Otpad od hrane veliki je izazov današnjice, te problem s kojim se ozbiljno mora uloviti u koštac i Hrvatska. Hotelski sektor kao jedan od najvažnijih dionika turizma ima značajan utjecaj na okoliš te je stoga Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u suradnji s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja te Ministarstvom turizma i sporta pokrenuo pilot projekt "Smanji otpad od hrane, kuhaj za svoje goste" u okviru kojeg je nastao i istoimeni priručnik za hotele
(Snimio Duško Marušić Čiči)
Početkom 2021. Ujedinjeni narodi su objavili kako je u 2019. godini bačeno 17 posto ukupne hrane dostupne na potrošačkoj razini, što je globalno 931 milijun tona hrane koja je prodana kućanstvima, trgovcima, restoranima i ostalim uslugama prehrane. Provedena studija otkriva da je otpad od hrane globalni, a ne samo problem razvijenog svijeta kako se do sada smatralo, jer su u gotovo svakoj zemlji izmjerene količine otpada od hrane bile znatne, bez obzira na razinu dohotka.
U cilju rješavanja ovog globalnog ekološkog, ekonomskog i društvenog problema Agenda 2030 za održivi razvoj Ujedinjenih Naroda postavila je kao cilj smanjenje otpada od hrane, prema kojemu bi se do 2030. trebale prepoloviti globalne količine otpada od hrane po stanovniku na maloprodajnoj i potrošačkoj razini te smanjiti gubici hrane duž cijelog lanca proizvodnje i opskrbe. Nadalje, europski zeleni plan i njegova strategija „od polja do stola” ističu kao jedan od prioriteta u sljedećem razdoblju smanjenje gubitka i rasipanja hrane.
Otpad od hrane veliki je izazov današnjice, te problem s kojim se ozbiljno mora uloviti u koštac i Hrvatska. Naime procjene pokazuju da u našoj zemlji svake godine nastane oko 400 tisuća tona otpada od hrane. Uzimajući u obzir da se radi o zemlji s oko četiri milijuna stanovnika, to znači da se na svakog od nas godišnje oko 100 kilograma hrane baca, odnosno pretvara u otpad. Hrana se zbog različitih razloga rasipa i baca kroz cijeli lanac opskrbe hranom, te više od polovice takvog otpada nastaje u našim kućanstvima, no značajne količine, pogotovo u sezoni, nastaju i u hotelskim restoranima. Hotelski sektor kao jedan od najvažnijih dionika turizma ima značajan utjecaj na okoliš pa je prelazak na zeleni način poslovanja neizbježan. Tu je i obveza Hrvatske da do 2022. godine odvojeno sakuplja 40 posto mase proizvedenog biootpada što uključuje i otpad od hrane.
Zato je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u suradnji s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja te Ministarstvom turizma i sporta pokrenuo pilot projekt „Smanji otpad od hrane, kuhaj za svoje goste“ u okviru kojeg je nastao i istoimeni priručnik za hotele. Prva dva hotela u kojima je pokrenut pilot projekt su Park Plaza Histria u Puli i hotel Osijek u Osijeku, a naknadno im se priključio i hotel Terme Sveti Martin na Muri.
Osoblje hotela Park Plaza Histria u Puli sudjelovalo je na radionici o smanjenju otpada od hrane u hotelima i upoznalo se s metodama planskog upravljanja hranom, pravilnog čuvanja namirnica i procjenama realnih količina obroka. U suradnji s osobljem hotela provela su se mjerenja kako bi se pronašao odgovarajući model kojim bi se postigli željeni rezultati.
Direktorica marketinga i prodaje i članica Uprave pulske turističke tvrtke Arena Hospitality grupe, Manuela Kraljević i direktor hotela Park Plaza Histria Tomislav Korošec izrazili su zadovoljstvo sudjelovanjem u projektu. "Čast nam je biti dio ovog pilot projekta Fonda za zaštitu okoliša i energetske učinkovitosti kao prvi hotel na Jadranu s pristupom zelenog hotelskog poslovanja kroz smanjivanje otpada od hrane. Arena Hospitality Group je uvijek podržavala i podržavati će napredne i moderne iskorake u novim tehnologijama, a isto tako projekte vezane za ekološko i odgovorno poslovanje u hotelijerstvu, te programe koji su već implementirani u mnogim svjetskim hotelskim lancima", izjavila je tim povodom Kraljević.
Maja Feketić (Snimio Duško Marušić Čiči)
Načelnica Sektora za fondove EU u Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Maja Feketić naglasila je kako su hotelski gosti važni dionici ovog pilot projekta. "Jedan od ciljeva ovog pilot projekta je i utjecati na svijest hotelskih gostiju, te uz podsjetnik o važnosti očuvanja okoliša, nenametljivo apelirati na korekciju njihovih prehrambenih navika u smislu da na tanjure ne uzimaju više hrane od onog što su spremni pojesti jer je taj višak osuđen na bacanje. Također, hoteli diljem svijeta koji su proveli strategiju sprječavanja nastanka otpada od hrane smanjili su njegove količine za oko 30 posto te time uz smanjeni negativan utjecaj na okoliš, ostvarili su i velike financijske uštede zbog racionalnijeg korištenja hrane. Projekt pridonosi dostizanju ciljeva o smanjenju otpada od hrane i smanjenju udjela biorazgradivog otpada koji se odlaze na odlagalište", kazala je Feketić.
Kako bi se aktivnosti ovog projekta u konačnici primijenile i na ostale hotele u Hrvatskoj, priručnik za hotele svakako će imati značajnu ulogu kao vrijedan alat za smanjenje količine otpada od hrane. U njemu su na sažet način predložene aktivnosti njegova smanjenja, ali i soft mjere od kojih je jedna da se gostima uz velike tanjure ponude i manji, kako bi imali izbor i uzeli količinu hrane koju mogu pojest. Time se ne uskraćuje gostu uživanje u hrani, već se sprječava njeno bacanje. U priručniku je objašnjena i metodologija mjerenja količine otpada i izračun financijskog troška povezanog s otpadom od hrane.
Ovo je tek početak aktivnosti projekta koji će dati velike rezultate u smanjenju otpada od hrane uključivanjem i ostalih hotela u Hrvatskoj. Fond planira objaviti i javni poziv za sufinanciranje nabave uređaja za sprječavanje nastanka biootpada, odnosno otpada od hrane, u hotelima budući da se jedino reduciranjem otpada od hrane mogu postići konkretni rezultati čime bi se značajno smanjile i količine komunalnog otpada.
Prema Akcijskom programu za otpad i resurse otpad od hrane u hotelima najčešće dolazi iz sljedećih izvora:
1. pokvarena ili zastarjela hrana (21 %)
2. priprema hrane (45 %)
3. otpad s tanjura (34 %)
Uspješna strategija za smanjenje otpada od hrane obuhvaća mjerenje, postavljanje ciljeva i djelovanje.
Mjerenjem se generira popis otpada koji omogućava identificiranje koliko, zbog čega i u kojem se trenutku hrana baca te pronalaženje uzroka koji doprinose bacanju hrane. Za mjerenje otpada mogu se upotrijebiti dnevnici praćenja nastanka otpada ili pametne vage.
Nakon izmjerenog početnog stanja važno je postaviti ciljeve smanjenja otpada od hrane u hotelu. Svaki cilj mora biti specifičan, mjerljiv, ostvariv, vremenski određen i realan.
Nakon postavljanja ciljeva može započeti provedba aktivnosti smanjenja otpada od hrane. Aktivnosti koje su se po tom pitanju pokazale uspješnima u hotelima diljem svijeta su: angažman osoblja, preispitivanje bife ponude, smanjenje prekomjerne pripreme i prenamjena viškova.