BOGAT PROGRAM

Jubilarno izdanje zagrebačkog sajma dizajna: "Cijela scena raste i mijenja se"

| Autor: Ante Peričić
(Snimio Davor Kovačević / Novi list)

(Snimio Davor Kovačević / Novi list)


Početkom tjedna na Zagrebački je velesajam pristigao i jubilarni, 10. Zagreb Design Week (ZGDW), i to s dosad najvećim prostorom i najbogatijim programom na deset partnerskih lokacija. Rođendansko izdanje našeg najvažnijeg sajma dizajna donijelo je zainteresiranima i niz događanja, a tu su bili i pokušaji da se odgovori na pitanje kako, primjerice, umjetna inteligencija mijenja proces dizajniranja. Predstavlja se i dvadesetak izlagača dizajnerskog namještaja iz jugoistočne Europe na kojemu, uz afirmirana imena kao što su Prostoria, Milla & Milli, NUNC i Metoda, premijerno izlažu nove hrvatske marke Folium, Terrazza i Conture.

- Na sajmu su postavljene izložbe »Lokalna ljepota« – koja reinterpretira tradicionalne predmete iz različitih regija Bugarske, te izložba »All You Can Eat« koja u fokus stavlja otpad stvoren jedaćim priborom za jednokratnu upotrebu. Na sajmu su se našli i radovi studenata i učenika te ZGDW market na kojem dizajneri i kreativci prodaju svoje radove.

– Zadovoljni smo jer imamo puno više prostora nego prije. Segment dizajnerskog namještaja, koji promoviramo, okupio je najbolje proizvođače iz jugoistočne Europe. Dakle, pored Hrvatske, tu su izlagači iz Sjeverne Makedonije, Srbije, Bosne i Hercegovine i Slovenije. To je, za nas, znak jednog novog početka. Oduvijek imamo »namještajce«, od prvog festivala koji je bio u Laubi, a i oni su se, s vremenom, razvijali. Na samim počecima imali smo jednu prostoriju, dok sada brojimo već dvadesetak izlagača. Čini mi se da smo, sa ZGDW-om započeli u pravom trenutku, jer su nekako i »namještajci« s nama rasli i razvijali se, a tako i dizajneri koji za njih rade, prepričava nam organizator festivala Daniel Tomičić.

Foto Davor Kovačević

Dodaje kako cijela scena u Hrvatskoj raste i mijenja se, baš kao i industrija.

– Nisu to ogromni pomaci. Mi govorimo o četiri-pet tvrtki u Hrvatskoj koje, ako imaju i tisuću zaposlenika – puno sam rekao. Svi imaju problem s radnicima, voljeli bi rasti, ali nedostaju resursi, možda i kapital kako bi se sve ubrzalo. No naši ljudi imaju iskustvo i znanje, idu po najboljim svjetskim sajmovima, rade sjajne stvari i dobivaju najbolje nagrade za dizajn. Njihova glavna prepoznatljivost je upravo super dizajn, vrhunski materijali, a i rade s drvom – što se, u ostatku Europe, više ne radi, tako da je riječ o ekskluzivi. Također, naše su cijene prihvatljivije za zapadnoeuropske, pa i prekooceanske zemlje, kaže Tomičić.

S riječkim potpisom

Na sajmu smo naišli i na Riječanina Martina Grubića koji stoji iza tvrtke Luminis koja je svoje tridesetogodišnje iskustvo djelovanja na području rasvjete ugradila u proizvodnju vlastitih rasvjetnih tijela – Luminis Lamps. Pored vlastite proizvodnje, tvrtka se bavi i projektiranjem rasvjetnih rješenja za razne vrste namjena, kao i distribucijom vodećih dizajnerskih proizvođača dekorativne i profesionalne rasvjete.

– Ovo mi je, čini mi se, četvrti put da sam na Zagreb Design Weeku, a dočim se vraćam, znači da mi je dobro, prepričava Grubić kroz smijeh, dodajući kako je ova godina ipak posebna, jer je, na istom mjestu, objedinjeno više sajmova.

– Uvijek je ovo bila izdvojena manifestacija, a sada je sve skupa i to je doista dobro. Uglavnom razmjenjujemo kontakte, upoznajemo se i umrežavamo, što je dugoročno vrlo važno i drago mi je zbog toga.

Tvrtka Luminis nije maloprodaja, već rade na projektima i našem je sugovorniku bitno upoznati što više ljudi koji upotrebljavaju proizvode na kojima njegova tvrtka radi. Dekorativnu rasvjetu Luminis Lamps karakterizira minimalizam, a inspirirana je dizajnom 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća. Svjetiljke iz ove jednostavne, unikatne linije udišu sjaj brojnim objektima poput hotela, restorana, barova ali i privatnim rezidencijama te smještajnim jedinicama. Proizvode iz kataloga kombiniraju u najrazličitije kompozicije kako bi postigli sklad u prostoru, a tzv. custom-made rješenja prema zamislima klijenata isporučuju precizno i profesionalno. Neki proizvodi iz linije Luminis Lamps izrađeni su od neobrađenih, zatečenih, »sirovih« materijala. Svako rasvjetno tijelo iz kolekcije RAW je jedinstveno.

– U stvarnom životu nema savršenstva. Dizajn je inspiriran prošlošću, vremenom koje prolazi. Priroda materijala kao što su mesing, bakar, aluminij ili željezo daje našim rasvjetnim tijelima poseban štih. Prisutnost prirodnih nepravilnosti čini svaki komad originalnim jer on, s vremenom, razvija patinu te zadobiva jedinstven izgled. Kako uređaji postaju »stariji«, postaju sve originalniji i vjerniji životu. Nepročišćeno, originalno, neponovljeno – kao i svatko od nas. kažu iz Luminisa, žaleći što je u Hrvatskoj proizvodnja na niskim granama.

Foto Davor Kovačević

Boravak na otvorenom

Pored Luminisa, pažnju na ZGDW-u privlači i brend FJAKKA by Belina. Koristeći svoje četrdesetogodišnje iskustvo u razvoju i proizvodnji tekstilne arhitekture, pod novim brendom FJAKKA, tvrtka Belina razvija proizvode namijenjene boravku i uživanju na otvorenom.

– Naš novi brend FJAKKA nudit će dizajnerski, vanjski namještaj. Naziv je, naravno, inspiriran mediteranskim konceptom fjake – stanja potpune opuštenosti uma i tijela i zato smo i razvili ovu dizajnersku sjenicu Seclude koja se po svom izgledu i izvedbi razlikuje od ostalih ponuđenih na tržištu. Namijenjena je, prije svega, turističkim objektima, ali i pojedincima koji znaju prepoznati vrhunski dizajn, kvalitetu i žele novu dimenziju uživanja na otvorenom. Svih pet boja u ponudi inspirirano je tlom, autohtonim biljem i morem, prepričava nam Marlena Fišter naglašujući pritom kako Belina spaja suvremeni način života s tradicionalnim ritualima i navikama koje su duboko usađene u našem kolektivnom sjećanju. U skladu s novim vrijednostima, u suradnji s kreativnim timom dizajnera – Filipom Havranekom i Kristinom Lugonjom, razvijena je i sjenica Seclude – spoj modernog i tradicionalnog kroz ekskluzivne proizvode. Fišter, pritom, dodaje kako im je drago što se premijerno predstavljaju na najvažnijem domaćem sajmu ZGDW-u.

– Super nam je cijeli tjedan. Iznenađeni smo brojem ljudi, drago nam je što smo se povezali s mnoštvom dizajnera i arhitekata, dok nas posebno vesele pozitivne reakcije svih potencijalnih suradnika i kupaca.

Izložba finalista

U paviljonu sedam održava se izložba finalista nagrade ZGDW Award – jedine međunarodne nagrade za dizajn u Hrvatskoj.

– Imamo 133 finalista ove godine, peteročlani žiri i šest kategorija. Tu je i izložba fakulteta i škola u kojoj, pored osam fakulteta i školi iz Hrvatske, sudjeluje i jedna iz Beograda. Vraćaju nam se izlagači, imamo duge suradnje i to nam je drago, to je znak da od sajma imaju dobrobiti. Značajno je ovo i za studente koji se dolaze upoznati s aktualnom produkcijom u Hrvatskoj. Ovdje proizvođači mogu vidjeti mlade dizajnere i njihove radove, a isto tako se mladi dizajneri mogu predstaviti proizvođačima i poslodavcima; upoznaju se mladi i stariji kolege… sve po formuli B2B i B2C, zaključio je Tomičić.

Programi u srijedu posvećeni modi donijeli su i dokumentarac o dizajneru Driesu von Notenu, panel o uličnoj modi i modnu reviju, a u četvrtak se održala konferencija »Potencijali razvoja industrije namještaja«, dok je Thomas Perathoner govorio o uskrsnuću marke Bugatti koja je danas dio grupe Bugatti Rimac. U suradnji s Hrvatskom udrugom za umjetnu inteligenciju u petak se održalo predavanje i paneli o toj temi, a tu je i panel o povijesti hrvatskog dizajna. Danas, posljednji dan ZGDW-a, na planu je projekcija filma »Design is One: Lella & Massimo Vignelli«, potom slijedi predavanje produkt dizajnerice Sanje Rotter o brendu Sebastian i njegovoj art direktorici Ljubi Gamulin, dok je lokacija završnog partyja Peti kupe.

ZGDW se održava paralelno sa sajmovima Art Zagreb, Ambienta, Hotel&Gastroteh i ArhiBau, a zajednički program donosi koncerte bendova Porto Morto, Denis & Denis te Auf Auf Wiedersehen.

Nagrade za najbolja dizajnerska ostvarenja

Na otvorenju su dodijeljene i ZGDW nagrade za najbolja dizajnerska ostvarenja, a izložba finalista postavljena je u sedmom paviljonu. U kategoriji produkt dizajna prvu nagradu dobile su Sara&Sara za Ilustracijski kutak, drugu Arhitektura za Chair C2210, a treću Dora Mihinjač za Stolicu Kos. Najbolji iz grafičkog dizajna su WWWORKS (Smetanova Litomyšl music festival 2023.), slijedi Studio Tumpić/Prenc (Gradski Bazen Rovinj) i Design Bureau Izvorka Jurić (SAMPÉ gin). Prva dva mjesta za dizajn prostora osvojili su FREYA Architects (za Stories i TT Eatery) te Darko Plevnik, Natalija Zanoški, Jurij Kocuvan (GOGA-KHANA). Pobjednici kategorije dizajna digitalnih komunikacija su Ljudje za rad »LaunchScience identity«, slijede Kritika Kushwaha (Spark – Speech Pattern Analysis and Remediation Kit) i Republic (Tesla superjunak – Likovni postav Nikola Tesla Experience Center). Bruna Gloković je s radom »Mozaik obitelji« najbolja u kategoriji dizajna društvenih inovacija, slijede Viktorija Paljug za »Volim sebe – jedem zdravo« te Luka Šimunović i Gianluca Giorno (neuralne mreže, singularitet i dizajn identiteta). Nagrađeni za tekstilni i modni dizajn su redom Unidentified T-shirt Object (UTO collection no.1), Kristina Lyubenova (The life in nature) i Edzhe Dervish (Cultural Flow).

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter