DAMIR KAJIN O KAŠTIJUNU

"Mi želimo plaćati manje jer nismo stvorili problem. Stvorila su ga mjesta uz more"

| Autor: Gordana ČALIĆ ŠVERKO  
Kaštijun / Damir Kajin

Kaštijun / Damir Kajin


Gradska komunalna firma Park Buzet nije potpisala ugovor sa Županijskim centrom za gospodarenje otpadom Kaštijun, kojim se postojeća cijena obrade i zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada po toni povećava sto posto, odnosno na 146 eura, čemu u slučaju Buzeta treba dodati još 6,6 eura za prijevoz.

Na pitanje kako to komentira, buzetski gradonačelnik Damir Kajin odgovorio je da su pojedina ključna pitanja predloženog sporazuma, odnosno ugovora, još otvorena.

- Želim vjerovati da će se tijekom siječnja raspolagati određenim zaključcima te da će osnivači Kaštijuna shvatiti naš položaj, izjavio je Kajin.

- Kada gledamo teritorijalnu rasprostranjenost, brojnost sela i broj stanovnika na području grada Buzeta i općine Lanišće, te konfiguraciju terena, svi bi se trebali složiti da ovakav pristup kojeg nameće Kaštijun, nije fer, a usuđujem se reći, niti je ozbiljan. Vi morate prevaliti primjerice stotinjak kilometara da na području Ćićarije pokupite 30, 40 kanti smeća, bilo ljeti ili zimi količine su podjednake, i postavlja se pitanje, ako se cijena poveća za gotovo sto posto, na koga tu cijenu prebaciti? Obalni gradovi taj teret prebacuju na turizam, odnosno turističke tvrtke i obitelji koje žive od položajne rente, a mi na sjeveru nemamo na koga i to je bitna razlika. Istina je također da problem kojeg vezujemo uz Kaštijun nismo stvorili mi, nego ga stvaraju sredine uz more gdje ljeti u vršnim terminima na Kaštijun dovoze deset puta više smeća nego zimi. Da ne govorim o činjenici da to smeće treba i prevesti. Udaljenost od Buzeta do Kaštijuna je 100 kilometara, od Pule do Kaštijuna zanemariva, od Rovinja do Kaštijuna 30 kilometara, a od Poreča 50-ak. Dok se ne odgovori na sva ta pitanja, imajući uvijek na umu činjenicu da je odvoz smeća s područja Buzeta, odnosno Lanišća, zimi i ljeti uvijek isti, za razliku od obale, uvjeren sam da će istarska javnost imati razumijevanja za nas, što ne znači da će je imati i osnivači Kaštijuna, komentirao je Kajin.

Preduvjet za potpisivanje ugovora, sukladno zakonskoj odredbi, je sklapanje sporazuma između izvršnog tijela jedinice lokalne samouprave i ŽCGO-a Kaštijun. Prijedlog sporazuma dostavljen je istarskim gradovima i općinama, međutim, u obliku u kojem je dostavljen, Grad Buzet, kaže Kajin, nije ga mogao prihvatiti jer, između ostalog, predviđa jednostrano određivanje cijena od strane Kaštijuna buzetskom komunalcu, što ni jedan odgovorni gradonačelnik ne bi trebao potpisati. Posebice u situaciji kada nisu riješeni vlasnički odnosi i kada se godinama proračunskim sredstvima gradova i općina otplaćuju krediti Kaštijunu, što u poslovnom svijetu čine osnivači tvrtke, a Grad Buzet to nije.

Kaštijun / Damir KajinKaštijun / Damir Kajin

Novu, sto posto veću cijenu, donijela je Skupština Kaštijuna koju čine Grad Pula kao većinski vlasnik s 51 posto poslovnih udjela, a zastupa ga gradonačelnik, te manjinski vlasnik Istarska županija, koju zastupa župan, s 49 posto poslovnih udjela. U Buzetu, kaže Kajin, smatraju da je bilo sasvim dovoljno vremena, gotovo pet godina od puštanja centra u funkciju, da se nađu model i rješenje po kojima bi svi istarski gradovi i općine koji otplaćuju kredite Kaštijunu ušli u vlasničku strukturu, čime bi se dobila barem neka mogućnost utjecaja na donošenje odluka i sudjelovanja u odlučivanju o ovakvo važnim odlukama, kao što je pitanje cijene obrade otpada.

Komunalci za sada nemaju zakonsku mogućnost odvoza otpada u neke druge, možda ekonomski povoljnije regionalne centre, što je primjerice u Sloveniji moguće. S druge strane, Kaštijun i primorsko-goranski centar Marišćina potpisali su međusobni sporazum prema kojem ne preuzimaju otpad iz druge županije, osim u slučaju zastoja, i tada prema cijeni one strane koja je u tom trenutku veća.

Argument gradskog komunalca Parka protiv potpisivanja prijedloga ugovora kojim se usluga obrade i zbrinjavanja diže za 100 posto je taj da bi to značajno utjecalo na povećanje cijene korisnicima, a time i još učestalije nepropisno bacanje i paljenje otpada, koje nikakve kamere i nadzori na velikom buzetsko-laniškom području ne mogu spriječiti. Sanacija onečišćenog okoliša otpadom u obvezi je gradova i općina, dakle opet na teret buzetskog gradskog proračuna. Naime, korisnici usluge buzetskog Parka zbog velikog ruralnog brdsko planinskog područja s najmanjim brojem stanovnika po četvornom kilometru u županiji , ekonomski moraju snositi i prosječno najveće fiksne troškove usluge, što zajedno s ovakvim 100 postotnim povećanjem obrade i zbrinjavanja, vodi do najveće cijene u Istri.

Na sjeveru Istre, kaže Kajin, to definitivno nisu zaslužili, s obzirom da su u pet godina smanjili količine miješanog komunalnog otpada za oko 50 posto i sa stupnjem odvajanja otpada popeli se na sami vrh u Hrvatskoj.

Pojašnjavajući zašto u Buzetu smatraju da je cijena od 1.100 kune po toni, s prijevozom 1.150 kuna bez PDV-a, Buzetu nekorektno određena u odnosu na obalne gradove koji se diče turizmom, Kajin je istaknuo da je činjenica da je cijena određena prema zakonskoj regulativi i da je Kaštijun u kalkulaciju ušao sa svim planiranim troškovima, međutim ti troškovi poslovanja ne bi bili toliki kada bi količine otpada bile slične količinama u vansezonskim mjesecima - što Buzetu jesu, jer uvijek se radi o jednoj prikolici tjedno, dok turistička središta tijekom sezone i nekoliko puta povećavaju količine, koje time znatno premašuju granični kapacitet Kaštijuna od 390 tona na dan, čime jasno rastu troškovi i obrade i zbrinjavanja.

- Dakle, Buzećani i mještani Ćićarije, na žalost bez i jednog većeg turističkog smještajnog objekta, s nekoliko restorana, s udjelom turističkih noćenja manjim od 0,5 posto u Istarskoj županiji, produciraju relativno konstantne količine i kakvoće otpada tijekom godine, što znači da uopće ne utječu na povećane troškove obrade i zbrinjavanja otpada koji nastaje tijekom sezone, te time u našoj cijeni obrade i zbrinjavanja otpada ne bi smjeli biti sadržani troškovi koje stvara turizam. Obrazloženje nije pozivati se na zakon i tvrditi da svi moraju plaćati jednaku cijenu po jedinici mase, već iznaći pravedno rješenje prema kojem će oni koji uzrokuju povećane troškove njih i platiti, napominje Kajin.

Rješenje, tvrdi Kajin, postoji. U prijedlogu ugovora kojeg je dostavio Kaštijun predviđen je popust za prva tri mjeseca, odnosno plaćanje umanjene cijene u iznosu od 101,14 eura (s prijevozom 107,74), zbog priuštivosti usluge, odnosno opravdavanja realizacije projekta prema EU. Buzetski prijedlog ugovora je da buzetskom Parku ta cijena ostane i dalje, bez obzira što je i to enormno povećanje od 37 posto, uz upravo navedeni argument priuštivosti cijene usluge, koja je za korisnike s pretežito brdsko planinskog područja manja od cijene za korisnike u većim i turističkim obalnim gradovima.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter