iskustva iz poduzetničkog inkubatora

MARKO TOMINIĆ, VLASNIK TANAIS GAMES STUDIJA: "Prodali smo kuću od nona i none i sav taj novac sam uložio u ovu igru"

| Autor: Milan PAVLOVIĆ

U igrama sam otkad znam za sebe. Uvijek mi je bio san razvijati igre, međutim to nije bilo moguće prije dvadesetak godina. Napredak tehnologije, te rasprostranjenost i brzina interneta omogućile su da se na koncu i krenem bavit ovim poslom. I troškovi su značajno manji nego što bi bili nekad. I dalje radite na igri i brinete se za PR i marketing, ali je distribucija daleko lakša i jeftinija i tržište je čitav svijet, rekao je Tominić na panel diskusiji u organizaciji IDA-e

 

Zanimljivim iskustvima koja su s gostima podijelili nekadašnji i sadašnji "stanari" poduzetničkog inkubatora na kampusu vodnjanskog Infobipa započelo je obilježavanje dvadesete obljetnice rada Istarske razvojne agencije. Poduzetnički inkubator "Izazov" s radom je u sklopu IDA-e započeo 2005. godine. Projekt je pokrenut nakon što je analizom tržišta utvrđeno da za poduzetnika početnika nedostatak poslovnog prostora predstavlja veliku prepreku u ostvarenju početničkih poduzetničkih ideja. Jedni od onih koji su imali dobru ideju, ali su nužno trebali takvu vrstu potpore, bio je dvojac koji je tih godina kretao u poduzetničku avanturu iz koje su izrasla danas najveća hrvatska IT kompanija.

 Okidač

"Kroz projekt na kojem smo u to vrijeme radili iskristaliziralo se da ljudi vole komunicirati sms-om i to je nama bio "okidač" da fokus ozbiljnije stavimo na taj segment. 2006. godine kad smo ušli u prostore IDA-e sms je bio ključna i jedina stvar koju smo radili. Prirodno i logično je da smo kao i svi koji kreću u neki posao imali u tome i uspona i padova. No, i greške su sastavni dio posla, a ono što je bitno to je na njima nešto naučiti i krenuti dalje", govoreći o počecima Infobipa kazao je tehnički direktor i jedan od osnivača te kompanije Izabel Jelenić.

Krenuli su doslovce iz garaže i sa skromnim financijama, te je realan problem u tim počecima, kazao je, bio prostor u kojem mogu obavljati svoju djelatnost.

"Shvatili smo da je potreba da svakodnevno budemo zajedno, da komuniciramo, da pričamo i da se dogovaramo previše bitna da bi je ignorirali. Tu nam je super, da tako kažem, uletjela IDA i omogućila nam da budemo u prostoru inkubatora. U tom prostoru smo konačno ozbiljno počeli raditi, zaposlili prve ljude, počeli se širiti i krenuli prema onome što je Infobip danas", kazao je Jelenić.

Marko Tominić osnivač je i vlasnik Tanais games studija kroz koji od 2016. godine sa suradnicima razvija video igricu Saint Kotar. Radi se o horror avanturi koju autori smještaju u istoimeno imaginarno mjesto koje se nalazi negdje na području Gorskog Kotara, a uskoro svjetlost dana trebala ugledati demo verzija uz koju namjeravaju krenuti i u kampanju prikupljanja sredstava na Kickstarteru.

"U igrama sam otkad znam za sebe. Uvijek mi je bio san razvijati igre, međutim to nije bilo moguće prije dvadesetak godina. Napredak tehnologije, te rasprostranjenost i brzina interneta omogućile su da se na koncu i krenem bavit ovim poslom. I troškovi su značajno manji nego što bi bili nekad. I dalje radite na igri i brinete se za PR i marketing, ali je distribucija daleko lakša i jeftinija i tržište je čitav svijet", kazao je Tominić.

Saint Kotar je prvi projekt njegova tima, a razlog za izlazak na Kickstarter i crowdfunding kampanju leži u činjenici da se u dosadašnjoj fazi projekt financirao isključivo vlastitim sredstvima.

"Konkretno prodali smo kuću od nona i none i sav taj novac sam uložio u ovu igru. Zaposlio sam ljude, došao u inkubator, ali nažalost nije to dovoljan novac da se čitava priča dovrši i pokriju svi troškovi. Zbog toga nam je potreban izlazak na Kickstarter platformu, kao i taj demo koji će biti besplatan i kojim ćemo igračima pokazati što smo u mogućnosti napraviti i na kraju krajeva predstaviti im se kao novi studio na tržištu", kazao je Marko Tominić.

Još jedna od IT tvrtki koja put na tržište traži iz prostora poduzetničkog inkubatora je Intersoft Technologies koju je predstavio osnivač Dean Verbanac.

"Primaran cilj tvrtke je izrada softwarea i rješenja za korisnike u turističkoj industriji. Trenutno plasiramo pretežno B2B rješenja koje omogućavaju primjerice interakciju turističkih kompanija s gostima njihovih hotela, kampova ili resorta poput mogućnosti rezervacije, narudžbi ili naplate putem mobitela. Kad smo prije četiri godine kretali s tom platformom svi su nas odbijali i nitko zapravo nije shvaćao da se marketing definitivno seli na mobitele i da personalizirane poruke na mobitelu svi vide, a mail nitko ne pročita. Trebalo je malo vremena da im to "sjedne", ali eto dogodilo se i sad se posao polako šiti", kazao je Verbanac.

Intersoft je s radom krenuo u unajmljenom prostoru, međutim nakon godinu dana rada odlučili su iskoristiti mogućnost da ulaskom u prostor inkubatora smanje taj dio troškova, ali i da dobiju mogućnost korištenja velike sale za sastanke i sale za prezentacije što je, pogotovo u prvoj fazi, bilo od iznimnog značaja za posao kojim se bave.

Prostor i IDA-inom inkubatoru koristi i obrt Teraintegra vlasnice Naike Dapiran koja je kazala kako je kroz tehnološki inkubator IDA "kao dobar roditelj" poduzetnicima početnicima koje tek trebaju stasati i stati na svoje noge. Naike Dapiran otvorila je prije godinu i pol obrt koji se bavi osobnim razvojem jer je, kako je rekla, primijetila da je to nešto što Istri, za razliku od drugih regija, fali.

 Subvencije

Svi sudionici panel diskusije "Od IDejA do uspjeha" složili su se da se kroz projekt poduzetničkog inkubatora nudi značajna i konkretna pomoć poduzetnicima koji tek kreću u razradu i razvoj svoje poduzetničke ideje. Novoosnovanim tvrtkama oni se dodjeljuju putem natječaja, a zatim ga one subvencionirano mogu koristiti od šest mjeseci do maksimalno tri godine. Posebna pogodnost je to što se zakup ne plaća prva tri mjeseca, tijekom preostalih devet mjeseci plaća se 25 posto, druge godine zakup prostora je 50 posto, a treće 75 posto utvrđenog iznosa.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter