Ilustracija (Vedran KARUZA)
Dok su nekadašnje generacije pile po klubovima, danas mladi piju prije izlazaka, jer je to jeftinije. U klubove dolaze već pod utjecajem alkohola i upadaju u zamku da prihvate ono što im se ondje nudi - od marihuane, raznih vrsta novih droga poput tableta koje ih "podižu". Najugroženiji su u Hrvatskoj upravo mladi u turističkim obalnim gradovima, gdje je ponuda nelegalnih sredstava najveća, kaže Zoran Zoričić
Mada službeni registar ne postoji, procjene su da u Hrvatskoj ima više od 200 tisuća alkoholičara. Dok broj ovisnika o heroinu, stagnira, broj alkoholičara i dalje raste, kao i ovisnika o kocki, kazao je na skupu prof. dr. sc. Zoran Zoričić, psihijatar specijaliziran za alkoholizam i druge ovisnosti iz KBC-a Sestre Milosrdnice u Zagrebu, ujedno i predsjednik hrvatskog i svjetskog saveza klubova liječenih alkoholičara.
Recentna su istraživanja pokazala, naveo je, da hrvatski brucoši imaju veći problem s klađenjem od europskih i to samo zato što nemamo regulirano tržište.
- Kada govorimo o bolestima ovisnosti moramo reći da njih proizvode tri glavna elementa - biologija, psihologija te društvo. Koliko je sociokulturni okvir bitan vidimo po tome što su Hrvati zadnjih 15-ak, 20 godina sve više navučeni na kocku. Ovdje nema, barem za sada riječi o biologiji, već o tome da je tržište proizvelo ovisnike, kazao je Zoričić, napominjući da su stručnjaci poput njega tu da bi gasili požar, no puno je bitnije prevenirati kako do požara uopće ne bi došlo.
Na pitanje doktora Ivice Šaina, voditelja odjela Psihijatrije OB - Pula, kako se na to može utjecati, aludirajući na skorašnje Europsko nogometno prvenstvo kada će pivo teći u potocima, a sa svih ekrana Hrvati pozivati na klađenje, Zoričić je odgovorio da je za taj dio glavni krivac država, koja bi trebala uvesti zabranu reklamiranja igara na sreću i alkohola. Dio krivice, kazao je, snose i jaki lobiji.
- Upravo je lobi pivovarske industrije jedan od najjačih, a pivovare su u Hrvatskoj prve prodane strancima. Budimo iskreni, pivo nije prehrambeni proizvod! No, svi mi možemo primijetiti da se u prime timeu vrte uvijek tri iste reklame - za telekom, pivo i neko klađenje, kazao je Zoričić napominjući da bi se takav marketing trebao zabraniti ili barem, kao u Njemačkoj, uvesti antireklame koje bi, nakon ovakvih reklama, upozoravale na realne opasnosti do kojih konzumacija alkohola ili klađenje može dovesti.
Doktor Zoričić osvrnuo se i na sve veću opasnost lijekova koji se često neselektivno pripisuju na insistiranje samih pacijenata. Posebna opasnost vreba, napomenuo je, iz analgetika koje radi bolova pripisuju liječnici opće medicine i fizijatri, a o kojima pacijenti mogu postati ovisni, upozorio je ovaj stručnjak dodajući da se treba puno raditi na njihovoj edukaciji kako ne bi za deset godina razgovarali o novoj pošasti, kao što se to sada događa u Americi.