ZRCALO VREMENA

Roberto Bartini, Riječanin, jedan od najpoznatijih konstruktora zrakoplova u Sovjetskom savezu. ODRŽAO ZAKLETVU DA ĆE CRVENI AVIONI LETJETI BRŽE OD CRNIH

Mladost je proveo u Rijeci i u Italiji, ali je trag kao konstruktor zrakoplova ostavio u Sovjetskom Savezu, dijeleći pozornicu s nekim legendarnim imenima u povijesti zrakoplovstva

| Autor: Priredio Robert BURŠIĆ
Riječki genij Roberto Bartini

Riječki genij Roberto Bartini


Njegov je život takva zagonetka da je čak i njegovo pravo ime neizvjesno, ali njegovo naslijeđe u svijetu zrakoplovstva je jasno: Robert Oros di Bartini, kako stoji natpis na njegovom nadgrobnom spomeniku, bio je genij ispred svog vrijeme čiji čudesni avioni i bizarni leteći čamci i danas impresioniraju. Bio je u pravom smislu riječi renesansna osoba: govorio je sedam jezika, astronom, filozof, fizičar, slikar i glazbenik.

Mladost je proveo u Austro-Ugarskoj (Rijeci) i Italiji, ali je trag kao konstruktor zrakoplova ostavio u Sovjetskom Savezu, dijeleći pozornicu s nekim legendarnim imenima u povijesti zrakoplovstva. Dizajnirao je više od 60 zrakoplova, ali su samo četiri ikad letjela, i to kao prototipovi. Iako je oborio svjetske rekorde i utjecao na dizajn mnogih uspješnih aviona, jedva da je ikad bio slavljen. Umjesto toga, proveo je gotovo desetljeće u sovjetskom zatvoru pod sumnjom da je 1916. godine pozvan je u austro-ugarsku vojsku i poslan na Istočni front da se bori protiv Ruskog Carstva u Prvom svjetskom ratu.

Kada je ubrzo zarobljen, poslan je kao ratni zarobljenik u logor u Sibiru, gdje se upoznao s komunističkom ideologijom. Po izlasku iz zatvora nije imao dovoljno novca za povratak kući te je neko vrijeme proveo u Šangaju kao taksist. Na kraju se vratio u Rijeku, koja je bila u stanju političkih previranja nakon raspada Austro-Ugarske.

U želji da završi studij, preselio se u Italiju, pohađa tečajeve zrakoplovnog inženjerstva na milanskom Politehničkom institutu, te školu letenja u blizini Rima.

Koristeći se imenom Roberto Orosdy, 1921. godine pridružio se novonastaloj talijanskoj komunističkoj partiji. U redovima stranke dobio je nadimak "Crveni barun". Kada je Mussolini preuzeo vlast krajem 1922. godine, Bartinija je partija poslala u Sovjetski Savez. Tu je ponovno promijenio ime u Robert Ludvigovich Bartini. Najprije je radio na eksperimentalnim amfibijskim zrakoplovima, a zatim - nakon što je dobio otkaz zbog kritiziranja same organizacije koja ga je zaposlila - angažirao ga je istraživačko krilo Crvene armije.

Službeno, projektirao je putničke avione, a u stvarnosti radio je na vojnom avionu, monolanu Stal-6. Slijedeći Bartinijev zrakoplov, Stal-7, bio je dvomotorni putnički avion, kada je patentirao novu tehniku zavarivanja čeličnih ploča (engl. Stal = čelik). Kada je 1938. godine nesretnim slučajem oštećen jedini prototip Stal-7, okrivljen je i uhićen pod sumnjom da je Mussolinijev agent. Staljin pita tko je konstruktor aviona Stal-7, nakon što je oborio dva svjetska rekorda leteći bez zaustavljanja 3149 milja, i kada saznaje da je to Bartini, naređuje da da smjeste u radni logor.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter