatrogascima na dežurstvu strogo zabranjeno igranje bilo kakvih igara osim šaha, jer za razliku od drugih igara koje mogu štetno djelovati za spremnost vatrogasaca na dežurstvu, šah utječe na jačanje volje i karaktera. Uz to je navedeno da šah utječe i na razvoj sposobnosti, snalažljivost i pronalaženje originalnih rješenja. Tako su vatrogasci u pauzi između požara počeli igrati šah.
Svih dobrobiti šaha svjestan je i Igor Milovac, predsjednik šahovskog saveza Istarske županije od 2016., međunarodni šahovski sudac s oko 400 odsuđenih natjecanja uključujući i ona na svjetskoj i europskoj razini, nosilac trenerske titule svjetske šahovske federacije FIDE, te urednik portala ŠahIstra. Nakon organizacije brojnih šahovskih turnira u Istarskoj županiji, Milovac je zadnje tri godine svim srcem posvećen jednom korisnom projektu koji, nažalost, još uvijek nije zaživio onako kako bi trebao.
- U šahu sam od svoje 12 godine, dakle već 35 godina. Od toga sam više od 15 godina sudac, a zadnjih deset godina i šahovski organizator. Šah sam naučio uz mog oca, koji ga je svakodnevno igrao sa prijateljima, a počeo sam se intenzivnije njime baviti od 12-te godine kroz šahovsku sekciju u školi. Šah mi je naprosto donio puno dobrih stvari u životu, smirenost, koncentraciju, unutarnje zadovoljstvo, stegu, prosudbu pri donošenju odluka, odlučnost i mnogo drugih koristi. Upravo zato to znanje prenosim i na svoju djecu, i smatram da bi puno dobroga mogao donijeti svoj djeci, pogotovo u današnje vrijeme kada su toliko okupirani tehnologijom, kaže Milovac.
Preuzimanjem Šahovskog saveza Istarske županije 2016. godine, Milovac je sam sebi kao glavnu aktivnost zadao provođenje projekta "Šah u škole". Njegova je zamisao da to bude izvannastavna aktivnost u trajanju od dva školska sata jednom tjedno. Glavni razlog što se odlučio na ovakav korak je bio premali broj djece u šahovskim klubovima i njihovo opadanje iz godine u godinu. Kako nitko nije dovodio djecu u šahovske klubove, barem ne u onolikom broju u kojem su bila prisutna ranijih godina, Milovac je odlučio šah dovesti u škole i upoznati što veći broj djece s osnovama igranja šaha, ali i svim dobrobitima koja dobivaju igranjem i izučavanjem šaha.
Deklaracija Europske Unije
- Veliki broj djece je samo čuo za šah, a samo mali broj zna ga igrati. Porazna je činjenica da su mobilne igrice preuzele primat nad svim društvenim igrama, uključujući i šah, koji je pao na margine.
Kada smo započeli s uvođenjem šaha u škole, prvo se počelo s manjim sredinama koje nemaju šahovske klubove i udaljenije su od istih, što djeci, naravno, predstavlja problem redovitog treniranja. Za sada se projekt provodi u suradnji sa školama i općinama koje su rado prihvatile suradnju u protekle tri školske godine, i kojima bih želio zahvaliti na ugodnoj suradnji i tome što su prepoznali dobrobiti uvođenja šaha u škole. To su Svetvinčenat, Juršići, Barban, Kanfanar, Vodnjan, Bale i Fažana. Od ove školske godine šah se provodi i na Pazinskom kolegiju, iako je u pitanju srednja škola. Neke škole, srećom, već imaju šahovske sekcije unutar škole, koje vode nastavnici, a općenito odaziv djece ovisi o broju učenika u školama, riješenosti školskog prijevoza, potpore ravnatelja i ponajviše roditelja, kaže Milovac.
S obzirom na broj škola u Istri, ovo je i dalje premaleni odaziv, a i sam Milovac kaže da se iznenadio što mu neke škole nikad nisu niti odgovorile na dopis, niti ga primile barem na informativni sastanak kako bi im predstavio projekt. Osim toga, navodi on, problemi u provođenju projekta javljaju se zbog nedovoljnog broja stručnog kadra, zbog jednosmjenskog rada škola i njihovoj satnici kojoj se prilagođavaju školski autobusi pa djeca ostaju bez prijevoza, kao i zbog pitanja plaćanja izvođača nastave i popratnih troškova, premda su to minimalni troškovi u koje su uključeni i materijali koji se dijele djeci. Pa ipak, svojom srčanošću i upornošću, Milovac nastavlja gurati ovaj projekt dalje.
- Pokretanjem šaha u školama dobilo se puno novih šahista i šahistica. Međutim, još je to daleko od ostvarenja svog pravog potencijala. Podučavanje programa Osnove šaha učenicima bi omogućilo harmoničan razvoj intelektualne, etičke, estetske i socijalne komponente osobnosti, razviti karakterne crte osobnosti kao što su upornost, točnost i strpljenje, razviti sposobnost imaginacije i stvaralaštva, postaviti temelje za daljnji rad na usavršavanju u šahu, te pružiti spoznaju da se i učenje može realizirati kroz igru. Šah je tisućljetna igra koja je zabavljala i kraljeve na dvorovima, i one najsiromašnije slojeve društva. Dovoljno je jednostavna da bude razbibriga i zabava, ali i dovoljno ozbiljna da joj poneki ljudi posvete čitav svoj život, što potvrđuje i indijska poslovica "Šah je igra u kojoj slon može plivati, a muha potonuti". Europska Unija donijela je 2012. godine Deklaraciju o uvođenju šaha u škole. Svjetska šahovska federacija FIDE tu materiju smatra najvišim prioritetom, a slijedom toga i Hrvatski šahovski savez. Nažalost, dok su mnoge druge zemlje EU to već odavno učinile, Hrvatska do dana današnjeg nije uvela šah u škole pa su županijski savezi i klubovi prepušteni sami sebi. Ovakva inicijativa EU ne čudi kad se zna koliko šahovska igra potiče kod mladih razvoj važnih životnih osobina kao što su upornost, strpljivost, koncentracija, odgovornost u donošenju odluka, strateško razmišljanje, prihvaćanje i analiza poraza, želja za nadmetanjem i niz drugih, poručuje Milovac.
I on je mišljenja da bi uvođenjem šaha u škole kao izvannastavne aktivnosti svi dobili jako puno. Šahovski savez IŽ može pomoći oko edukacije nastavnika koji bih vodili sekcije, oko nabavke opreme i literature šahovske i svega ostalog, napominje Milovac, a škole bi za djecu trebale samo osigurati prostor u kojem bi djeca, najbolje 6. i 7. sat, mogla vježbati i učiti šah. Milovac nam je priznao da mu ponekad bude jako teško pri srcu kada se u nekoj školi i pokrene ovaj projekt, ali se iduće godine, primjerice, ugasi zbog rasporeda.
- Najteže mi je zbog djece, jer ona jako brzo nauče i zavole šah. Poneki odustanu od njega zbog drugih obaveza i potrebe za učenjem, pa na kraju ostaju oni koji stvarno žele trenirati i igrati. Još i ako njima to onemogućite, to zaista bude srcedrapajuće, jer se ta djeca i kroz šah mogu itekako natjecateljski ostvariti. Bitna stavka u svemu ovome su roditelji. Ako djeca nemaju njihovu potporu, ništa od šaha, kao ni od bilo kojeg drugog sporta. Zbog svega navedenog, doista se nadam da će roditelji, sve škole, pa i drugi odgovorni u Istarskoj županiji, ipak malo promisliti o ovom projektu i da ćemo naći soluciju da se što više djece upozna s ovom kraljevskom strateškom igrom, poručuje Milovac.