NAJNOVIJE



NA DANAŠNJI DAN

Prije 57 godina predstavljena kultna ALFA ROMEO GIULIA

| Autor: Željko MARUŠIĆ / Autoportal

27. lipnja 1962. predstavljena kultna Alfa Romeo Giulia

57. rođendan sportske ikone, jednog od najslavnijih automobila u europskoj povijesti, koji je 1960-ih ustanovio glasovitu formulu: Alfa 1300 jednako BMW 1600 i Alfa 1600 jednako BMW 2000! Bio je to za mnoge 'san snova'...

Početkom 1960-ih BMW se dizao iz pepela, Audi novog doba nije ni postojao, Opel, Ford, Peugeot, Volvo... počeli su, s više ili manje uspjeha, lansirati sportske verzije. Pomorci i povratnici iz inozemstva, preko uvozne dozvole kupovali su MG MGB, Triumph Spitfire i Mini Cooper S.

 Ali neupitna ikona bila je Alfa Romeo Giulia, kultni sportski automobil predstavljen na današnji dan prije 57 godina, omiljen izbor uspješnih odvjetnika, liječnika i nogometaša, ukratko - auto snova. Na cesti je tada bilo još dosta auta s tri stupnja prijenosa, s ručicom mjenjača uz volan. 

Četiri stupnja bili su standard i za sportske aute, a pet su imali modeli Alfa Romea i Porsche 911. Standard kod većine motora bilo je bregasto vratilo u bloku (OHV), a tek odlikaši, poput Mercedes-Benza i BMW-a imali su ga u glavi (OHC).

Među visokoserijskim autima je jedino Alfa Romeo ugrađivao motore s dva bregasta vratila u glavi (DOHC). Premda se radi o tehnologiji koju je u utrke 1911. uveo Peugeot, 1960-ih je to bilo dva koplja iznad standarda, što je vrijedilo i za blok od aluminija. Genijalan je bio i dizajn. 

Premda na prvi pogled uglasta karoserija ne izgleda aerodinamično, Giulia je s koeficijentom otpora zraka od 0,42 bila za to doba izvrsna (prosječni su auti imali 0,50 do 0,65), a čak je Porsche 911 imao 0,43. O performansama je 'govorio' i brzinomjer graviran na 200 km/h te serijski okretomjer, u vrijeme dok su jeftiniji automobili bili baždareni do 120, prosječni 140 ili 160, a bolji 180 km/h. 

Okretomjere su imali samo sportski modeli, a mnogi su ih ugrađivali naknadno, najčešće u Trstu. Bio je ugrađen i mjerač tlaka ulja. Solidna limuzina, dugačka 416 i široka 157,5 cm, teška okruglo tonu, u prvoj seriji Giulia 1600 Ti, bila je upregnuta sa 92 KS iz 1570 ccm. To je do stotke katapultiralo u 13 sekundi i omogućavalo 165 km/h. 


Za usporedbu, osnovni Opel Rekord A iz 1963., dakle premium model, sa 1488 ccm i 55 KS, imao je mjenjač s tri stupnja (četiri uz doplatu) te postizao 130 km/h i do stotke ubrzavao za 24,5 sekundi. Giulia je, dakle bila - tornado. Alfe su bile zanimljive i po 15-colnim naplacima te serijskim radijalnim gumama Pirelli Cinturato 155 SR 15, u vrijeme dok su prosječni auti imali 12 i 13 colne (s iznimkom Citroëna i Renaulta).

Kako bi se poboljšala prodaja, 1964. je uveden jeftiniji model 1300 sa 78 KS, jedini s četiri stupnja prijenosa, koji je postizao 158 km/h i ubrzavao u 14,2 sekunde. Motor mu je izveden iz prethodne serije Giulietta (1954. do 1965.), zaslužne za uspjeh Giulije. Za taj je model napravljen DOHC motor obujma 1290 ccm, sa 53 KS (osnovni) do 116 KS (Sprint Speciale), iz kojeg su izvedeni svi Giulijini motori.

Najpoznatiji model, koji je odmah ušao u standardnu opremu talijanskih carabiniera, bila je Giulia Super iz 1965. Ugradnjom dvaju rasplinjača motor od 1570 ccm je nabildan na 98 KS, što je špicu povećano na 170 km/h, a ubrzanje do stotke skratilo na 12 s. 

Prepoznavao se po četiri udvojena svjetla. Iste je godine stigao 1300 Ti s dva rasplinjača i 82 KS. U Giuliji 1300 Super je 1970. pojačan je na 87,5, a u Giuliji Super na 101,5 KS. Tim se modelima Alfa Romeo suprotstavio bavarskim sportskim hitovima: BMW-u 1600 iz 1966. sa 85 KS i 2002 iz 1968. sa 100 KS.

Tada su uspostavljene jednadžbe: Alfa 1300 jednako BMW 1600 i Alfa 1600 jednako BMW 2000, jer su sportske limuzine iz Milana bile za klasu 'oštrije' od onih iz Münchena. Bile su na glasu kao kvalitetne izdržljive, te su uz normalno održavanje izdržale u prosjeku 150.000 km, a nerijetko i više od 200.000 km. 

Posljednja serija - Nuova Super (1972. - 1978.) dobila je crnu masku, a kao posljedicu krize i 'traktorski' britanski dizelaš Perkins sa 54 KS. Nakon više od milijun proizvedenih primjeraka 1978. je prepustila mjesto Giulietti, koja ni približno nije bila toliko uspješna. Slavno se ime Giulia nedavno se vratilo na scenu.

Više vijesti iz automoto svijeta čitajte na Autoportalu.


Podijeli: Facebook Twiter




Više iz rubrike

Vremenska prognoza

Podaci preuzeti sa: www.yr.no

Web kamere

Pula

Pula: new hospital − Building yard (1)
Pula: new hospital − Building yard (1)

Pula

Pula: Golden Gate of
Pula: Golden Gate of
Webcams provided by webcams.travel add a webcam