BLAGDAN

Dolazak sv. Jurja obilježava i početak proljetno-ljetnih samanja: ZAŠTITNIK KONJA BEZ PUČKIH FEŠTI

| Autor: Mirjan RIMANIĆ

Danas 23. travnja slavi se blagdan sv. Jurja, mučenika za kojeg se pretpostavlja da je bio rimski časnik, koji je za Dioklecijanova progonstva 303. podnio mučeništvo. Njegov grob u Palestini bio je poznato hodočasničko mjesto sve do 12. stoljeća, kada je sultan Saladin, u vrijeme rata s križarima, srušio njemu posvećenu crkvu. Kao zaštitnika slavili su ga srednjovjekovni vitezovi i križari, a seljaci su ga zazivaju kao zaštitnika konja.

Crkva u Srbanima

Prikaz sv. Jurja na konju dok probada zmaja od kojeg je spasio djevojku, danas se smatra legendom iako tu epizodu srednjovjekovni mislioci nisu dovodili u pitanje. Sv. Juraj je zaštitnik Engleske, Portugala, Armenije, Katalonije i Litve, a država Gruzija ime je dobila po tom svecu. Uz to zaštitnik je mnogih gradova, a u Istri se posebno slavi u Boljunu, Brdu, Brseču, Grimaldi, Kožljaku, Lovranu, Oprtlju, Plominu, Rovinju, Sovinjaku, Starom Pazinu, Svetom Jurju kraj Gračišća, Tribanu i Zrenju, a ostatke crkve sv. Jurja nalazimo kod Srbani nedaleko Brtonigle.

Sv. Juraj je prvi proljetni svetac i njegov se blagdan slavi i kao dolazak proljeća, jer drveće lista, trava se počinje zeleniti, jednostavno rečeno, priroda počinje bujati. To je razlog što se sv. Juraj posebno svečano slavi, a njegovim slavljem započinje niz proljetno - ljetnih fešti (samlji) koji će, kako se najavljuje, ove godine zbog pandemije izazvane koronavirusom u velikom broju izostati. Danas se blagdan sv. Jurja trebao slaviti u spomenutim istarskim mjestima, ali slavlja će, zbog naputka Civilne zaštite o zabrani okupljanja, izostati.

Svetac kojem je danas, prema katoličkom kalendaru, posvećen dan, kroz povijest se slavio i kao borac protiv zla, sotone i poganstva sažetih u prikazu zmaja, koji je prema predaji muška zmija i predstavlja utjelovljenje sotone i predvodnika pogana. Pogledamo li na zemljovid Istre zamijetit ćemo kako se sve crkve posvećene sv. Jurju, osim one u Rovinju, koja se nalazila na mjestu današnje crkve sv. Eufemije, nalaze u brdovitom dijelu Istre. Na prostoru kojeg su u radom srednjem vijeku napučili Slaveni.

Sukob Peruna i Velesa

Doista je zanimljivo što crkava posvećenih sv. Jurju nema u priobalju i južnoj Istri na prostoru kojem je u prošlosti dominiralo romansko stanovništvo. Štovanje sv. Jurja za katoličku crkvu i romansko stanovništvo značilo je obranu od zla, od pogana, a to su u 9. stoljeću, prema Rižanskoj skupštini, bili Slaveni u Istri. S druge strane Slavenima je prikaz borbe sv. Jurja i zmaja predstavljao prikaz "božanskog boja", boja između njihovih božanstava gromovnika Peruna i Volosa, odnosno Velesa.

U jednom spisu iz 15. spominje se demon "vrag- Veles- zmaj". Perun i zmajoliki Veles sukobljavaju se zbog krađa životinja, ljudi i Mokoši, boginje plodnosti i žene gromovnika. Veles se skriva i pretvara u razne životinje i ljude, a Perun ga gađa munjama "strilama nebeskim". Na kraju Perun, svaki put kada se začuje munja i udari grom, pogađa Volosa iz kojeg se tada oslobađaju vode i sve ono što je ukrao u obliku kiše pada na zemlju i u konačnici donosi plodove prirode. Zbog toga je pretkršćanskim Slevenima u Istri dolazak proljeća, koje se slavilo na blagdan sv. Juraj, bilo itekako važna fešta, koja će, dakle, zbog koronavirusa ove godine izostati.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter








Trenutno na cestama