SVE POPULARNIJI AKTIVNI TURIZAM

Istra se brendirala kao jedinstvena outdoor destinacija

| Autor: Duška PALIBRK
U Motovunu - 100 miles of Istria / Dejan HREN

U Motovunu - 100 miles of Istria / Dejan HREN


Kada smo osnivali Odjel za bike i outdoor bilo nam je bitno da se koordinira razvoj ovog segmenta turističke ponude, da Istra postane brend i jedinstvena destinacija u outdoor svijetu. Ako idemo na sajam, ne idemo kao jedan grad, lokalni TZ ili hotelska kuća, već se predstavljamo kao cjelovita destinacija za određeni proizvod, kao Istra bike ili Istra trails, kaže Martin Čotar, voditelj Odjela zaduženog za aktivni turizam

Nedavno je certifikat Istra Bike&Bed dobilo 12 novih objekata na Poluotoku i sada ih je ukupno 144 uključeno u županijski sustav smještajnih kapaciteta opremljenih za prijem turista biciklista. Među njima najviše je privatnih apartmana i kuća za odmor, ali je tu i 11 velikih te još toliko manjih obiteljskih hotela. Program Bike&Bed koji je prije 15-ak godina pokrenut na nacionalnoj razini, u Istarskoj je županiji dopunjen, podignuti su standardi, stvoren je vlastiti brend i razrađen sustav kategorizacije.

Intenzivan razvoj doživljava zadnje četiri godine, kada su definirani jasni kriteriji i procedure za prijavu i pregled objekata, educirani vlasnici objekata i osposobljeni bike&bed savjetnici-kontrolori. Ovo je treća godina da se objektima koji zadovoljavaju zacrtane uvjete dodjeljuju županijski certifikati Istra Bike Hotels, Istra Boutique Bike Hotels te Istra Bike&Bed za privatne apartmane i kuće za odmor.

Alternativni pravci

Objekti s ovim oznakama moraju imati prostor za sigurno smještanje bicikala s radnom površinom i potrebnim alatima za servisiranje bicikala te informativne materijale o stazama i ponudi u Istri. Ovisno o kategoriji objekta, neki nude i svoje bicikle u najam, ponešto od rezervnih dijelova te uslugu prijevoza i slično. Međutim, nije dovoljno samo opremiti objekt, ulagati u infrastrukturu i alate, ističe Martin Čotar, voditelj Odjela za bike i outdoor koji od 2014. godine djeluje u sklopu IRTA-e, Istarske razvojne turističke agencije.

- Vlasnici objekata s oznakom Istra Bike&Bed moraju se i educirati da bi znali koje informacije i usluge zanimaju cikloturiste: ako trebaju vodiča, gdje ga mogu naći, a isto tako i za servisiranje i najam bicikala ili za prijevoz u slučaju kvara ili nezgode tijekom vožnje. Od njih se također očekuje da znaju bitne informacije o stazama, ponudi i ostalim sadržajima u okruženju. Jednom riječju, vlasnici moraju imati opremljen objekt i biti osposobljeni pružiti sve usluge koje bi jednom cikloturistu mogle zatrebati, pojašnjava Čotar.

Broj cikloturista u Istri evidentno raste iz godine u godinu, kao uostalom i drugih gostiju koji preferiraju aktivan odmor. I istraživanje Tomas iz 2017. godine ukazalo je na drastičan porast preferencija za aktivan odmor, uz sport i rekreaciju. U IRTA-inom Odjelu za bike i outdoor rade na razvoju ponude aktivnog turizma na području Istre, u što su službeno uvršteni cikloturizam, trails odnosno trkačko-pješački segment, te planinarenje, slobodno penjanje i kayaking.

- U Istri imamo dovoljno kružnih staza za različite vrste biciklista. Trenutno su najveći problem prometnice za cestovne bicikliste na prometnim dionicama, da ih se skloni s cesta koje su opasne i zakrčene, posebno za ljetnih mjeseci u špici sezone. Za to bi trebalo izgraditi obimnu infrastrukturu, proširene koridore za bicikliste uz prometnice, a takve su investicije vrlo skupe, počevši od složenih zemljišno-vlasničkih odnosa i projektne dokumentacije koja prethodi gradnji pa do realnih prepreka na terenu, poput građevina, konfiguracije tla i drugog. Da bismo ublažili taj problem, napravili smo dokument u kojem su opisani problemi s biciklizmom i prometom. Naglasak je stavljen na opasne dionice i na definiranje njihovih alternativa, na dionice gdje je potrebna sanacija kolnika te na makadamske alternative za zakrčene obalne ceste. Tako je, recimo, za dionicu Poreč-Tar-Antenal, koja je jedna od opasnijih u Istri, predložena alternativa preko Červara, Nove Vasi i Tara s izlazom na glavnu cestu u Tarskoj vali, kazuje Čotar.

Eksplozija trčanja

Uz to, potrebno je dalje razvijati specifičnu infrastrukturu, posebice single-trail i enduro staze, graditi bike-parkove poput onog u Rapcu, flow trail, čak i downhill staze. Izrada i održavanje tih staza kompleksni su i financijski zahtjevni poslovi, posebno u početnoj izgradnji. Do sada su to radili klubovi i zaljubljenici, ali ako se ta ponuda želi podići na višu razinu, potrebno je investirati u nekoliko centara s takvim predispozicijama. Problem je što su ta područja uglavnom u brdovitoj unutrašnjosti (izuzev Rapca/Labina) koja nemaju prihoda od klasičnog morskog turizma, a to će biti velik izazov za sve nas u destinaciji zbog dijeljenja resursa i korištenja takve infrastrukture, dodaje Čotar.

Spomenuti dokument o sigurnosti cestovnih biciklista jednoglasno je podržala Županijska skupština u prosincu 2017., a nedavno su tiskani i letak i plakat koji će biti distribuirani putem lokalnih TZ-ova i hotelskih kompanija, ali i neposrednih pružatelja usluga, bike servisa, najmova bicikala, agencija... Naime, od 2015. godine naovamo pojavljuju se ponuditelji usluga, male agencije, obrti i poduzeća i Istra se može pohvaliti raspršenom i sve kvalitetnijom uslugom za cikloturiste, što je donedavno bio velik nedostatak. Danas se na više mjesta nudi najam kvalitetnih bicikala, kvalitetnih biciklističkih vodiča ili usluga prijevoza. Koliko je potrebno raditi na tome govori podatak da se s prvim edukacijama za bike vodiče krenulo još 2008., a danas se može reći da su oni, kroz vođenja, servisno-agencijske i ostale aktivnosti, jedni od temelja intenzivnog razvoja ove specifične ponude.

- IRTA redovno održava licenciranu edukaciju za bike vodiče po čitavoj Hrvatskoj. Godišnje odradimo po četiri-pet edukacija, interes je zaista velik, a prava je vrijednost što se time ljudi uvuku u razvoj cikloturizma. Time je motivirano osnivanje brojnih agencija i obrta, deseci ljudi su zaposleni i to po cijeloj Hrvatskoj. Kroz edukaciju je prošlo više od 300 ljudi, procjena je da se 20-30 posto njih nastavlja baviti vođenjem, dok se gotovo svi nastavljaju baviti cikloturizmom, odnosno aktivnostima od kojih se sastoji takva ponuda. Kroz klubove i udruge ostaju i dalje aktivni u razvoju cikloturizma u svojim zajednicama, ističe Čotar.

Osim cikloturizma zadnjih godina na popularnosti dobiva trkački segment. Eksplozija trčanja zahvatila je čitav svijet, organiziraju se brojne utrke, trkači putuju za njima, posjećuju destinacije. Tako i u Istru značajan broj gostiju dolazi upravo radi sudjelovanja u utrkama i infrastrukture koja im je na raspolaganju.

Zajedništvo

- Kada smo osnivali Odjel za bike i outdoor bilo nam je bitno da se koordinira razvoj tog segmenta turističke ponude, da Istra postane brend i jedinstvena destinacija za aktivan odmor. Ako idemo na sajam, ne idemo kao grad, TZ, hotelska kuća, već se predstavljamo pod zajedničkim brendom, kao Istra bike ili Istra trails. Danas možemo reći da je Istra prepoznata kao outdoor destinacija, kao jedna destinacija za brojne proizvode u svakom njenom kutku. To je bio prvi korak, a ono što nam slijedi je u projekt formalno i operativno uvući više partnera, bolje se povezati i pružati smjernice za daljnji razvoj, najavljuje Čotar.

Odjel na čijem je čelu i danas je jedini takav u Hrvatskoj, a ne bi ga bilo da nije bilo podrške nekoliko ključnih ljudi u istarskom turizmu i glavnih partnera - hotelskih kuća, TZ-a Istre i Istarske županije. „Ta priča oko cikloturizma i outdoora ne bi se razvila da nije bilo mnoštva ljudi koji to vole, koji su razumjeli priču i pomogli da ideja i projekt idu naprijed, usprkos ponekim teškim trenucima. Čitava je destinacija disala u tom smjeru i to je ključni razlog zašto smo odmakli u razvoju te priče - zajedništvo i zajednički rad u istom ili bar sličnom smjeru“, zaključuje Martin Čotar.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter